فارنژیت در کودکان

فارنژیت در کودکان بیماری رایج می‌باشد که می‌تواند در اثر عوامل بیماری‌زایی مانند: ویروس، باکتری و یا حتی عوامل غیرعفونی ایجاد شود. این بیماری در اثر التهاب غشاء مخاطی خلفی می‌باشد که گلو یا حلق را می‌پوشاند. از علائم بیماری فارنژیت به طور کلی می‌توان به وجود درد در ناحیه حلق و گلو، ضعف و بی حالی، تب  و لرز و قرمز شدن حلق و لوزه را نام برد.

علت بیماری فارنژیت در کودکان

بیماری فارنژیت بر اثر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی به وجود می‌آید که به بررسی هر کدام به طور جداگانه و مفصل می‌پردازیم.

فارنژیت  در کودکان ناشی از عفونت ویروسی

یکی از رایج‌ترین علل این بیماری در کودکان عفونت ویروسی می‌باشد. از ویروس‌هایی که باعث فارنژیت می‌شوند می‌توان ویروس‌های سرماخوردگی، آدنو ویروس‌ها ، ویروس آنفولانزا و ویروس اپشتین بار که باعث ایجاد منونوکلئوز می‌شود را نام برد.

مدت زمان بهبودی در فارنژیت ویروسی

معمولاً مدت زمان بهبودی فارنژیت در کودکان بسته به نوع ویروس متفاوت می‌باشد، اما به طور معمول بعد از هفت تا ده روز بیمار بهبود می‌یابد و بروزعلائم تا پایان دوره بیماری است.

علائم فارنژیت ناشی از ویروس

از علائم و نشانه‌های فارنژیت که ناشی از عفونت ویروسی می‌باشد می‌توان به سرفه، سردرد، گلو درد، تب و لرز، بدن درد، عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خستگی، زخم‌های دهان، کاهش اشتها، خستگی زیاد و تورم غدد لنفاوی را نام برد.

فارنژیت در کودکان ناشی از عفونت باکتریایی

بیماری فارنژیت در کودکان می‌تواند ناشی از عفونت باکتریایی نیز باشد ولی احتمال ابتلا به آن کمتر است. شایع‌ترین نوع عفونت باکتریایی به وسیله باکتری استرپتوکوکوس گروه A ایجاد می‌شود که عامل حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد این بیماری می‌باشد. به ندرت فارنژیت باکتریایی بر اثر باکتری‌های کلامیدیا، کورینه باکتریوم و استرپتوکوکوس گروه C و G ایجاد می‌شود.

مدت زمان بهبودی در فارنژیت باکتریایی

فارنژیت در کودکان که ناشی از عفونت باکتریایی می‌باشد، پس از شروع علائم با درمان دارویی حدود ۳ تا ۵ روز و بدون درمان دارویی حدود ۱۰ تا ۱۲ روز بهبود می‌یابد.

علائم فارنژیت ناشی از عفونت باکتریایی

از علائم و نشانه‌های فارنژیت در کودکان که ناشی از عفونت باکتریایی می‌باشد، می‌توان به استفراغ، دردناک و متورم شدن غدد لنفاوی در گردن، تب و لرز، درد شدید هنگام بلعیدن، متورم و قرمز شدن لوزه‌ها، سردرد، درد شکمی، حالت تهوع و طعم عجیب در دهان نام برد.

راه های پیشگیری از فارنژیت در کودکان

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری در این بیماری، رعایت و انجام اصول بهداشتی می‌باشد. علاوه بر رعایت اصول بهداشتی در این بیماری می‌توان به استفاده نکردن از ظرف غذا مشترک با بیمار، دوری کردن از فرد مبتلا، شستن مرتب دست‌ها و استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه را نام برد.

راه های انتقال بیماری فارنژیت

عفونت‌های ویروسی و باکتریایی فارنژیت در کودکان واگیردار می‌باشند. فرد مبتلا به بیماری فارنژیت می‌تواند با عطسه و سرفه خود ذرات ویروس و باکتری را در هوا آزاد کند و این بیماری را به دیگران انتقال دهد.

راه های درمان فارنژیت در کودکان

درمان فارنژیت معمولاً بستگی به این دارد که عفونت از نوع ویروسی یا باکتریایی باشد. معمولاً فارنژیت کودکان را می‌توان در خانه درمان کرد و برای بهبودی در فانرژیت نیاز به استراحت کافی می‌باشد.

درمان خانگی فارنژیت

درمان خانگی برای نوع عفونت ویروسی فارنژیت که باعث کاهش التهاب و تورم گلو می‌شود شامل: نوشیدن مایعات زیاد برای جلوگیری از کمبود مایعات در بدن، نوشیدن مایعات گرم غرغره کردن آب نمک می‌باشد. استفاده از دستگاه مرطوب‌کننده هوا برای مرطوب کردن محیط اطراف که باعث کاهش خشکی  و گرفتگی گلو می‌شود.

درمان دارویی فارنژیت

اگر فارنژیت در کودکان ویروسی باشد با تجویز مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش درد و تب و نوشیدن مایعات فراوان می ‌توان آن را درمان کرد. اما اگر فارنژیت از نوع عفونت باکتریایی باشد با تجویز آنتی بیوتیک‌هایی مانند پنی سیلین و کلیندامایسین به رفع علائم عفونت کمک کرد. برای درمان این عفونت هرگز به کودک خود آسپرین ندهید. بدون تجویز پزشک از مصرف آنتی‌بیوتیک خودداری کنید.

درمان سنتی در فارنژیت

به طور کلی در دیدگاه سنتی روش‌هایی برای درمان کاهش التهابات ناشی از فارنژیت وجود دارد، که یکی از این روش‌ها استفاده از دمنوش زنجبیل می‌باشد. گیاه زنجبیل باعث کاهش التهاب می‌شود. علاوه بر زنجبیل مصرف عسل نیز در کاهش التهاب و تورم گلو موثر است و دارای خاصیت ضد میکروبی می‌باشد. البته دقت داشته باشید در صورتی این ترکیبات را استفاده کنید که کودک شما به آن‌ها حساسیت نداشته باشد. زیرا زنجبیل جزو شایع‌ترین مواد غذایی آلرژی‌زا برای کودکان است.

چه زمانی برای فارنژیت باید به پزشک مراجعه کرد؟؟

اگر کودک شما علائمی مانند: عدم بهبود بیماری پس از مصرف مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها، تورم غدد لنفاوی در گلو، بازگشت علائم فارنژیت پس از اتمام بیماری، ایجاد التهابات پوستی، تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد، وجود مشکل در تنفس یا بلعیدن غذا، خستگی و گلو درد شدید، وجود بزاق یا خلط خونی در گلو داشته باشد، باید برای درمان مجدد به پزشک مراجعه نمایید.

به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

برای درمان فارنژیت می‌توان به پزشک عمومی و پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

تشخیص فارنژیت در کودکان توسط پزشک

فارنژیت در کودکان از روش‌های مانند:  معاینه بالینی، کشت گلو و آزمایش خون تشخیص داده می‌شود. تشخیص بیماری فارنژیت تنها با معاینه بالینی کافی نیست و پزشک  با انجام تست‌های آزمایشگاهی وجود فارنژیت را تایید می‌کند.

معاینه بالینی در تشخیص فارنژیت

اگر پزشک برای کودک شما تشخیص فارنژیت دهد، به گلوی کودک نگاه می‌کند و علامت‌هایی مانند وجود تکه‌های سفید یا خاکستری، تورم و التهاب گلو را بررسی می‌کند. علاوه بر آن پزشک گوش، بینی و غدد لنفاوی کودک را نیز معاینه می‌کند.

کشت گلو در تشخیص فارنژیت

پزشک برای مطمئن شدن از اینکه گلو درد در کودک ناشی از فارنژیت باکتریایی می‌باشد تست کشت گلو انجام می‌دهد. معمولاً نتیجه این آزمایش سریع مشخص خواهد شد.

آزمایش خون در تشخیص فارنژیت

در صورتی که پزشک تشخیص وجود دلایل دیگری از فارنژیت را دهد، ممکن است برای کودک شما درخواست آزمایش خون کند، با انجام این آزمایش پزشک وجود منونوکلئوز را بررسی می‌کند.

نقش والدین در برابر این بیماری

از آنجا که احتمال ابتلا به فارنژیت در کودکان در مهد و مدارس بیشتر می‌باشد و این عفونت به راحتی در کودکان منتقل می‌شود در صورتی که کودک شما علائم بیماری را دارد، از فرستادن کودک خود به مهد یا مدرسه خودداری کنید. از آنجا که تشخیص فارنژیت برای شما دشوار می‌باشد، به پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم بهبودی یا بازگشت علائم بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید.

کلام پایانی

فارنژیت در کودکان بیماری رایجی به خصوص در فصول سرد می‌باشد. معمولا مراقبت و استراحت در خانه برای بهبود این بیماری لازم است. ابتلا به این بیماری در کوکان معمولا جای نگرانی ندارد. با مراجعه به پزشک اطفال و پس از گذراندن دوره بیماری بهبودی در بیمار حاصل می‌شود. در این مطلب سعی شده تا بیماری فارنژیت در کودکان را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.