علائم پولیپ بینی در کودکان

Symptoms of nasal polyps in children

پولیپ بینی در کودکان یکی از عواملی است که ممکن است خانواده‌ها را در مورد سلامت فرزندانشان نگران کند. این عارضه، بیماری نیمه شایعی است که حدود ۱ تا ۴ درصد از مردم دچار آن هستند اما این بیماری در میان کودکان خیلی شایع نیست. لازمه بررسی علائم پولیپ بینی در کودکان این است که ابتدا اطلاعاتی در مورد ماهیت پولیپ بینی بدانیم.

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی یک توده غیر سرطانی محسوب می‌شود که در بینی رشد می‌کند و فرایند تنفس را مختل می‌کند. پولیپ بینی بیماری خطرناکی نیست اما وجود توده در بینی سبب اختلال در فرایند حیاتی تنفس می‌شود.

انواع پولیپ بینی

پولیپ بینی انواع مختلفی دارد و به دو دسته پولیپ کوچک و بزرگ تقسیم‌بندی می‌شود.

1. پولیپ‌های کوچک

پولیپ‌های کوچک اکثرا غیرقابل تشخیص عینی هستند و توسط خود فرد قابل دیدن نیست. فقط توسط پزشک با آزمایش و معاینه قابل مشاهده و تشخیص است. عمدتا نیاز به عمل‌های جراحی ندارد و با مصرف داروهای شیمیایی یا طب سنتی درمان می‌شود.

1. پولیپ‌های بزرگ

پولیپ‌های بزرگ ابتدا توسط خود فرد با چشم قابل دیدن هستند و در اثر درد ناشی از توده خارجی ، فرد به صورت غریزی متوجه پولیپ می‌شود. این گونه پولیپ‌ها، اصولا با دارو قابل درمان نیستند و نهایتا با عمل جراحی از ناحیه داخلی بینی خارج و سرانجام درمان می‌شود. البته لازم است بدانید گاهی اوقات احتمال برگشت پولیپ پس از عمل جراحی وجود دارد.

پولیپ بینی در کودکان

تا اینجا با پولیپ بینی، آشنا شدیم حالا به پولیپ بینی در کودکان و بررسی علائم آن می پردازیم. کودکان هم مانند سایر افراد از این موضوع استثنا نیستند و ممکن است به این عارضه دچار شوند.

کودکان به دلیل نازک و حساس بودن پوست بینی دچار درد بیشتری می‌شوند و از طرفی به دلیل ضعیف‌تر بودن سیستم ایمنی شان نسبت به بزرگسالان ممکن است در اثر عوامل متعددی ( گرد و غبار، آلرژی، تنفس دود سیگار، آسم، مصرف داروهایی مانند آسپیرین، سینوزیت‌های قارچی، سندروم‌های نادر عروقی و…)  به این عارضه دچار شوند. شایان ذکر است که بدانید علت اصلی پولیپ بینی در کودکان، عفونت سینوس‌های بینی است.

علائم پولیپ بینی در کودکان

• احساس درد

اولین عاملی که کودکان دچار پولیپ، احساس می‌کنند وجود درد در ناحیه بینی است . اگر فرزندانتان در نواحی داخلی بینی دچار درد شدند، حتما با استفاده از چراغ قوه نقاط داخلی بینی را معاینه کنید و در نهایت به پزشک مراجعه کنید.

• خونریزی

بعضی از کودکان می‌توانند در ناحیه داخلی بینی در قسمتی که پولیپ بینی قرار دارد دچار خونریزی موضعی شوند.

• وجود ترشح مخاط بینی

کودکان می‌توانند ترشح مخاط بینی را به همراه داشته باشند که اغلب این ترشح به صورت غلیظ و به رنگ سبز یا زرد می‌باشد. و این عامل یکی از عینی‌ترین علائم در کودکان مبتلا به پولیپ می‌باشد.

• آبریزش بینی

این عامل در پی عامل قبلی است و می‌تواند آبریزش بینی را به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که علائم این عارضه می‌تواند مانند سرماخوردگی باشد.

• کاهش یا از دست دادن حس بویایی

اگر کودکان شما حس بویایی خود را از دست دادند یا حس بویایی در آن ها به طرز غیر منتظره‌ای کاهش پیدا کرد یکی از عوامل آن می‌تواند وجود پولیپ بینی در کودکان باشد.

• انسداد یا گرفتگی بینی

این عامل می‌تواند به گرفتگی صدا یا تو دماغی صحبت کردن کودک منجر شود. اکثر کودکان در اثر پولیپ بینی با صدایی گرفته و تو دماغی صحبت می‌کنند و نمی‌توانند به طور صحیح کلمات را تلفظ کنند.

• دشواری در تنفس

در صورت وجود پولیپ در بینی کودکان  فرایند تنفس مختل می‌شود و کودک قادر به نفس کشیدن به طور صحیح نمی‌باشد.

• خر پف یا خرناس کشیدن هنگام خواب

وجود پولیپ سبب تنگ شدن مجرای تنفس می‌شود در نتیجه فرایند تنفس مختل می‌شود و هنگام خواب این فرایند به صورت صحیح انجام نمی‌شود و کودک مجبور می‌شود با دهان تنفس کند. نتیجه این اتفاق اختلال در خواب کودک است.شایان ذکر است بدانید تنفس طولانی مدت با دهان سبب خراب شدن دندان‌ها می‌شود پس باید به موقع به دکتر مراجعه کنید.

• سرفه‌های مزمن

از دیگر علائم پولیپ بینی در کودکان ، سرفه‌های مزمن و طولانی مدت می‌باشد.

• وجود سر دردهای مزمن

وجود پولیپ در بینی، مانع خون‌رسانی صحیح از طریق مویرگ‌های مغز به بینی می‌شود به همین دلیل سبب سر دردهای مزمن می‌شود.

• جمع شدن خلط در پشت حلق

• عفونت‌های مکرر

• درد در ناحیه سر، صورت و پیشانی

وجود توده اضافی در بینی سبب درد در نواحی صورت و سر می‌شود؛ زیرا خون رسانی به درستی انجام نمی‌شود.

• خارش در نواحی اطراف چشم

وجود پولیپ بینی در کودکان، سبب خارش اطراف چشم و گاها سبب درد در نواحی گوشه چشم می‌شو؛ زیرا این نقاط به بینی بسیار نزدیک هستند.

• درد در ناحیه دندان‌های فک فوقانی

به دلیل نزدیک بودن فاصله فک بالایی با نواحی بینی و نزدیک بودن این قسمت به محل اتصال بینی و دهان درد در این ناحیه نیز حس می‌شود و البته این درد به اندازه پولیپ بینی بستگی دارد هر چقدر پولیپ بزرگتر باشد درد در این نواحی بیشتر می‌باشد.

• مشاهده خون در مخاط بینی به طور مکرر

• عطسه مکرر

• از دست دادن حس چشایی

• دوبینی و کاهش بینایی

• کاهش توانایی حرکت چشم

این عامل و دو عامل قبلی در صورت وجود پولیپ بزرگ و خطرناک حس می‌شود. اگر شاهد این علائم باشید یعنی به مرحله نهایی و خطرناک عارضه رسیده‌اید.

• تب بالا

توجه داشته باشید که حتی نوزادان هم ممکن است به این عارضه مبتلا شوند، البته برخی از علائم بالا که به طور فیزیکی قابل مشاهده شما هستند در نوزادان قابل تشخیص است در غیر این صورت باید به طور عینی و توسط شما با چراغ قوه بینی نوزاد معاینه شود.

والدین باید در صورت مشاهده هر کدام از این عوامل به پزشک مراجعه کنند توجه داشته باشید که بعضی از موارد بالا شبیه به علائمی است که کودکان ممکن است در زمان ابتلا به سرماخوردگی ، میگرن ، سر درد های شدید، دندان درد و… تجربه کنند به همین دلیل تشخیص زود و درست و به هنگام برای سلامتی فرزندان بسیار مهم و ضروری است. توصیه می‌شود اگر کودکان علائم بالا را داشتند و این علائم بیشتر از یک هفته به طول انجامید حتما به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

در نتیجه

بیماری پولیپ بینی در کودکان، که بیشتر از آن به عنوان عارضه یاد می‌شود، بسیار شایع بوده و راه درمان بسیار ساده‌ای دارد. توجه داشته باشید این عارضه به جز، مشکلات تنفسی و سینوسی علائم خطرناکی ندارد و اگر به موقع به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم می‌توانیم از استمرار این عوارض جلوگیری کنیم.

این عارضه اصلا خطرناک نیست و با مراجعه به پزشک می‌توان از خطرهای احتمالی جلوگیری کرد. اغلب راه درمان به صورت مصرف دارو یا عمل جراحی می‌باشد. بعضی از افراد استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی را مناسب می‌دانند. ما به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام هر درمانی به پزشک مراجعه و در این باره با اون مشورت کنید.