علائم عفونت قارچی پوست در کودکان چیست؟

علائم عفونت قارچی پوست در کودکان

عفونت قارچی در پوست نوعی بیماری پوستی شایع می‌باشد، این بیماری پوستی ناشی از قارچ‌های انگلی می‌باشد که باعث ایجاد خارش و خراش در پوست آسیب دیده و ایجاد ناراحتی برای کودک می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی دلایل و علائم عفونت قارچی پوست در کودکان، درمان، عوارض و راه‌های پیشگیری از این عفونت می‌پردازیم.

عفونت قارچی

قارچ پوستی می‌تواند در هر نقطه از بدن دیده شود حدوداً ۳۰۰ نوع قارچ باعث بیماری زایی در انسان می‌شود و بعضی از انواع عفونت قارچی در پوست مسری می‌باشد. اغلب این عفونت در کودکان بالای ۲ سال دیده می‌شود و به ندرت علائم عفونت قارچی پوست در کودکان زیر ۲ سال مشاهده می‌شود.

علائم عفونت قارچی پوست در کودکان

از علائم عفونت قارچی پوست در کودکان می‌توان به زخم، خارش پوست،  لکه‌های سیاه بر روی پوست سر، پوست پوسته شدن و قرمزی پوست، ناخن‌های ضخیم و تغییر رنگ داده و پوست نازک اشاره کرد.

از دیگر علائم عفونت قارچی پوست در کودکان می‌توان پوسته‌های زرد متمایل به نارنجی یا عسلی رنگ، برجستگی‌های متورم و قرمز بر روی پوست  را نام برد. بروز تب، علائم مشابه آنفولانزا، درد و لوزه‌ها و غدد لنفاوی متورم می‌تواند از اولین علائم عفونت قارچی در کودکان باشد.

دلایل عفونت قارچی پوست در کودکان

دلایل زیادی برای بروز عفونت قارچی پوست در کودکان وجود دارد، به طور طبیعی در بدن همه افراد مخمری که نوعی قارچ می‌باشد وجود دارد. این مخمرها در روده‌ها، دهان و بر روی پوست وجود دارند. مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها و استرس باعث عدم تعادل این مخمرها در محیط بدن و افزایش مقدار این مخمرها می‌شود، که در نتیجه سبب بروز علائم عفونت قارچی پوست در کودکان و ابتلا به عفونت قارچی پوست می‌شود.

از آنجا که این عفونت نوعی عفونت واگیردار می‌باشد، در صورت تماس کودک با فرد آلوده و یا وسایل فردا آلوده احتمال ابتلا به عفونت قارچی پوست در کودکان می‌باشد.

عوارض احتمالی عفونت قارچی پوست

ایجاد ترک‌هایی که ناشی از عفونت قارچی پوست می‌باشند، راهی برای ورود عوامل بیماری‌زا به بدن می‌باشد. بنابراین عفونت قارچی پوست می‌تواند سبب بروز بیماری‌های دیگری مانند: اگزما، پسوریازیس، زگیل کف پا و درماتیت آتوپیک شود.

درمان پزشکی عفونت قارچی پوست

برای درمان عفونت قارچی در نوزادان، اغلب از داروهای موضعی استفاده می‌شود. پزشکان برای درمان قارچ پوستی معمولاً یک کرم ضد ضد قارچ تجویز می‌کنند. نحوه استفاده از کرم ضد قارچ به صورت دو بار در روز و بر روی قارچ پوستی می‌باشد. از کرم ضد قارچ تا یک هفته پس از، از بین رفتن علائم عفونت قارچی پوست در کودکان باید استفاده شود.

درمان خانگی عفونت قارچی پوست

روش‌های خانگی نیز برای درمان عفونت قارچی ممکن است موثر باشد، که چند مورد از آن را نام می‌بریم. از عسل طبیعی، سرکه سیب، روغن درخت چای، ماست، روغن نارگیل، سیر، آلوئه ورا، شستن محل عفونت قارچی با آب و صابون، مصرف ویتامین ها و روغن زردچوبه می‌توان استفاده کرد که خواص که خواص هر کدام را جداگانه بررسی می‌کنیم.

عسل طبیعی

عسل به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده شناخته می‌شود. می‌توانید عسل را بر روی محل عفونت قارچی بزنید و پس از نیم ساعت عسل را از روی پوست بشویید.

سرکه سیب

سرکه سیب ماده اسیدی حاوی منیزیم، فسفر و پتاسیم می‌باشد که خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد. روش‌های مختلفی برای درمان عفونت قارچی با سرکه سیب وجود دارد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای ماده‌ای سرشار از خواص ضد قارچی و ضد باکتری می‌باشد. روغن درخت چای را با روغنی حامل مخلوط کرده و روی عفونت قارچی  بر روی پوست بزنید.

ماست

برای بهبود سریع‌تر ماست سرد بر روی محل آسیب دیده بزنید و سپس  پس از مدتی آن را با آب بشویید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل برای درمان عفونت‌های پوستی بسیار مفید و موثر می‌باشد. روغن نارگیل را به طور منظم بر روی محل عفونت پوستی بزنید.

سیر

از سیر به عنوان یکی از قوی‌ترین مواد ضد میکروب و ضد قارچ در طب سنتی یاد می‌شود که در کاهش احتمال ابتلا به عفونت نیز مفید می‌باشد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا ماده‌ای ضدعفونی کننده می‌باشد که برای از بین بردن قارچ‌ها و باکتری‌ها موثر می‌باشد و در جلوگیری از رشد قارچ‌ها موثر می‌باشد. ژل آلوئه ورا را هر روز بر روی عفونت پوستی بزنید.

شستن محل عفونت قارچی با آب و صابون

محل عفونت قارچی بر روی پوست را دو بار در روز با آب و صابون برای عدم گسترش عفونت قارچی بشویید.

مصرف ویتامین‌ها

استفاده از ویتامین سی و سبزیجات برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر می‌باشد.

زردچوبه

از زردچوبه برای درمان مشکلات پوستی بسیاری می‌توان استفاده کرد.

روش تشخیص عفونت قارچی پوست

در صورت مشاهده اولین علائم عفونت قارچی پوست در کودکان به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است با ایجاد خراش بر روی پوست، نمونه برداری انجام دهد و نمونه را برای تشخیص عفونت قارچی پوست به آزمایشگاه ارسال کند.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت قارچی پوست

مهمترین نکته در پیشگیری از ابتلا به عفونت قارچی رعایت اصول بهداشتی می‌باشد. برای پیشگیری از عفونت قارچی پوست در کودکان از روش‌هایی مانند تعویض پستانک و سر شیشه‌ها در صورت کهنه شدن، شستن مرتب پستانک و سر شیشه‌ها با آب داغ، خشک کردن کامل پوست کودک بعد از حمام وعدم استفاده از وسایل شخصی افراد دیگر را نام برد.

افزایش احتمال ابتلا به عفونت قارچی پوست در کودکان

محیط‌های گرم و مرطوب برای رشد قارچ‌ها بر روی پوست مناسب می‌باشند، به همین دلیل بهتر است از پوشاندن لباس‌های زیاد به کودک خودداری کنید. همچنین بدن کودک را بعد از حمام به طور کامل خشک نمایید.

آیا عفونت قارچی پوست واگیردار می‌باشد؟

عفونت قارچی پوست نوعی عفونت واگیردار می‌باشد که فرد مبتلا  می‌تواند این عفونت را به دیگر افراد انتقال دهد. احتمال سرایت عفونت قارچی از حیوانات به انسان هم وجود دارد، پس در صورت ابتلای حیوان خانگی به عفونت قارچی توجه کنید که کودک مبتلا نشود.

نکاتی که باید توجه کرد!!!

تمیز نگه داشتن بدن کودک و استفاده از شوینده مناسب برای شستن بدن و صورت

تعویض ملحفه‌های کودک

استفاده از ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

از وسایل شخصی دیگران مانند شانه، روبالشتی، کلاه و سایر وسایل استفاده نکنیم

سخنی با والدین

در صورت بروز علائم عفونت قارچی پوست در کودکان از فرستادن کودک خود به مهد و مدرسه خودداری کنید، زیرا بیماری واگیردار می‌باشد و به پزشک مراجعه کنید و در صورت تجویز داروها و کرم‌های ضد قارچ آن‌ها را به طور مرتب برای کودک خود استفاده کنید.

از پوشاندن لباس بیش از حد به کودک خودداری کنید؛ زیرا باعث افزایش تعریق کودک می‌شود که محیطی مناسب برای رشد قارچ‌ها می‌باشد. بعد از بازی و فعالیت کودک را به حمام برده و بعد از حمام پوست بدن کودک را به طور کامل خشک کنید. کودک را از افرادی که علائم عفونت قارچی را نشان می دهند دور کنید زیرا عفونت قارچی واگیردار می‌باشد.

سخن پایانی

قارچ پوستی از بیماری‌های شایع در کودکان می باشد. در این مطلب سعی شد عفونت قارچی پوست در کودکان، علائم، دلایل، راه‌های درمان پزشکی، راه های درمان خانگی، راه های پیشگیری، راه‌های انتقال این عفونت را بررسی کنیم.