زگیل کف پا در کودکان

Plantar warts in children

پوست اولین سد دفاعی بدن و نمایانگر ظاهر بدن است. پوست همه نقاط بدن از نظر پزشکی خیلی مهم است؛ زیرا به پزشک در تشخیص اولیه بیماری کمک زیادی می‌کند. پوست ناحیه پا در معرض آسیب‌های زیادی است، به همین دلیل بیماری‌های زیادی در بین مردم به دلیل بیماری‌های پوست به ویژه پوست ناحیه کف پا به وجود آمده است. بیماری زگیل کف پا در افراد مختلف شیوع زیادی پیدا کرده است. زگیل کف پا در کودکان دارای انواع متفاوتی است که هر کدام وابسته به شرایط بیمار، علائم متفاوتی دارد.

زائده پوستی زگیل

زگیل یک نوع تومور خوش خیم است که از آلودگی با ویروس پاپیلوما انسانی ایجاد می‌گردد و ممکن است به دیگر نقاط بدن نیز سرایت کند . مهم‌ترین نقاط بدن دست‌ها و پاها و دهان هستند که دچار این زگیل‌های توموری می‌شوند. این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که حدود ۱۰ درصد از جمعیت کل جهان را به خود اختصاص داده است.

در این بیماری تعداد کمی از بیماران دچار زگیل پوستی، خود به خود بهبود می‌یابند. بیشتر در کودکان بهبود دیده می‌شود و بهبود در آن‌ها سریعتر است. یکی از انواع زگیل که رواج و گسترش زیادی در بین مردم پیدا کرده است و شیوع زیادی پیدا کرده است، زگیل کف پا در کودکان دارای بیماران زیادی است. کودکان به دلیل سن کم و ظریف بودن پوست آن‌ها زودتر علائم زگیل را می‌فهمند.

زگیل‌های کف پا  دچار فشار زیادی می‌شوند و زائده چندان زیادی از آن‌ها بیرون آمده نیست و کاملاً می‌توان گفت که صاف هستند. در مرکز این زگیل‌ها یا تومورهای خوش‌خیم، نقاط سیاهی وجود دارد که رگ‌های خونرسانی کننده به آن تومور خوش‌خیم هستند و به دلیل زیاد شدن توده سلول این رگ‌ها بزرگتر می شوند.

چرا کف پا در کودکان دچار زگیل می‌شود ؟

قبل از هر چیز باید بدانید که زگیل یک عارضه ویروسی است و مثل همه ویروس‌ها وقتی از بیرون به درون بدن منتقل می‌شوند، علائم حیاتی یک سلول زنده را از خود نشان می‌دهند و در اصطلاح زنده می‌شود. ویروس‌ها می‌توانند در بدن انسان سال‌ها و ماه‌ها به صورت غیر فعال زندگی کنند و وقتی که درون سلول قرار می‌گیرند، می‌توانند فعال شوند و کارها و عملکردهای خاصی از خود نشان دهند. ویروس پاپیلومای انسانی یکی از این ویروس‌ها است که در همه جای بدن با رشد سریع سلول‌های پوست یا همان اپی‌درم می‌توان گفت که باعث رشد سریع سلول‌های پوست می‌شود و زگیل تشکیل می‌دهد.

زگیل‌های کف پا در کودکان در هر جایی از کف پا می‌توانند ظاهر شوند از جمله پاشنه پا یا بین انگشتان پا می‌توانند ظاهر شوند. تنها تفاوت زگیل‌ کف پا در کودکان و بقیه قسمت‌های بدن این است که این زگیل‌ها بیرون زدگی و برآمدگی ندارند، دلیل این ویژگی این است که فشار زیاد بدن روی پاها باعث می‌شود که این زائده‌ها صاف شوند و زائده برآمده‌ای نداشته باشد. معمولاً وقتی که کودکان دچار ناراحتی‌های کف پا هستند، درست نمی‌توانند راه بروند، در کنار بقیه بچه‌های مدرسه نمی‌توانند بازی عادی خود را انجام دهند و کفش آن‌ها پای‌شان را اذیت می‌کند، باید از نظر داشتن زگیل کف پا با یک پزشک مشورت کنید.

علائم زگیل کف پا در کودکان

زگیل کف پا در کودکان در اغلب موارد دردناک نیستند و با علائم خاصی  بروز نمی‌کنند. با این حال زگیل پا کودکان به دلیل قرار گرفتن در کفش می تواند مشکل ساز گردد. البته لازم به ذکر است که در بعضی از کودکان متناسب با نوع پوست آن‌ها نشانه‌های مشخصی بروز می‌کند که عبارتند از:

• خارج شدن ترشحات ( زمانی این اتفاق می‌افتد که فشار بر توده زیاد شود )
  • التهاب و قرمزی در اطراف زائده
  • احساس درد زمانی که زائده ها لمس می شوند
  • سوزش یا خونریزی بر اثر خاراندن
  • زردی کف پا

زگیل کف پا در کودکان چگونه شیوع پیدا می‌کند؟

زگیل‌هایی که در ناحیه کف پا در کودکان رشد می‌کنند، بیشتر منتقل می‌شوند. فرد آلوده به ویروس پاپیلوما می‌تواند به صورت مستقیم دیگران را مبتلا به این بیماری کند و همچنین می‌تواند از وسایل آلوده فرد مبتلا مثل دستمال، حوله، وسایل شخصی و…به فرد دیگر منتقل شود.

مکان‌های عمومی مثل ورزشگاه‌ها، استخرها، مدرسه، اتوبوس و محیط‌های بازی آلوده نیز ویروس زگیل را بین افراد پخش می‌کنند. زگیل کف پا به دلیل مشکلات حرکتی و راه رفتن ناراحتی بسیاری ایجاد می‌کند که بهتر است هر چه سریع‌تر به درمان زگیل کف پا در کودکان اقدام کنید.

زگیل کف پا خطرناک است؟

با اینکه که زگیل کف پا یک بیماری پوستی شایع است، این واقعیت که واکسن زگیل کف پا وجود خارجی ندارد، ممکن است باعث نگرانی اشخاص شود. اگر زگیل کف پا به درستی درمان نگردد، می‌تواند منجر به عوارض مختلفی شود. زگیل کف پا خطرناک است و نباید این تومورها را نادیده گرفت.

یکی از دلایل مهم خطرناک بودن زگیل کف پا این است که این نوع زگیل می‌تواند بسیار دردناک گردد و باعث ناراحتی افراد هنگام راه رفتن یا حتی ایستادن به مدت زیاد، می‌شود. زگیل کف پا خطرناک است؛ زیرا می‌تواند در پوست تقسیم شود و به اعصاب پا فشار بیاورد و منجر به درد شدید، حساسیت یا حتی مشکل شدید در راه رفتن و کارهای روزمره شود.

استرس مربوط به درمان وقتی به وجود می‌آید که این زگیل‌ها به اصطلاح عود می‌کنند و عفونی می‌شوند. عفونت زگیل کف پا به ویژه زمانی بروز می‌کند که زگیل به درستی درمان نشود یا ناحیه آسیب دیده دائماً در معرض رطوبت و باکتری قرار گیرد. زگیل‌های عفونی می‌توانند باعث قرمزی، تورم و حتی تب و درد شدید شوند.  هر زمان که این علائم در شما پیدا شد، باید سریعا دست به مراجعه به پزشک بزنید.

یکی دیگر از دلایلی که زگیل کف پا عفونی و خطرناک می‌شود، منتشر شدن ویروس به دیگر نقاط بدن است، پس حتما باید به نکات پیشگیری و درمان توجه ویژه‌ای شود‌. یکی از نقاط حساسی که در صورت عدم درمان به موقع زگیل کف پا در آن گسترش میابد، دست است، اگر ویروس به‌ دست منتقل شود امکان انتقال آن به سایر بخش‌های بدن نیز وجود دارد و از جمله کف پا که احتمال عفونی شدن آن چند برابر است.

درمان‌های زگیل کف پا در کودکان

روش‌های متفاوتی برای درمان زگیل کف پا در کودکان وجود دارد که با مراجعه به پزشک به خوبی انجام  می‌شود. این نوع درمان‌ها در صورت ایجاد زگیل عفونی و دردناک برای فرد، تجویز می‌شوند. البته درمان زگیل پا در کودکان با روش سنتی و قدیمی نیز قابل انجام است اما در مواردی که این روش‌ها و راه‌ها باعث درمان زگیل انگشت پا در کودکان نشوند، روش‌های تخصصی درمان را پیشنهاد می‌کنیم.

البته فراموش نکنید استفاده از هر روش بهداشتی _درمانی برای زگیل پای کودکان به دلیل حساسیت سنی آن‌ها باید به دست پزشک تجویز شود. در ادامه به انواعی از درمان‌های رایج زگیل اشاره می‌شود.

• استفاده از داروهای لایه بردار پوست قوی
  • جراحی‌های سرپایی
  • چسب زگیل برای کودکان
  • لیزر درمانی
  • داروهای فریز کننده

جمع بندی

با وجود اینکه بیماری‌های زیادی از جمله زگیل، دارای مقاومت دارویی هستند ولی با درمان و پیشگیری اولیه می‌توان به میزان زیادی از پیشرفت آن جلوگیری کرد. زگیل پا به دلیل در معرض توجه نبودن زیاد، افراد آن را جدی نمی‌گیرند و فقط وقتی به دنبال درمان می‌روند که کاملآ از حرکت کردن عاجز شوند و نتوانند درد آن را تحمل کنند. درحالی که در هر بیماری بهتر است در مراحل اولیه آن پیشگیری به عمل آید و به پزشک مراجعه شود تا از پیشرفت و احتمالا جهش عوامل جلوگیری شود .