التهابات پوستی چیست؟

التهابات پوستی

التهاب یک اصطلاح عمومی است که تحریک پوستی رایج را توصیف می‌کند. نشانه‌های زیادی دارد و معمولاً شامل خارش، خشکی پوست یا راش می‌شود.

همچنین ممکن است باعث ایجاد تاول، ترشح، پوسته پوسته شدن پوست شود. سه نوع شایع این بیماری عبارتند از: التهاب آتوپیک (اگزما)، التهاب سبورئیک و التهاب تماسی.

التهابات پوستی مسری نیستند، اما می‌توانند باعث ایجاد احساس ناراحتی در شخص بشوند. مرطوب کردن منظم پوست به کنترل علائم کمک می کند. همچنین ممکن است درمان شامل پمادهای دارویی، کرم ها و شامپوها باشد.

علائم التهابات پوستی:

علائم التهاب‌های پوستی می‌تواند خفیف یا شدید باشد، التهاب‌ها بسته به قسمتی از بدن که تحت تأثیر قرار گرفته است، متفاوت به نظر می‌رسد.

همچنین علائم بر اساس نوع التهاب ایجاد کننده متفاوت است، اگرچه تشخیص التهاب‌ها اغلب دشوار است.

به طور کلی علائم التهابات پوستی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• بثورات
  • تاول ها
  • پوست خشک و ترک خورده
  • خارش پوست
  • پوست دردناک، همراه با سوزش یا سوزش
  • تورم

التهابات پوستی همچنین باعث تغییر رنگ پوست می شود. با این حال در رنگ های مختلف پوست، متفاوت ظاهر می شود.

در پوست‌های تیره رنگ لکه‌های التهاب‌ها معمولاً خاکستری، بنفش یا یک سایه تیره‌تر از رنگ پوست معمولی ظاهر می‌شوند. در پوست‌های روشن‌تر، لکه‌های التهاب معمولاً صورتی یا قرمز ظاهر می‌شوند.

علل التهاب پوستی:

علل التهاب‌ها بسته به نوع آن متفاوت است. با این حال، محرک های محیطی اغلب می‌توانند دلیل شعله ور شدن آن باشند.

محرک عاملی است که باعث می شود پوست شما واکنش نشان دهد. این محرک می‌تواند یک ماده، محیط اطراف شما یا چیزی باشد که در بدن شما اتفاق می‌افتد.

محرک های رایجی که باعث شعله ور شدن التهاب در پوست شما می‌شوند عبارتند از:

• فشار
  • تغییرات هورمونی
  • محیط زیست
  • مواد تحریک کننده

انواع التهابات پوستی:

انواع مختلفی از التهابات پوستی وجود دارد. برخی از آن‌ها می‌توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بین دوره‌هایی تشدید و بدون علائم در چرخه باشند.

برخی از انواع التهاب‌ها در کودکان و برخی دیگر در بزرگسالان شایع‌تر است. التهاب‌ها شامل موارد زیر است:

• التهاب آتوپیک (اگزما)
  • التهاب تماسی
  • التهاب دیشیدروتیک
  • التهاب سبورئیک

التهاب آتوپیک ( اگزما):

مردم معمولاً از این التهاب به عنوان اگزما یاد می‌کنند. درماتیت آتوپیک می‌تواند در خانواده‌ها ایجاد شود و اما اگزما در نوزادان بیشتر ایجاد می‌شود. با این حال، می‌تواند در بزرگسالی نیز ایجاد شود.

هیچ درمانی برای التهاب آتوپیک وجود ندارد. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً علائم را در چرخه‌های شعله‌ور شدن و دوره‌هایی با علائم کم یا بدون علائم تجربه می‌کنند.

در هنگام شعله ور شدن، لکه های پوست ممکن است خشن، خشک و خارش دار به نظر برسند.

مواد رایجی که باعث واکنش های آلرژیک می‌شوند عبارتند از:

• مواد شوینده
  • لوازم آرایشی
  • نیکل
  • پیچک سمی و بلوط

اغلب ترکیب خشکی پوست، شرایط محیطی و باکتری‌های روی پوست عامل التهاب اتوپیک است

محرک های التهاب آتوپیک بین اشخاص فرق دارد. استرس، محرک ها و تغییرات هورمونی از عوامل رایج این التهاب هستند. از دیگر عواملی که باعث التهاب آتوپیک میشود، مصرف بیش از حد قند، لبنیات و در برخی موارد گوشت قرمز است .

سابقه خانوادگی درماتیت آتوپیک نیز می تواند شانس ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

التهاب تماسی:

در التهاب تماسی تحریکی، یک ماده خارجی به طور مستقیم به پوست آسیب می‌رساند و باعث واکنش می‌شود.

همچنین التهاب تماسی آلرژیک، محرک بیرونی ممکن است مستقیماً به پوست آسیب نرساند، اما باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما به گونه ای از خود واکنش نشان دهد.

التهاب دیشیدروتیک:

در التهاب دیشیدروتیک، پوست نمی‌تواند از خود محافظت کند. این التهاب باعث خارش و خشکی پوست است که اغلب با تاول های کوچک دیده می‌شود . این عارضه عمدتاً در پاها و دست‌ها رخ می‌دهد و ممکن است در افرادی که به شدت در این نواحی عرق می‌کنند نیز رخ دهد.

التهاب سبورئیک:

افراد ممکن است التهاب سبورئیک را زمانی که در نوزادان رخ می دهد به عنوان کلاهک گهواره ای یاد کنند.

این نوع التهاب بیشتر در پوست سر دیده می‌شود، اگرچه ممکن است این التهاب‌ها بر روی صورت، قفسه سینه و اطراف گوش هم دیده شود.این التهاب اغلب باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته، تغییر رنگ پوست و شوره سر می‌شود.

استرس یا کمبود خواب می‌تواند علائم التهاب را بدتر کند.هیچ درمانی برای درماتیت سبورئیک وجود ندارد، اما می‌توانید آن را به طور موثر درمان کنید.

علت دقیق التهاب سبورئیک ناشناخته است. با این حال، ممکن است نتیجه یک واکنش التهابی به مخمر مالاسزیا، یک ارگانیسم طبیعی روی پوست باشد.

برخی شرایط می‌تواند خطر ابتلا به التهاب سبورئیک را افزایش دهد. که شامل:

• اچ‌آی‌وی
  • پسوریازیس
  • صرع
  • آکنه روزاسه
  • بیماری پارکینسون

درماتیت سبورئیک می‌تواند برای بسیاری از افراد ابتدا در دوران بلوغ رخ دهد و در این دوران بدتر شود.

همچنین برخی دیگر از انواع التهابات پوستی عبارتند از:

نورودرماتیت:

این نوع التهاب شامل لکه‌های خارش‌دار پوست است که اغلب در اثر استرس یا چیزی که پوست را تحریک می‌کند، ایجاد می‌شود.

التهاب عددی و التهاب نومولار: این التهاب‌ها شامل زخم های بیضی شکل روی پوست است که اغلب پس از آسیب پوستی ایجاد می‌شود. Nummular به معنای “سکه مانند” است.

التهاب استاز:

این نوع التهاب شامل تغییرات پوستی به دلیل گردش خون ضعیف است.

به طور معمول، دریچه های کوچک در رگ های خونی شما ضعیف می‌شوند، جریان خون شما را به قلب کاهش می دهند و باعث تجمع مایع در اندام های شما می شوند.

و این مایع علت تورم در اطراف ناحیه آسیب دیده است. سپس التهاب استاز در این نواحی از پوست متورم رخ می دهد.

معمولا جریان خون ضعیف بیشتر در ساق پاها دیده می‌شود، این محل شایع ترین محل التهاب استاز است. با این حال، ممکن است در هر جایی رخ دهد.

التهاب استاز می‌تواند رنگ پوست اندام تحتانی را تغیر دهد و حتی ممکن است باعث ضخیم شدن بافت پوست شود.

التهاب غفلت:

التهاب غفلت از تجمع سبوم، عرق، قرنیه سلول‌ها و باکتری‌ها در ناحیه‌ای از پوست ایجاد می‌شود و پوسته‌ای فشرده و چسبنده از کثیفی را تشکیل می‌دهد.

درمان پزشکی:

درمان التهاب به نوع، شدت علائم و علت التهاب بستگی دارد. بسیاری از انواع التهاب‌ها خود به خود برطرف می شوند. برای مثال التهاب تماسی معمولا زمانی بهبود می‌یابد که دیگر با محرک‌ها در تماس نباشید.

با این حال، اگر التهاب شما به طور طبیعی بهبود نیافت، پزشک یا متخصص پوست ممکن است داروهایی برای کاهش آلرژی و خارش، مانند: آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین (بنادریل)، فتوتراپی ( قرار دادن مناطق آسیب دیده در معرض مقدار کنترل شده نور)،

کرم های موضعی حاوی استروئید مانند هیدروکورتیزون برای تسکین خارش و التهاب

کرم یا لوسیون برای پوست خشک توصیه کند.

پزشکان معمولاً آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد قارچ را تنها در صورت ایجاد عفونت توصیه می‌کنند. هنگامی که پوست به دلیل خراش شدید شکسته می شود، عفونت می‌تواند رخ دهد. به شما توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده هر علائمی در فرزندانتان به پزشک مراجعه کنید تا علت خشکی پوست نوزادان را تشخیص دهد.

مراقبت‌های خانگی التهابات پوستی:

مراقبت های خانگی برای التهابات پوستی ممکن است شامل استفاده از پارچه های خنک و مرطوب روی پوست باشد تا به کاهش خارش و ناراحتی کمک کند. می‌توانید برای کمک به کاهش علائم، جوش شیرین را به یک حمام خنک اضافه کنید. اگر پوست شما شکسته است، می‌توانید زخم را با یک پانسمان یا بانداژ بپوشانید تا از تحریک یا عفونت جلوگیری کنید.

درماتیت گاهی اوقات زمانی که استرس دارید، شعله ور می شود. درمان های جایگزین ممکن است در کاهش استرس مفید باشد. مانند:

• طب سوزنی
  • مراقبه
  • ماساژ
  • یوگا

تغییرات رژیم غذایی، مانند اجتناب از غذاهایی که باعث واکنش می شوند، ممکن است به شما در مدیریت علائم اگزما کمک کند. در برخی موارد، مکمل‌های غذایی مانند ویتامین D و پروبیوتیک‌ها نیز می‌توانند کمک کنند، اما اگر قصد تغییر در برنامه درمانی خود را دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر:

اگر به التهابات پوستی مبتلا شده‌اید، ابتدا علت التهاب را پیدا کنید و موارد بالا را رعایت کنید. درصورت شدید شدن التهاب به پزشک خود مراجعه کنید.