عفونت سینوس در کودکان چیست؟

تا چه حد با عفونت سینوس در کودکان آشنایی دارید؟ اگر فرزند خردسالی در خانه دارید، حتماً با تجربه عفونت سینوس در کودکان که با نام علمی «سینوزیت» نیز شناخته می‌شود، تا حدودی آشنایی دارید. عفونت سینوس، یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند در هر رده سنی شیوع پیدا کند. کودکان نیز به این دلیل که سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به بزرگسالان دارند و نمی‌توانند مراقب سلامتی خود باشند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند.

فهرست مطالب عنوان شده در مقاله

علائم و نشانه‌های عفونت سینوس در کودکان

تشخیص عفونت سینوس در کودکان

روش‌های تشخیص عفونت سینوس در کودکان

تجویز دارو برای عفونت سینوس در کودکان

درمان خانگی عفونت سینوس در کودکان

درمان گیاهی عفونت سینوس در کودکان

جمع‌بندی

سؤالات متداول

عفونت سینوس در کودکان چیست؟

حفره‌هایی در نواحی بینی، صورت و پیشانی که از چشم‌ها و جمجمه شما در برابر ضربات احتمالی محافظت می‌کنند، «سینوس» نام دارد. هوا در درون این حفره‌ها در جریان است و در حالت نرمال هم «مخاط موکوس» در این حفره‌ها وجود دارد که باعث می‌شود سینوس‌ها همیشه مرطوب باشند و از خشک شدن آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. اگر راه این حفره‌ها، در اثر عوامل مختلف بسته شود، محیط این حفره‌ها برای تجمع باکتری‌ها و ویروس‌ها فراهم شده و سبب عفونت سینوس در کودکان می‌شود.

در این زمان است که مسیر‌های خروج این مخاط به بیرون از راه بینی، گرفته و بسته شده است که باعث التهاب و تورم سینوس شده و این التهاب به عصب چشم و سر فشار آورده و سبب دردهای شدیدی می‌شود. حال به این موضوع بیندیشید که این فشار و درد ناشی از آن، تا چه حد می‌تواند برای کودک شما غیر قابل تحمل باشد.

تفاوت مهمی که بین عفونت سینوس در کودکان و سرماخوردگی وجود دارد، این است که دلایل متفاوتی می‌تواند سبب بروز این بیماری شود که یکی از مهم‌‌ترین آن‌ها سرماخوردگی است.

عفونت سینوس، ممکن است سطحی باشد که با گذشت چند هفته از شروع بیماری و با مراقبت و درمان‌های ساده، بهبود پیدا کند. در مقابل ممکن است به دلیل عدم توجه و درمان به‌موقع، مشکلات زمینه‌ای کودک و ثابت ماندن شرایط برای رشد عفونت‌ها، عفونت سینوس در کودکان تشدید و به سینوزیت مزمن تبدیل شود.

علائم و نشانه‌های عفونت سینوس در کودکان

کودکانی که به طور پیوسته، گرفتگی و آبریزش بینی دارند و مرتباً سرفه می‌کنند، باید توسط پزشک اطفال ویزیت شده تا ابتلا یا عدم ابتلای آن‌ها به عفونت سینوس در کودکان، توسط یک متخصص مورد بررسی قرار گیرد. در این شرایط، در صورت عدم مراجعه به پزشک متخصص ممکن است این علائم با آلرژی فصلی و یا یک سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته شود. علائم عفونت سینوس در کودکان به شرح زیر است:

• سرفه‌های منقطع و ممتد که در طول شب بیشتر می‌شود و گاهی به صورت خشک و یا گاهی همراه با عفونت است.
  • ملتهب شدن چشم‌ها
  • ایجاد علائمی مانند گلودرد، درد در صورت، تب، سردرد و بوی نامطبوع دهان به ویژه در کودکان بالای 5 سال
  • آبریزش از بینی به همراه مخاط زرد و یا سبز رنگ که با گرفتگی بینی هم همراه است.

تشخیص عفونت سینوس در کودکان

شما به عنوان یکی از والدین کودک مبتلا به عفونت سینوس، ممکن است فکر کنید که کم‌کاری و یا اهمال شما در مراقبت از او، سبب بروز این بیماری برای فرزندتان شده است، اما باید عنوان کرد که علل ابتلا به عفونت سینوس در کودکان، بسیار پیچیده است و ممکن است گاهی شرایط محیطی که شما هیچ دخل و تصرفی در آن ندارید، سبب بروز بیماری کودک شما شده باشد.

علل زیر را می‌توان به عنوان علل اصلی عفونت سینوس در کودکان برشمرد:

• بسته شدن راه سینوس و ابتلای کودک به سرماخوردگی
  • بسته شدن راه بینی و ماندگار شدن طولانی مدت آن
  • وجود انحراف در بینی و یا پولیپ بینی و در نتیجه مسدود بودن سینوس‌ها
  • عفونت دندانی و یا داشتن شکاف در کام
  • ترش کردن و یا رفلاکس معده در نوزادان
  • ضعف در سیستم ایمنی بدن
  • وجود گونه‌های خاصی از باکتری‌‌های ایجاد کننده بیماری در بدن کودک

روش‌های تشخیص عفونت سینوس در کودکان

اگر خود شما به عنوان والدین کودک بخواهید تشخیص دهید که فرزند شما به عفونت سینوس در کودکان مبتلا شده و یا دچار یک سرماخوردگی ساده شده است، کار دشواری است. پس در نتیجه لازم است که به یک پزشک متخصص در زمینه بیماری سینوزیت و یا پزشک اطفال مراجعه کنید تا با تشخیص به‌موقع و درست، هرچه سریع‌تر برای درمان و بهبود کودک خود اقدام کنید. روش‌هایی که ممکن است پزشک برای تشخیص بیماری از آن‌ها کمک بگیرد، به شرح زیر است:

• پزشک در وهله اول، معاینه کاملی از گوش، حلق و بینی کودک انجام داده و علائم و نشانه‌های او را براساس گفته‌های خودش و والدین او، مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • در صورت لزوم، ممکن است پزشک برای رسیدن به نتیجه قطعی، درخواست انجام سی‌تی‌اسکن از سر و سینوس‌ها را داشه باشد.
  • راه دیگری که بیشتر پزشکان آن را انجام می‌دهند، نمونه‌گیری از مخاط سینوسی کودک مبتلا و ارسال به آزمایشگاه برای اطمینان از وجود میکروب و ویروس و در نهایت، تشخیص بیماری است.
  • درخواست عکس ایکس‌ری از سینوس کودک

راه‌های درمانی عفونت سینوس در کودکان چیست؟

پس از اینکه مشخص شد بیماری کودک شما، عفونت سینوس در کودکان است، باید به دنبال روش‌های درمانی مؤثر برای بهبود این بیماری باشیم. مشورت با پزشک اطفال و یا متخصص گوش و حلق و بینی، می‌تواند کمک بزرگی به شما برای روند درمانی کودک داشته باشد. توجه به این نکته ضروری است که روند و روش درمان برای هر کودک مبتلا به عفونت سینوس در کودکان، با توجه به شدت بیماری، سن و شرایط جسمی او متغیر است.

تجویز دارو برای عفونت سینوس در کودکان

اینکه پزشک داروهای مفید و مضر برای عفونت سینوس در کودکان را به خوبی می‌شناسد و می‌تواند بهترین راه درمان را با توجه شرایط کودک تجویز کند، امری محرز است. در نتیجه خود شما نمی‌توانید بدون مراجعه به پزشک و فقط با مطالعه چند سایت علمی و… برای کودک خود نسخه بپیچید و درمان دارویی را برای او آغاز کنید. پس ضروری است که به تجویز پزشک کودک خود، اعتماد داشته باشید.

اگر کودک شما دچار سینوزیت حاد در کودکان شده باشد، از درمان‌های زیر برای بهبودی او می‌توانید کمک بگیرید:

• مصرف آنتی‌بیوتیک، بهترین راه درمان برای عفونت سینوس در کودکان است که در وضعیت حاد قرار گرفته است.
  • داروهای ضدآلرژی هم در موارد خاص می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • برای رفع گرفتگی بینی و کم کردن ناراحتی کودکان، می‌توانید از داروهای ضد احتقان برای آنها استفاده کنید.
  • تزریق واکسن آلرژی

درمان خانگی عفونت سینوس در کودکان

شما با انجام چند راهکار ساده در منزل، می‌توانید روند بهبودی کودک خود را سرعت ببخشید:

• استنشاق محلول آب و نمک و یا قرقره کردن آن، بسیار مهم و ضروری است.
  • اگر صورت کودک شما ملتهب شده بود، از کیسه آب گرم یا حوله گرم استفاده کنید.
  • محیط منزل را پاکیزه نگه دارید و از ورود گرد و غبار حدالامکان پیشگیری به عمل ‌آورید.
  • در طول روز به کودک خود مایعات زیادی مانند آب یا آب میوه بدهید.

درمان گیاهی عفونت سینوس در کودکان

برای درمان عفونت سینوس در کودکان به روش طب سنتی، باید به پزشک متخصص این حوزه مراجعه کرده و دستورات او را اجرا کنیم:

• با روغن‌هایی مانند سیاه‌دانه، گل بنفشه و بابونه، صورت و پیشانی کودک خود را ماساژ دهید.
  • از روغن نعنا و اکالیپتوس برای مرطوب نگه‌داشتن بینی کودک مبتلا به عفونت سینوس استفاده کنید.
  • استفاده از عصاره دانه گریپ فروت، دمنوش بابونه، دمنوش مریم گلی، دمنوش گل سنجد و دمنوش آویشن به صورت خوراکی و یا استنشاق آن توصیه می‌شود.

جمع‌بندی

اگر کودک شما در نواحی بینی و سینوس‌های خود دچار گرفتگی شده باشد، مبتلا به عفونت سینوس شده است. به عبارت دیگر، سینوزیت به این دلیل که علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد، توسط والدین جدی گرفته نشده و برای درمان آن یا اقدام نمی‌کنند و یا دیر اقدام می‌کنند. اگر کودک شما به عفونت سینوس مبتلا شده باشد، با مراجعه به پزشک متخصص اطفال و انجام دستورات او، به مرور و طی یک یا دو هفته، فرزند شما به طور کامل بهبود پیدا می‌کند.

سؤالات متداول

1. چگونه می‌توان از عفونت سینوس در کودکان پیشگیری کرد؟

پزشکان روش‌هایی را برای پیشگیری از این بیماری بیان کرده‌اند. از جمله:

• سعی کنید محیط خانه همیشه مرطوب باشد.
  • اگر کودک شما سرما خورد، تلاش کنید تا سرماخوردگی به طور کامل درمان شود.
  • پس از حمام کردن کودک، موهای او را به خوبی خشک کنید.
  • انجام واکسن‌های دوره‌ای نوزادان، برای جلوگیری از ابتلای کودک به بیماری ویروسی و باکتریایی، امری ضروری و مهم است.

2. آیا عفونت سینوس در کودکان مسری است؟

اگر چند فرزند داشته باشید، این نگرانی امری طبیعی است که با مبتلا شدن یکی از آن‌ها، بیماری به بقیه فرزندان نیز سرایت کند. عفونت سینوس در کودکان مسری نیست، به شرط اینکه کودک مبتلا به بیماری‌های ویروسی دیگر مانند سرماخوردگی مبتلا نشده باشد که در صورت بروز، باید بیشتر از فرزندان خود مراقبت کنید.