عفونت‌های قارچی در کودکان

پوست یکی از مهم‌ترین عضو بدن و اولین سد دفاعی در برابر میکروب‌ها و قارچها است. اما در حین حال حساس و در برابر انواع قارچ‌ها ضعیف می‌باشد. ازاین‌رو بسیاری از کودکان و نوزادان دچار عفونت‌های قارچی می‌شود، این عارضه معمولا در نواحی چین خورده مانند گردن، زیر بغل، نواحی پوشک، بین انگشتان پا و در دهان دیده می‌شود.

انوع عفونت‌های قارچی در کودکان

• بثورات
  • برفک دهان
  • کرم حلقوی

با شناخت علائم هرکدام  می‌توانید به درمان عفونت‌های قارچی در نوزادان بپردازید.

مورد اول از عفونت‌های قارچی در کودکان: بثورات

بثورات چیست؟

یکی از عفونت‌های قارچی در کودکان بثورات یا راش پوشک می‌باشد، که یکی از شایع‌ترین بیماری تحریک کننده پوست می‌باشد. اغلب این عفونت در کودکان زیر دوسال رخ می‌دهد. بیشتر کوکان زیر دوسال حداقل یکبار به این عارضه مبتلا شده‌اند. این عفونت با سایش پوشک به پای کودک امکان دارد به صورت لکه‌، جوش و یا تاول ظاهر شود که می‌تواند با خارش، سوزش وخشکی یا پوسته پوسته شدن همراه باشد.

علت بروز بثورات:

مخمر نوعی قارچ است که به طور طبیعی به مقدار کمی در روده، دهان و روی پوست بدن ما زندگی می‌کند. همچنین در بدن ما باکتری‌های سالمی وجود دارد که تعادل مخمر را برای جلوگیری از عفونت‌ها کنترل می‌کند. حال اگر تعادل مخمر و باکتری برهم خورند، مخمر بیش از حد رشد می‌کند که همین عامل باعث ایجاد بثورات می‌شود.

هنگامی که پوشک بر روی پوست کودک اصطکاک پیدا می‌کند، باعث ایجاد بثورات پوشک می‌شود. گاهی اوقات مواد شوینده و یا کرم‌ها باعث تحریک پوست کودک می‌شوند و عامل بروز این التهاب‌ها هستند.

راه‌های درمان:

برای درمان بثورات پوشک از چه کرم‌ها و پمادهایی استفاده کنیم؟

• برای کاهش تورم از هیدروکورتیزون استفاده کنید.
  • برای مبارزه با عفونت‌ها از کرم‌های ضدقارچ یا آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. (ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی را نیز تجویز کند.)
  • زینک اکساید

(کرم‌ها و پمادهای حاوی استروئید را فقط باید با توصیه پزشک مصرف کنید.)

مراقبت:

برای مراقبت، پوشک کودک را زود به زود تعویض کنید. پوشک نباید خیلی تنگ و سفت باشد، بدن کودک باید به راحتی در پوشک جای گیرد. همچنين پوشک باید طوری باشد که به راحتی هوا به مناطق حساس بدن برسد. بهتر است از مواد شوینده الکل‌دار، دستمال مرطوب استفاده نکنید که باعث خشکی بیشتر پوست می‌شوند و حتی عامل بدتر شدن التهاب است.

پیشگیری:

برای پیشگیری عفونت با هر بار تعویض پوشک، پاهای کودک را بشویید و با حوله نرم کودک خود را خشک کنید. از دستمال مرطوب، کرم‌های الکل‌دار وعطری استفاده نکنید. اجازه بدهید کودک برای مدتی بدون پوشک باشد و هوا به پاهای کودک بخورد.

بثورات پوشکی با رعایت این نکات بعد از دو الی سه روز رفع می‌شوند، اما اگر التهاب از بین نرفت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مورد دوم از عفونت‌های قارچی در کودکان: برفک

برفک چیست و چه علائمی دارد؟

برفک دهان یکی دیگر از عفونت‌های قارچی در کودکان می‌باشد. برفک یک عفونت دهانی است که در نوزادان و کودکان شایع است. از علائم برفک دهان در نوزادان می‌توان به لکه‌های مخملی سفید یا زرد در دهان اشاره کرد.

لکه‌های برفک می‌توانند دردناک باشند وحتی ممکن است خونریزی کنند. در برخی از نوزادان برفک دردی ندارد اما برخی دیگر ممکن است درد داشته باشند و کودک دمدمی مزاج شود و از تغذیه امتناع کند. و یا ممکن است بلع دردناکی داشته باشد.

برفک همچنین می‌تواند باعث ترک خوردن پوست در گوشه‌های دهان شود. البته این علائم ممکن است در هر کودک کمی متفاوت باشد. این عارضه مشکل جدی برای سلامتی کودک ندارد و با داروهای ضدقارچ قابل درمان است.

علت بروز برفک:

این نوع عفونت توسط نوعی قارچ به نام کاندیدا ایجاد می‌شود. قارچ کاندیدا به طور طبیعی روی پوست و در دهان یافت می‌شود. اما اگر این قارچ خارج از کنترل رشد کند، می‌تواند باعث ایجاد برفک دهان شود.

همچنين اگر کودک آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند و یا از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی استفاده می‌کند، می‌تواند باعث بروز برفک دهانی باشد. اگر کودک شما اغلب از پستانک استفاده می‌کند احتمال ابتلا به برفک دهانی که از عفونت‌های قارچی در کودکان است، وجود دارد. یکی دیگر از عوامل بروز برفک، سیستم ایمنی ضعیف است.

راه درمان:

درمان به علائم، سن کودک و شدت این عارضه بستگی دارد. اگر نوزاد با علائم خفیف باشد ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد، و در موراد شدیدتر احتمالا با داروی ضد قارچ مایع درمان شود. این دارو به صورت مایع و با قطره چکان قابل استفاده است. در کودکان بزرگسال‌ برفک دهان با تجویز قرص قابل درمان است.

پیشگیری:

با استریل کردن و ضدعفونی کردن پستونک و اسباب‌بازی‌هایی که امکان دارد کودک در هنگام بازی به دهان خود بگذارد از ابتلای مجدد به برفک دهانی پیشگیری کنید.

مورد سوم از عفونت‌های قارچی در کودکان: کرم حلقوی

کرم حلقوی چیست؟ ایا کرم حلقوی انگل یا باکتری است؟

کرم حلقوی یک عفونت قارچی در کودکان است که توسط یک کرم واقعی ایجاد نمی‌شود. همچنین تصور می‌شود که کلمه کرم برای توصیف ظاهر مارمانند درماتوفیت روی پوست، استفاده می‌شود.

این بیماری توسط قارچ‌های روی پوست، مو وروی ناخن ها ایجاد می‌شود. این عفونت علائم متفاوتی ایجاد می‌کند، برای مثال وقتی این عفونت بر روی کشاله ران اثر می‌گذارد، خارش کشال نامیده می‌شود، و اگر بین انگشتان پا اثر گذارد به نام پای ورزشکاران شناخته می‌شود. این عفونت بر روی پوست فرق سر نیز اثر می‌گذارد و تکه‌هایی در فرق سر بی مو می‌شوند. اگر عفونت روی ناخن ها ایجاد شود ناخن‌ها ترک‌خورده و ضخیم و بی‌رنگ می‌شوند.

عملا این قارچ بر روی قسمت‌های نمدار بدن رشد می‌کند.این قارچ معمولا با جوش یا کهیر مایل به قرمز و لکه‌های خارش‌دار زبر و ناهمواری خودش را نشان می‌دهد. هنگامی که تکه‌های کرم حلقوی پخش می‌شوند، حلقه های قرمز رنگی ایجاد می‌کنند. در مواردی قسمت‌هایی که تاول‌زده و شروع به تراوش می‌کنند.

علت بروز عفونت کرم حلقوی:

همان‌طور که گفته شد این بیماری توسط قارچ روی پوست، مو و بستر ناخن ها ایجاد می‌شود. نام این قارچ درماتوفیت است وانواع مختلف درماتوفیت ها بر روی قسمت‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارند.

درمان:

برای درمان عفونت کرم حلقوی اغلب از پماد و ژل ضد قارچ OTC استفاده می‌کنند. در موارد شدیدتر اگر عفونت بر روی سر یا ناخن ایجاد شده باشد نیاز به نسخه پزشک است.

برای جلوگیری از انتشار بیشتر عفونت، محل التهاب را باند نپیچید، سعی کنید لباس‌های گشاد بپوشید و بگذارید هوا در بدنتان در جریان باشد. به علت واگیردار بودن این عفونت هر روز ملافه رختخواب و لباس‌هایتان را تعویض کنید. روزانه محل التهاب را با اب و صابون آنتی باکتریال بشویید و با حوله نرم محل التهاب را خشک کنید.

سخن اخر:

همانطور که گفته شد عفونت‌های قارچی در کودکان فقط مقدار کمی در پوست التهاب ایجاد می‌کنند در حالی که انواع دیگر به عمق بیشتری نفوذ می‌کنند و شدیدتر آن باعث خارش، تورم، تاول یا پوسته پوسته شدن شوند. این التهاب ها در صورت تشخیص به موقع به راحتی رفع می‌شوند اما در صورت نادیده گرفتن و یا تشخیص دیر هنگام آن دچار عوارض وخیم‌تری می‌شوند. پس اگر عفونت‌های قارچی در کودکتان ظاهر شد فورا به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید با رعایت این نکات از پیشروی بیشتر عفونت جلوگیری کنید.