درمان اوریون در کودکان به چه صورت است؟

تا چه حد با بیماری اوریون و روش‌های درمان اوریون در کودکان آشنایی دارید؟ اوریون، بیماری است عفونی که شیوع آن در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. دانشمندان به دنبال روش‌هایی هستند تا بتوانند درمان اوریون در کودکان و بزرگسالان را با هم پیدا کنند.

در اثر انتقال یک ویروس به بدن است که این بیماری به وجود می‌آید و سبب التهاب و تورم در غدد بزاقی می‌شود. به همین خاطر است که در اثر ابتلا به این بیماری، لب‌ها و زیرگوش ملتهب می‌شوند. تاکنون درمان قطعی این بیماری پیدا نشده است، اما برای بهبود علائم و درمان اوریون در کودکان، باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرد. شما می‌توانید با تقویت سیستم ایمنی و انجام مراقبت‌های لازم در منزل، کودک خود را از ابتلا به این بیماری محفوظ نگه دارید.

در این نوشته پیرامون این موضوعات صحبت خواهد شد:

بیماری اوریون چیست؟

نشانه‌های اوریون در کودکان کدامند؟

علل مبتلا شدن به اوریون در کودکان

ویروس اوریون، از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟

عوارض اوریون در کودکان

تورم بیضه در کودکان پسر

التهاب تخمدان در کودکان دختر

کم شدن حس شنوایی

ابتلا به مننژیت ویروسی

نحوه تشخیص اوریون در کودکان چگونه است؟

درمان اوریون در کودکان به چه روش‌هایی صورت می‌پذیرد؟

واکسیناسیون کودک

طب سنتی و درمان اوریون در کودکان

جمع‌بندی

سؤالات متداول

بیماری اوریون چیست؟

عفونتی ویروسی که در وهله اول، غدد بزاقی کودک شما را درگیر می‌کند و سبب تورم و التهاب در یک یا هر دو غده بزاقی او می‌شود، «اوریون» نام دارد.

این بیماری، تا قبل از واکسینه کردن عموم مردم در مقابل ویروس، یک بیماری رایج بود، اما بعد از واکسینه شدن همه مردم، درصد ابتلا به این بیماری به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرد. اکنون نیز افرادی که واکسن اوریون را تزریق نکرده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

نشانه‌های اوریون در کودکان کدامند؟

التهاب و تورم غده‌های بزاقی، اصلی‌ترین نشانه در اکثر کودکان مبتلا به این عفونت ویروسی است. به همین دلیل است که فک و گونه‌های فرد مبتلا پف می‌کند. این بیماری از طریق ترشحات بینی، بزاق و تماس نزدیک با فرد آلوده از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود و مسری است. نشانه‌های این بیماری عفونی، پس از گذشت دو هفته ظاهر می‌شود.

این نشانه‌ها، تا حدودی شبیه به علائم آنفولانزا هستند که عبارت‌اند از:

• سردرد شدید
  • ناتوانی در جویدن غذا و کاهش اشتها
  • کوفتگی و درد بدن
  • خستگی سریع و بیش از حد کودک
  • ریزش آب از چشم و بینی
  • تلخ شدن و خشک شدن دهان کودک
  • تب با درجه پایین

پس از طی چند روز، کودک دچار تب شدید 39 درجه یا حتی بیشتر شده که تورم و التهاب غده‌های بزاقی او را در پی دارد. پس از آن، این علائم است که در فرد بیمار ظاهر می‌شود، اما ممکن است برخی بیماران هیچ نشانه خاصی را از خود بروز ندهند. در این زمان، پزشک باید با معاینه و بررسی شرایط فیزیکی، به درمان اوریون در کودکان اقدام کند.

علل مبتلا شدن به اوریون در کودکان

زمانی که بدن کودک به هر دلیلی ضعیف می‌شود، ویروس‌ها و میکروب‌های در کمین نشسته، به بدن او حمله می‌کنند. یکی از این ویروس‌ها، «پارامیکسو ویروس» است که خود عاملی برای مبتلا شدن به اوریون است. واضح است که به علت شدت ضعف سیستم ایمنی کودکان، این رده سنی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

ویروس اوریون، از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟

اگر کودک در معرض تماس مستقیم با قطرات تنفسی دهان، بینی و گلوی فرد مبتلا به بیماری اوریون قرار بگیرد و یا با آب دهان فرد بیمار تماس مستقیم داشته باشد، ویروس به او نیز منتقل می‌شود. راه‌هایی که بیمار ممکن است اوریون را به دیگران منتقل کند، عبارت است از:

• سرفه و عطسه فرد مبتلا
  • صحبت کردن فرد مبتلا به اوریون در فاصله نزدیک کودک
  • استفاده کودک از اسباب‌بازی، قاشق و هر نوع ظرف فرد مبتلا که تمیز و درست شسته نشده‌اند.

عوارض اوریون در کودکان

اوریون می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد که در صورت عدم رسیدگی و درمان به موقع، می‌تواند خطرآفرین باشد. این بیماری در ابتدا غدد بزاقی کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و متورم می‌کند، اما می‌تواند سبب التهاب در سایر بخش‌ها و اندام‌های بدن مانند: مغز و اندام‌های جنسی نیز شود. برای درمان اوریون در کودکان باید تمامی این موارد مورد بررسی قرار گیرد:

• تورم بیضه در کودکان پسر

التهاب و متورم شدن بیضه، معمولاً اتفاقی ناگهانی است که در اکثر اوقات فقط یک بیضه را درگیر می‌کند. این التهاب، در اغلب موارد، در فاصله زمانی 4 تا 8 روز بعد از التهاب غده‌های بزاقی شروع شده و می‌تواند تا 1 ماه و نیم بعد از آن نیز ادامه داشته باشد.

• التهاب تخمدان در کودکان دختر

در هر20 مورد از کودکان دختری که به اوریون مبتلا می‌شوند، تخمدان 1 نفر درگیر می‌شود. ممکن است این عارضه با درد در زیر شکم و تب یا درجه حرارت شدید بدن همراه باشد.

• کم شدن حس شنوایی

ممکن است از هر 10 هزار نفری که به ویروس اوریون مبتلا می‌شوند، 5 نفر دچار کاهش شنوایی دائمی شوند. ویروس اوریون می‌تواند به اجزای گوش میانی مانند: حلزون گوش که سبب تسهیل در شنیدن می‌شود، آسیب وارد کند.

• ابتلا به مننژیت ویروسی

اگر ویروس اوریون به لایه محافظ در خارج از مغز گسترش پیدا کند، مننژیت ویروسی رخ خواهد داد. از نشانه‌های رایج این بیماری، سفتی گردن، سردرد، و حساسیت به نور است که پس از گذشت 14 روز از بین می‌رود.

نحوه تشخیص اوریون در کودکان چگونه است؟

اگر 9 روز از اولین علائمی که نشان از ابتلا به بیماری اوریون است، گذشته باشد، این بیماری سخت و سرایت کننده می‌شود. پزشک می‌تواند از طریق معاینه غده بناگوشی که دچار تورم شده است و همچنین جدا کردن مجرای پاروتید از سواپ، این بیماری را در کودکان تشخیص داده و برای درمان اوریون در کودکان توصیه‌هایی را گوشزد کند.

درمان اوریون در کودکان به چه روش‌هایی صورت می‌پذیرد؟

کودک مبتلا به اوریون، پس از گذشت چند روز بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابد. برای درمان اوریون در کودکان، داروی خاصی وجود ندارد، اما برای بهبود علائم این بیماری در کودکان، از انجام این کارها غافل نشوید:

• با تجویز پزشک برای کاهش درد، تب و ناراحتی کودک از استامینوفن استفاده کنید.
  • کودک خود را به مدت 9 روز در خانه قرنطینه کنید. و از درمان خانگی تب برای کودکان استفاده کنید.
  • برای او غذای نرم و آبکی درست کنید تا به راحتی آن را میل کند.
  • کودک خود را به نوشیدن مایعات زیاد ترغیب کنید.
  • روی مناطقی از صورت کودک که دچار تورم و التهاب شده است، کیسه یخ بگذارید.
  • به کودک خود غذای ترش که باعث تحریک بزاق دهان او شود، ندهید.

واکسیناسیون کودک

بهترین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری اوریون و کمک به درمان اوریون در کودکان، تزریق واکسن MMR است. کودکان برای مصون ماندن از خطر ابتلا به بیماری، باید هر دو نوبت این واکسن را تزریق کنند. بهترین زمان تزریق دُز اول، 12 تا 15 ماهگی و دُز دوم، 4 تا 6 سالگی است.

این واکسن مؤثر و بی‌خطر، احتمال ابتلا به اوریون را برای کودکانی که هر دو دُز را تزریق کنند، تا 88% و کودکانی که فقط یک دُز از واکسن را دریافت کرده باشند، تا 78% کاهش می‌دهد. به همین دلیل نباید از اهمیت واکسن در کودکان غافل شد.

طب سنتی و درمان اوریون در کودکان

اگر سیستم ایمنی کودک خود را تقویت کنید، تا حدود زیادی از ابتلای او به بیماری اوریون جلوگیری کرده‌ و یا روند درمان را تسریع می‌بخشید. گیاهان گوناگونی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفیدند (البته برای استفاده از این گیاهان برای کودک خود باید با پزشک مشورت کنید):

• آب هویج
  • آب آناناس
  • زنجبیل
  • مارچوبه
  • دم‌نوش گیاهی

جمع‌بندی

اوریون، یک بیماری ویروسی عفونی است که در کودکان بسیار شایع‌تر از بزرگسالان است. این بیماری سبب ملتهب شدن غدد بزاقی کودک شده و با درد همراه است. برای پیشگیری از ابتلای کودک خود به اوریون، تقویت سیستم ایمنی و تزریق هر 2 دُز واکسن MMR توصیه می‌شود. درمان این بیماری ناشناخته است، اما برای بهبود علائم و درمان اوریون در کودکان مبتلا به این بیماری، مهم‌ترین راهکار، استراحت و نوشیدن مایعات زیاد توسط او  و مراجعه به پزشک متخصص است.

سؤالات متداول

1. آیا اوریون خطرناک است؟

اوریون بیماری است که معمولاً بدون اینکه آسیب خطرناک و جدی ایجاد کند، از بین می‌رود. اما ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشد، مانند: کاهش حس شنوایی و ملتهب شدن بیضه و تخمدان.

1. آیا راهکاری برای درمان سریع اوریون وجود دارد؟

قبلاً اشاره شد که برای درمان اوریون، داروی مشخصی وجود ندارد. بهترین راه درمان این بیماری، غلبه بدن بر عفونت است که در غیراین صورت، بهبودی حاصل نمی‌شود. در نتیجه، پیشگیری از ابتلا، بهتر از درمان است. تزریق واکسن MMR در سنین مشخص شده، تا حدود زیادی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.