درمان بیماری فلج اطفال

فلج اطفال یک بیماری تهدید کننده حیات انسان است که توسط  ویروس ایجاد می­‌شود. در گذشته یکی از ترسناک ترین بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا بود، اما با آمدن واکسن در دهه ۱۹۵۰ به این تهدید پایان داد.  فلج اطفال تا همین اواخر در ایالات متحده ریشه کن شد.

فلج اطفال چیست؟

فلج اطفال بیماری است ناشی از ویروس فلج اطفال. اکثر مردم هیچ علامتی ندارند یا علائم خفیفی ندارند، اما برخی فلج می‌شوند. قبل از واکسن، هزاران نفر در شیوع بیماری فلج شدند.  نوع 2 و 3 ویروس فلج اطفال وحشی ریشه کن شده است، اما نوع 1 هنوز در برخی از نقاط جهان گسترش می­‌یابد. واکسیناسیون بهترین راه برای پیشگیری از بیماری فلج اطفال است. درمانی برای فلج اطفال وجود ندارد.

این ویروسی است که به راحتی بین افرادی که واکسینه نشده‌­اند پخش می­‌شود. در شدیدترین شکل خود، می­‌تواند به نخاع و مغز شما حمله کند و باعث فلج شود. افراد در هر سنی ممکن است به فلج اطفال مبتلا شوند، اما کودکان زیر5 سال بیشترین خطر ابتلا به آن را دارند.

انواع فلج اطفال چیست؟

فلج اطفال بسته به محل تکثیر و حمله ویروس بر بدن شما تاثیر متفاوتی دارد. انواع فلج اطفال عبارتند از:

• فلج اطفال سقط جنین، باعث علائمی شبیه آنفولانزا و روده می­‌شود. فقط چند روز دوام می­‌آورد و مشکلات طولانی مدت ایجاد نمی­‌کند.
  • فلج اطفال غیرفلجی، ممکن است باعث مننژیت آسپتیک ، تورم ناحیه اطراف مغز شما شود. این علائم بیشتر از فلج اطفال سقط جنین ایجاد می­کند و ممکن است شما را مجبور به ماندن در بیمارستان کند.
  • فلج اطفال فلجی، زمانی اتفاق می­‌افتد که ویروس فلج اطفال به مغز و نخاع شما حمله می­‌کند می­‌تواند ماهیچه­‌هایی را که به شما اجازه نفس کشیدن، صحبت کردن، قورت دادن و حرکت دادن اندام‌­هایتان را می­‌دهند فلج کند. بسته به اینکه چه قسمت­‌هایی از بدن شما تحت تاثیر قرار می­‌گیرد، فلج اطفال نخاعی یا فلج اطفال پیازی نامیده می­‌شود.
  • فلج اطفال انسفالیت، نوع نادری از فلج اطفال است که بیشتر نوزادان را مبتلا می­‌کند. باعث تورم مغز می­‌شود.
  • سندرم پس از اطفال زمانی است که علائم فلج اطفال سال­‌ها پس از عفونت فلج اطفال عود ­می­‌کند.

فلج اطفال چگونه بر بدن تأثیر می‌گذارد و

چه کسانی در معرض خطر بیماری هستند؟

ویروس پولیو (Polio) از طریق دهان یا بینی وارد بدن شما می­‌شود. نسخه­‌های بیشتری از خود در گلو و روده شما تولید می­‌کند. در برخی موارد، به مغز و نخاع شما نفوذ می­‌کند و باعث فلج می‌­شود. فلج می‌­تواند بازوها، پاها یا عضلات کنترل کننده تنفس شما را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر واکسینه نشده باشید و موارد زیر را داشته باشید بیشتر در معرض خطر ابتلا به فلج اطفال هستید.

• در منطقه‌ای زندگی کنید یا به آن سفر کنید که فلج اطفال برطرف نشده است.
  • در منطقه‌ای با بهداشت ضعیف زندگی کنید یا به آن سفر کنید.
  • زیر 5 سال هستند.
  • حامله هستند.

آیا بزرگسالان به فلج اطفال مبتلا می­‌شوند و فلج اطفال چقدر شایع است؟

بله، بزرگسالان ممکن است به فلج اطفال مبتلا شوند. بسیاری از بزرگسالان مصونیت دارند، چه به این دلیل که واکسینه شده­‌اند یا فلج اطفال داشته­‌اند. بزرگسالانی که واکسینه نشده­‌اند در صورت مواجهه با ویروس فلج اطفال می‌­توانند به فلج اطفال مبتلا شوند.

به لطف برنامه­‌های واکسیناسیون جهانی، فلج اطفال علامت­دار در بسیاری از نقاط جهان نادر است. در اکثر کشورها فلج اطفل حذف شده در گرفته می­‌شود، دیگر در آن منطقه پخش نمی­‌شود. اما هنگامی که  افراد واکسینه نمی­‌شوند، فلج اطفال می­‌تواند دوباره گسترش یابد.

علائم فلج اطفال چیست؟

بین 70 تا 95 درصد افراد آلوده به ویروس فلج اطفال علائمی ندارند. از بین کسانی که علائم دارند، اکثر افراد خفیف­‌ترین شکل (فلج اطفال سقط جنین) را با علائم روده‌­ای و شبه آنفولانزا دارند. فلج اطفال فلج­­‌کننده باعث جدی­‌ترین علائم از جمله فلج جسمی می­‌شود. در ادامه علائم فلج اطفال را شرح می­‌دهیم که دانستن آن­‌ها به درمان بیماری فلج اطفال می­‌تواند کمک کند.

علائم فلج اطفال سقط جنین

علائم فلج اطفال سقط جنین مشابه بسیاری از بیماری­‌های دیگر است. آن­ها سه تا هفت روز پس از آلوده شدن شروع می­‌شوند و چند روز طول می‌کشند. علائم فلج اطفال سقط جنین عبارتند از:

• اسهال یا یبوست
  • گلو درد

علائم فلج اطفال غیر فلج کننده

فلج اطفال غیر فلج کننده با علائمی مشابه با فلج اطفال سقط جنین شروع می­‌شود. علائم اضافی در عرض چند روز شروع می­‌شود، از جمله:

• سفتی گردن
  • احساس درد یا سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها
  • سردرد شدید
  • حساسیت به نور (فوتوفوبیا)

علائم فلج اطفال فلج کننده

• حساسیت به لمس
  • اسپاسم عضلانی

علاوه بر این:

• فلج اطفال نخاعی باعث می‌شود که نتوانید دست‌ها یا پاها یا هر دو را حرکت دهید

(فلج).

علائم فلج اطفال

شما می­‌توانید علائم فلج اطفال را به تنهایی یا همراه با علائم آنفولانزا داشته باشید. علائم عبارتند از:

• خستگی شدید (خستگی).
  • اضطراب
  • مشکل در تمرکز

فلج اطفال چگونه گسترش می‌یابد و آیا مسری است؟

فلج از طریق سرفه یا عطسه یا تماس با مدفوع فرد مبتلا (مدفوع-دهانی) منتقل می­‌شود. می­‌تواند توسط:

• پس از رفتن به دستشویی یا دست‌زدن به مدفوع (مانند تعویض پوشک) دستان خود را نشویید.
  • نوشیدن آب آلوده یا وارد شدن آن به دهان.
  • خوردن غذاهایی که آب آلوده را لمس کرده­‌اند.
  • شنا در آب آلوده زمانی که فردی که اسهال دارد در آن شنا کند، آب ممکن است آلوده شود.
  • سرفه یا عطسه کردن.
  • تماس نزدیک با فرد مبتلا به فلج اطفال
  • دست زدن به سطوح آلوده

آیا فلج اطفال مسری است؟

بله، فلج اطفال بسیار مسری است و خیلی راحت از فردی به فرد دیگر سرایت می­‌کند. و در ادامه به درمان بیماری فلج اطفال نیز اشاره می‌کنیم.

فلج اطفال چگونه تشخیص داده می‌شود؟

یک ارائه‌دهنده مراقبت­‌های بهداشتی با انجام یک معاینه فیزیکی، آزمایش نمونه­‌هایی از مایعات بدن و سؤال از شما در مورد علائم بیماری فلج اطفال را تشخیص می‌­دهد. مهم است که اگر اخیراً به جایی سفر کرده­‌اید، به ارائه دهنده خود اطلاع دهید.

ارائه دهنده شما ممکن است نمونه­‌هایی از مایعات بدن را برای جستجوی علائم فلج اطفال یا سایر عفونت‌ها، از جمله:

• تف (بزاق) از گلو
  • مدفوع
  • خون
  • مایع اطراف مغز، نخاع

از آنجایی که علائم فلج اطفال شباهت زیادی به علائم آنفولانزا دارند، ممکن است پزشک آزمایش‌های دیگری را برای رد کردن شرایط رایج‌تر انجام دهد. حال باتوجه به حیاتی بودن این موضوع در ادامه می‌خواهیم بدانیم آیا راهی برای درمان بیماری فلج اطفال وجود دارد یا خیر؟

درمان و جلوگیری بیماری فلج اطفال

هیچ داروی خاصی برای درمان فلج اطفال وجود ندارد. اگر فلج اطفال فلج کننده دارید، فیزیوتراپی دریافت خواهید کرد. اگرعضلات تنفسی شما ضعیف یا فلج شده­‌اند، به تهویه مکانیکی نیاز دارید، دستگاهی که به شما کمک می­‌کند نفس بکشید.

ممکن است بتوانید علائم خود را با موارد زیر بهبود بخشید:

• نوشیدن مایعات مانند آب، آب­میوه و آب­گوشت
  • استفاده از بسته­‌های حرارتی برای کمک به دردهای عضلانی
  • مصرف مسکن­‌هایی مانند ایبوپروفن
  • انجام فیزیوتراپی و هر ورزش توصیه شده توسط پزشک خود
  • استراحت زیاد

درحال حاضر، هیچ درمانی برای فلج اطفال وجود ندارد. هیچ راهی برای از ­بین رفتن این بیماری یا بهبودی کامل وجود ندارد، پس حالا که درمان بیماری فلج اطفال نشدنی است، می­‌بایست برای پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون را جدی گرفت.

نتیجه

واکسیناسیون، فلج اطفال را در بسیاری از نقاط جهان از بین برده‌است، اما محققین همچنان در­حال کار برای ریشه­‌کنی کامل آن هستند. تا زمانی که فلج اطفال هنوز در هر نقطه­‌ای از جهان وجود دارد، می­‌تواند عود کند و باعث بیماری شدید در افراد شود که با واکسیناسیون محافظت نمی‌شوند. بهترین راه برای محافظت از خود و جامعه­‌تان جدی گرفتن واکسیناسیون روتین کودکان در مطب است.