عفونت آنفولانزا در کودکان

Influenza infection in children

عنوان مقاله:

1. آنفولانزا در کودکان چیست؟
  2. چه چیزی باعث آنفولانزا در کودکان می‌شود؟
  3. آنفولانزای نوع A و B
  4. آنفولانزای نوع C
  5. علائم آنفولانزا در کودکان چیست؟
  6. علائم سرماخوردگی
  7. علائم آنفولانزا در کودکان
  8. چگونه آنفولانزا در کودکان تشخیص داده می‌شود؟
  9. آنفولانزا کودکان چگونه درمان می‌شود؟
  • عوارض احتمالی آنفولانزا در کودکان چیست؟
  • آیا به عنوان والد می‌توانم در پیشگیری از آنفولانزا به فرزندم کمک کنم؟

آنفولانزا در کودکان چیست؟

آنفولانزا در کودکان و به‌صورت‌کلی یک عفونت ویروسی بسیار مسری است؛ که راه‌های هوایی ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. باعث بدن درد، تب بالا، علائم دیگر و سرفه می‌شود. به دلیل سایر بیماری‌ها مانند COVID-19 و RSV، CDC پزشکان می‌گویند دریافت واکسن آنفولانزا در کودکان برای محافظت از خود و اطرافیانتان در برابر آنفولانزا مهم‌تر از همیشه است. سایر واکسن‌ها و واکسن آنفولانزا  را می‌توان هم‌زمان استفاده کرد. برای اطمینان با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد واکسن‌ها صحبت کنید.

چه چیزی باعث آنفولانزا در کودکان می‌شود؟

آنفولانزا در کودکان توسط ویروس‌های آنفولانزا ایجاد می‌شود. ویروس‌های آنفولانزا به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

آنفولانزای نوع A و B  و  C

آنفولانزای نوع  A و B:

این 2 نوع ویروس تقریباً هر زمستان باعث بیماری (اپیدمی) گسترده می‌شوند. آن‌ها باعث مراجعه افراد بیشتری به بیمارستان و فوت افراد بیشتری بر اثر آنفولانزا می‌شوند. مقامات در مناصب بهداشت عمومی بیشتر بر جلوگیری از همه­‌گیری انواع A و B دقت می‌کنند. یکی از دلایلی که آنفولانزا همچنان یک مشکل باقی می‌ماند این است که ویروس‌ها اغلب تغییر می‌کنند (جهش می‌یابند). و افراد همه ساله در معرض ویروس‌ها از نوع جدیدتری قرار می‌گیرند.

آنفولانزای نوع C:

این نوع ویروس باعث بیماری تنفسی بسیار خفیف می‌شود. به ندرت باعث اپیدمی می‌شود. این تاثیر شدید بر سلامت عمومی مانند آنفولانزای نوع A و B ندارد. اغلب از طریق عطسه یا سرفه ویروس آنفولانزا از کودک به کودکی دیگر انتقال پیدا می­‌کند. همچنین این ویروس می‌تواند برای مدت زمان کمی روی سطوح زنده ب­ماند.

این شامل دستگیره در، اسباب بازی، خودکار یا مداد، صفحه کلید، تلفن و تبلت و میز است. همچنین  از راه ظروف غذا خوردن و نوشیدن مشترک این ویروس به دیگران منتقل می­‌شود. کودک شما می‌تواند با لمس چیزی که توسط فرد آلوده لمس شده و سپس دست زدن به دهان، بینی یا چشم‌های او به ویروس آنفولانزا مبتلا شود.

افراد 24 ساعت قبل از شروع علائم بیشتر به آنفولانزا سرایت می‌کنند و در حالی که علائم بیشتر فعال هستند. خطر ابتلا به دیگران اغلب حدود روز 5 تا 7 بیماری پایان می‌یابد. از آنجایی که آنفولانزا در کودکان می‌تواند قبل از شروع علائم پخش شود، تشخیص ویروس آنفولانزا در کودکان آسان است.

در مورد کودکان که اغلب سطوح زیادی را در طول شبانه روز لمس می‌کنند و سپس بینی، دهان یا چشمان خود را لمس می‌کنند، اتفاق می­فتد.

کدام کودکان در معرض خطر آنفولانزا هستند؟

اگراین علائم وجود داشته باشد احتمال ابتلا به انفولانزا در کودکان بیشتر می­‌شود:

1. اطراف افراد مبتلا به آنفولانزا هستند
  2. واکسن آنفولانزا را نزده باشید
  3. پس از تماس با سطوح آلوده دست‌های خود را نشویید

کودکان و خردسالانی با وجود بیماری‌های زمینه‌ای، برای بستری شدن در بیمارستان یا عفونت شدید یا پیچیده آنفولانزا، در معرض خطر بیشتری هستند.

علائم آنفولانزا در کودکان چیست؟

آنفولانزا در کودکان یک بیماری تنفسی است، اما می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است یک کودک به طور ناگهانی با همه یا یکی از علائم زیر درگیر این بیمار شود:

1. تب، که ممکن است به 103 درجه فارنهایت (39.4 درجه سانتی‌گراد) تا 105 درجه فارنهایت (40.5 درجه سانتی‌گراد) برسد.
  2. بدن درد، که ممکن است شدید باشد
  3. سردرد
  4. گلو درد
  5. سرفه‌ای که بدتر می‌شود
  6. خستگی
  7. آبریزش یا گرفتگی بینی
  8. در برخی موارد، کودک شما ممکن است علائمی مانند حالت تهوع و اسهال داشته باشد.

اکثرا با گذشت یک هفته کودکان از بیماری آنفولانزا رو به بهبودی می‌روند. اما احتمالا تا 3 یا 4 هفته همچنان احساس خستگی وجود داشته باشد. البته لازم به ذکر است که آنفولانزا و سرماخوردگی  علائم بسیار مختلفی دارند:

علائم سرماخوردگی:

1. تب کم یا بدون تب
  2. گاهی سردرد
  3. گرفتگی و آبریزش بینی
  4. عطسه کردن
  5. سرفه خفیف و شدید
  6. بدن درد خفیف
  7. خستگی خفیف
  8. گلو درد

علائم آنفولانزا در کودکان:

1. تب شدید
  2. سردرد در اکثر موارد
  3. بینی شفاف یا در برخی موارد گرفتگی بینی
  4. عطسه در برخی موارد
  5. سرفه، اغلب شدید می‌شود
  6. بدن دردهای شدید
  7. خستگی شدید (خستگی) که می‌تواند هفته‌ها طول بکشد
  8. گلودرد در برخی موارد

اگر سرماخوردگی خفیف باشد و پس از چند روز از بین برود. علائم شدید در اثر آنفولانزا در کودکان  ایجاد می­‌شود و می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مثل ذات الریه یا حتی مرگ بشود. ممکن است بسیاری از علائم آنفولانزا ناشی از مشکلات سلامتی دیگر باشد. باید مطمئن باشید که کودکتان برای تشخیص آنفولانزا و راه‌های درمان آن به پزشک خود مراجعه کنید.

چگونه آنفولانزا در کودکان تشخیص داده می‌شود؟

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی در مورد علائم و سابقه سلامتی کودک شما می‌پرسد. آن‌ها کودک شما را در مرحله اول معاینه می‌کنند. علائم اغلب برای تشخیص آنفولانزا در کودکان کافی است. آزمایشات دیگری مانند سواب بینی یا گلو ممکن است انجام شود. این به علائم و سلامت کلی کودک شما بستگی دارد.

آنفولانزا در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

درمان برای آنفولانزا در کودکان به سن و سلامت عمومی و همچنین علائم کودک شما وابسته است. همچنین به شدت این وضعیت بستگی دارد. کمک به پیشگیری یا کاهش علائم از اهداف درمانی در این مورد است.

درمان ممکن است شامل داروهایی مانند:

1. استامینوفن.این برای کمک به کاهش درد بدن و تب است. توجه داشته باشید که به کودک تب‌دار آسپرین ندهید.
  2. داروی ضد ویروسی. این ممکن است به کاهش علائم و کوتاه کردن طول بیماری کمک کند.

این دارو احتمال ابتلا به عفونت گوش کودکان ناشی از آنفولانزا را کاهش می­‌دهد. در ضمن احتمال دارد کاهش سایر عوارض بیماری مثل نیاز به بستری شدن را باعث شود. اگر ظرف 2 روز پس از شروع علائم  این دارو استفاده شود می­‌تواند مفید باشد. اما اگر کودک عوارضی داشته باشد یا در معرض خطر بالایی برای آن‌ها باشد، ممکن است دیرتر شروع شود.

بخاطر اینکه آنتی بیوتیک‌ها در مقابل عفونت‌های ویروسی موثر نیستند، توسط پزشک یا درمانگر تجویز نمی‌شوند. اگر کودک شما به ذات الریه باکتریایی مبتلا شده باشد، ممکن است از آن‌ها استفاده شود. در غیر این صورت، تا زمانی که بیماری از بین برود درمان صرفا برای کمک به کاهش علائم فرزند شما متمرکز است. با ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی همه داروها صحبت کنید.

همچنین مطمئن شوید که فرزندتان:

1. در رختخواب استراحت زیادی می‌کند
  2. مایعات فراوان می‌نوشد

عوارض احتمالی آنفولانزا در کودکان چیست؟

آنفولانزا می تواند باعث مشکلات شدید تنفسی شود. اگر علائم شدید باشد ممکن است کودک شما به بستری در بیمارستان نیاز پیدا کند. پنومونی یا عفونت ریه که از عوارض آنفولانزا است؛ در برخی موارد، همراه با آنفولانزا می‌تواند منجر به مرگ شود.

کودکانی با بیماری‌های زمینه‌ای مثل آسم که تاثیر گذار بر تنفس هستند، برای عوارض آنفولانزا در خطر بسیار زیاد تری قرار دارند. آسم یا سایر بیماری‌های ریوی آن‌ها نیز می‌تواند توسط آنفولانزا ایجاد شود. کودکان با ابتلا به آنفولانزا بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مثل عفونت گوش هستند.

آیا به عنوان والد می توانم در پیشگیری از آنفولانزا به فرزندم کمک کنم؟

تزریق واکسن سالانه آنفولانزا، بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا است. یک واکسن جدید در هر سال، برای بیماری آنفولانزا قبل از شروع فصل آنفولانزا در دسترس همه قرار می­‌گیرد. واکسن آنفولانزا و اسپری بینی موجود است. اگر در مورد نحوه عملکرد واکسن‌ها و چگونگی پیشگیری از آنفولانزا سؤالی دارید با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید.

اغلب واکسن آنفولانزا به عضله به صورت تزریقی تزریق می‌شود. برای نوزادان و کودکان خردسال، به صورت تزریق در عضله ران تزریق می‌شود. تزریق در عضله بالای بازو برای کودکان بزرگتر، تزریق می‌شود. همچنین به عنوان اسپری بینی برای کودکان سالم بالای 2 سال، از جمله نوجوانان و اشخاصی که باردار نیستند، موجود است. با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی فرزندتان مشورت کنید تا ببینید کدام گزینه برای کودک شما بهترین است.

6 ماه یا ۸ سال پس از اولین باری که یک کودک واکسن آنفولانزا را تزریق می‌کند، به مدت یک ماه بعد از آن به واکسن دوم نیاز پیدا می­‌کند این برای ایجاد محافظت در برابر آنفولانزا است. به محض در دسترس بودن واکسن، اولین دوز کودک خود را دریافت کنید. این اجازه می دهد تا دوز دوم تا پایان اکتبر داده شود. این به کودک شما بهترین محافظت را برای فصل آنفولانزا می‌دهد. کودک شما پس از اولین فصل آنفولانزا، تنها 1 دوز نیاز پیدا دارد.

سخن آخر

آنفولانزا در کودکان با علائمی چون تب و آبریزش و تنگی نفس همراه است. این علائم جزو علاوم مشترک سرماخوردگی و آنفولانزا است. برای تشخیص این بیماری بهتر است به متخصص اطفال مراجعه کنید. زیرا در صورت تشخیص اشتباه ممکن است برای کودک دلبندتان خطرآفرین باشد.