اگزما پوست سر در کودکان چیست؟

What is scalp eczema in children?

پوست اولین سد دفاعی بدن و نمایانگر ظاهر بدن است. طبیعتاً همه برای زیبایی خود به پوست توجه زیادی قائل می‌شوند. یکی از مهمترین بخش‌های پوست، پوست ناحیه سر است که به عنوان پایه و حمایت کننده موی سر و یکی از زیباکننده‌ترین بخش‌های بدن است، محسوب می‌شود. پوست ناحیه سر خیلی ظریف و آسیب‌پذیر است، به همین دلیل بیماری‌های زیادی در بین مردم رواج دارد .

بیماری اگزما پوست سر در کودکان داری انواع متفاوتی است که هر کدام وابسته به شرایط بیمار، علائم متفاوتی دارد. امروزه به دلیل اهمیت زیاد به زیبایی، آگاهی از بیماری اگزما برای سلامت مو خیلی مهم است؛ زیرا اگر کنترل بیماری انجام نشود، باعث ریزش مو و عفونت قارچی پوست می‌شود و زیبایی فرد را به خطر می‌اندازد.

دلایل اگزما پوست سر در کودکان

دلایل اگزما پوست سر متنوع است و دلیل قطعی آن هنوز مشخص نیست. این بیماری بیش از 5 درصد کل جهان را درگیر کرده است که از بین آن‌ها بیشتر مردان دچار این بیماری می‌شوند. عواملی که دخیل است می‌توان به استرس، داشتن سابقه بیماری در اقوام، اختلالات هورمونی و شرایط خاص نیز می‌تواند زمینه بروز این بیماری را فراهم کند. برای مثال اختلالاتی از قبیل :

بیمار شدن به وسیله انواع اگزما، حساسیت‌هایی نظیر تب یونجه و آسم، بیماری‌های درمی (پوستی) چون پسوریازیس، روزاسه، آکنه، بیماری‌هایی که سیستم ایمنی یا سیستم عصبی بدن را تضعیف می‌کنند، از جمله HIV، پارکینسون، MS

بقیه عوامل موثر در اگزما :

• استرس
  • کمبود خواب
  • هوای سرد و خشک
  • تعریق
  • محرک‌ها
  • پوست خشک
  • موی چرب

علائم شایع اگزما پوست سر

علائم اگزما پوست سر در کودکان شایع است، اما شایع‌ترین علامت آن خارش پوست سر و چربی زیاد جمع شده در زیر موها است. پوست سر یک بافت فوق‌العاده پویا و مهم است که برای سلامت موها، حتماً باید محیط پایه مناسبی برای آن‌ها به وجود بیاورد. علائم دیگری که می‌توان نام برد چربی زیاد بینی و کمر است . چربی برای از بین بردن باکتری‌های مضر سطح پوست الزامی است اما مقدار بیش از حد طبیعی آن باعث اسیدی شدن سطح پوست و در نتیجه باعث ریزش مو و بدشکل شدن مو می‌شود .

روش‌های درمان اگزما پوست سر

درمان اگزما پوست سر در کودکان بسته به نوع آن مختلف است. ممکن است بتوانید آن را با درمان خانگی اگزمای پوست سر و با تغییر محصولات و دریافت کننده‌های مو درمان کنید، یا ممکن است لازم باشد برای رفع و مدیریت علائم خود به دکتر پوست مراجعه کنید که مطمئن‌ترین راه است. دقت کنید که درماتیت سبورئیک و درماتیت آتوپیک می‌توانند بیماری‌های مادام العمری باشند، اما می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. اما درماتیت تماسی، پس از حذف عامل ایجاد کننده علائم، باید از اثرات آن از بدن خارج شود. توجه کنید که بیماری‌ها براساس علت به وجود آمدن آن‌ها و طول ایجاد بیماری به انواع مختلفی تقسیم شوند و حتی ممکن است یک بیماری واحد در دو بیمار علائم متفاوتی ایجاد کند و به وضعیت جسمانی و ژنتیکی آن فرد بستگی دارد.

درمان خانگی اگزما پوست سر در کودکان

درمان خانگی اگزما پوست سر در کودکان، می‌تواند علائم بیماری اگزما را کاهش دهد. برای این منظور، تکنیک‌های زیر را می‌توانید انجام دهید:

موهای خود را مرتب بشویید؛ شستن مو باعث از بین بردن چربی‌ها و مواد زائد و اسیدی سطح پوست می‌شود و از آسیب به مو جلوگیری می‌کند، استفاده از محصولاتی که ممکن است پوست شما را تحریک کند را متوقف کنید، این محصولات می‌تواند شامل شامپو‌ها و موادی شود که باعث تحریک بیشتر غده‌های سباسه چربی می‌شوند. تحریک این غده‌ها باعث ترشح چند برابری چربی سر می‌شود، از شامپوها و نرم کننده‌های ملایم بدون عطر یا مواد شیمیایی تحریک کننده استفاده کنید.

از حمام کردن با آب داغ و اذیت کننده خودداری کنید؛ زیرا آب داغ باعث افزایش جریان خون در پوست می‌شود و این عمل، غده‌های چربی را بیشتر تحریک به فعالیت می‌کند. پوست سر خود را با  روغن نارگیل یا روغن بچه در طول شب مرطوب کنید. به طور کلی بهترین پماد برای اگزمای پوستی شامل مرطوب‌کننده‌ها است، از استفاده باد داغ سشوار خودداری کنید، به اندازه کافی بخوابید و استرس خو را کاهش دهید تا از ایجاد درماتیت آتوپیک و سبورئیک جلوگیری کنید.

درماتیک سبورئیک پوست سر

درماتیت سبورئیک نوعی اگزما است که با پوست سر به ویژه بخش پیشانی مرتبط است، اگرچه می‌تواند در نواحی دیگری که غدد تولید کننده چربی یا غدد سباسه در آن قسمت‌ها زیاد است نیز ظاهر شود. مثال این نواحی می‌توان به بینی و کمر اشاره‌ کرد. پزشکان به طور قطعی  نمی‌دانند که چه چیزی باعث درماتیت سبورئیک می‌شود، اما نوعی مخمری که روی پوست زندگی می‌کند، ممکن است در ایجاد آن دخیل باشد. این مخمر که مالاسزیا (Malassezia) نام دارد، روی پوست همه وجود دارد و ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد پاسخ ایمنی از دستگاه ایمنی شود.

درماتیت سبورئیک تا ۵ درصد از جمعیت عمومی را درگیر کرده است و مردان کمی بیشتر از زنان به آن مبتلا هستند و در نوزادان شایع است. در بزرگسالان، بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال دیده می‌شود ولی افراد جوان دارای آن نیز کم‌ نیستند. درماتیت سبورئیک تقریباً شبیه شوره سر است که نسبت به آن، یک بیماری خفیف‌تر است که نیمی از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شامپو و محصولات مو برای انواع اگزما پوست سر در کودکان

در مرحله تشخیص بیماری بهتر است، قبل از مصرف هر دارویی به پزشک مراجعه کرده و ازنوع بیماری خود مطمئن شوید تا باعث بد تر شدن بیماری نشوید؛ زیرا پوست سر یکی از ظریف‌ترین ناحیه‌های پوستی بدن است .

انواع محصولات شامل:

استروئیدهای موضعی مانند کورتیکواستروئیدها ( استروئیدها همان مولکول‌های چربی‌اند که در بدن برای کاربردهای متنوع استفاده می‌شود)، مرطوب‌کننده‌ها مثل روغن نارگیل، روغن زیتون و ….، آنتی‌هیستامین‌ها، مواد موضعی غیر استروئیدی (مانند تاکرولیموس و پیمکرولیموس)، فتوتراپی( همان نور درمانی است که از پرتوهای فرابنفش B برای ترمیم ضایعات پوستی و اگزما استفاده می‌شود.)، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی خوراکی ( این داروها به دلیل عملکرد سیستم ایمنی در جهت برخورد با عوامل سطح پوست انجام می‌شود که پاسخ آن ترشح چربی است و سرکوب آن می‌تواند سبب کاهش چربی شود)، اگر پوست سر شما عفونی شده باشد، پزشک آنتی‌بیوتیک را به صورت موضعی یا خوراکی تجویز می‌کند ( در خیلی از موارد اگزما از شدت خارش و خشک شدن پوست سر باعث عفونی شدن آن می‌شود ).

کرم‌های کورتیکواستروئیدی بدون نسخه یا نسخه‌ای یا سایر استروئیدهای موضعی, محصول ترکیبی استروئید موضعی / اسید سالیسیلیک، شامپوهای دارویی( منظور استفاده از شامپوهایی است که علاوه بر از بین بردن چربی‌های سر، باعث شکننده شدن سطح پوست و خارش بیشتر نشوند، دلیل بسیاری از عفونت‌های پوستی و ریزش مو می‌تواند استفاده از شامپوهای نامناسب باشد.)، داروهای ضد قارچ خوراکی (قرص اگزما پوست سر)

جمع بندی

با وجود پیشرفت‌های بشر هنوز دلایل بسیاری از بیماری‌ها ناشناخته است. اگزما یکی از آن بیماری‌ها است که دلایل بیمار شدن افراد هنوز مشخص نیست. اگزما پوست سر در کودکان شایع است و افراد زیادی در معرض آن، در خردسالی قرار می‌گیرند. این بیماری راه‌های پیشگیری موفق و دقیقی ندارد و بیشتر بر روی کنترل و درمان آن تأکید می‌شود. کنترل بیماری اگزما پوست سر در کودکان معمولا در تمام عمر نیست و بعد از کودکی رفع می‌شود، ولی اگر کنترل و درمان به موقع انجام نشود، باعث باقیماندن شوره سر در بزرگسالی و ریزش مو زیاد می‌شود. پس درمان اگزما پوست سر در کودکان خیلی مهم است و در صورت بروز حتما باید به پزشک مراجعه کنید.