عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش، درواقع همان التهاب گوش میانی است که به‌طورمعمول در اثر باکتری به وجود می‌آید و در زمان تجمع مایعات در پشت پرده گوش اتفاق می‌افتد. هر شخصی امکان دارد به عفونت گوش مبتلا شود، ولی کودکان خیلی بیشتر از افراد بزرگ‌سال به آن مبتلا می‌گردند.

پنج کودک از هر شش کودک حداقل تا هنگام تولد سه‌سالگی خودشان یک‌بار به بیماری عفونت گوش مبتلا می‌گردند. درواقع، عفونت گوش شایع‌ترین دلیل برای این هست که والدین فرزندشان را نزد پزشک می‌برند. نام علمی بیماری عفونت گوش هم اوتیت مدیا هست.

علائم عفونت گوش در کودکان

برخی از پدر و مادرها و همچنین پرستاران کودک سؤال می‌کنند که از کجا متوجه شویم گوش کودک عفونت کرده، علائم عفونت گوش در کودکان چه هستند و به چه نوع نشانه‌هایی باید توجه کرد. علائم عفونت گوش در کودکان درواقع شامل درد و التهاب در گوش هست که سبب می‌شود کودک گریه کند و بی‌قراری کند. عفونت گوش در نوزادانی که نمی‌توانند محل درد را توضیح بدهند درواقع با کشیدن گوش همراه هست.

درواقع بعضی از ماداران به تبی که ناشی از عفونت گوش در کودکان هست اشاره می‌کنند. زیرا تب نشانه‌ای از تجمع عوامل بیماری‌زا در بدن است و بدن در حال مقابله با آن‌هاست. همچنین امکان دارد عادت‌های خواب و همچنین خوراک کودکان تغییر کند. پدر و مادر قادرند با توجه کردن به نوع این نشانه‌ها متوجه عفونت گوش در کودکان بشوند و به‌موقع جهت درمان آن اقدام نمایند.

دیگر علائم عفونت گوش نوزاد امکان دارد با تجمع و یا خارج شدن چرک از گوش همراه باشد و در این صورت باید جهت درمان فوری آن اقدامات لازم انجام گیرد. درواقع دکتر گوش حلق بینی کودکان با تجویز کردن آنتی‌بیوتیک و داروهای مسکن، عاملی که باعث عفونت شده را از بین برده و درد و التهاب گوش را نیز درمان می‌کند.

نکاتی در خصوص کودکان یک‌ساله

عفونت گوش میانی در کودک

عفونت گوش میانی در کودکان و نوزادان امکان دارد به‌صورت ثانویه و به خاطر ابتلا به آنفولانزا و یا حتی حساسیت به وجود بیاید و یا اینکه ممکن است عفونت گوش در کودکان در اثر سرماخوردگی بوده باشد و باعث ایجاد تورم گلو، شیپور استاش و معابر بینی گردد. مایعات در گوش درواقع از قسمت شیپوری گوش عبور می‌کنند. اگر که این قسمت از گوش میانی مسدود گردد، عفونت ایجادشده و باعث ایجاد درد گوش می‌گردد. حتماً باید درمان عفونت خیلی سریع موردتوجه قرارگرفته شود تا ضمن متوقف کردن درد و ناراحتی هیچ آسیبی هم به پرده صماخ وارد نگردد.

اگر که عفونت مدت‌زمانی طولانی‌ ادامه پیدا کند و یا اینکه پس از درمان دوباره عود کند،  درواقع به آن عفونت مزمن گوش می‌گویند. با توجه به این نکته که لوله‌ شیپوری گوش کودکان کوچک‌تر از بزرگ‌سالان هست و عوامل بیماری‌زا راحت‌تر و ساده‌تر قادر هستند که  آن را مسدود کنند، شیوع عفونت گوش در کودکان بیشتر از بزرگ‌سالان هست.

البته بهتر است این را بدانید که علائم عفونت مزمن در گوش میانی از علائم عفونت حاد گوش میانی خفیف‌تر هست. عفونت مزمن در گوش خارجی و میانی با علائمی مانند احساس درد و پری گوش شروع می‌گردد. همچنین خیلی از  نوزادان و کودکان با عفونت مزمن گوش، تب و کاهش شنوایی همراه هستند و همچنین خروج مایعات از گوش و به دنبال این علائم اختلال در خواب را نیز تجربه می‌کنند.

تشخیص پزشک درباره عفونت گوش میانی

نخستین کاری که پزشک انجام می‌دهد درواقع این هست که درباره سلامتی فرزندتان از شما سؤال می‌کنند. آیا اخیراً فرزندتان دچار سرماخوردگی و یا گلودرد شده ؟ آیا در موقع خواب مشکلی دارد؟ آیا گوش‌های خودش را می‌کشد؟ اگر که به نظر بیاید فرزند شما دچار عفونت گوش شده است، آسان‌ترین شیوه برای پزشک درواقع استفاده کردن  از ابزاری به اسم اتوسکوپ جهت دیدن گوش هست که اگر پرده گوش قرمز و پررنگ باشد، نشان‌دهنده عفونت هست.

یک پزشک همچنین امکان دارد که از یک اسکوپ پنوماتیک، که  درواقع هوا را درون کانال گوش می‌فرستد، استفاده کند تا  بتواند مایعات پشت پرده گوش را بررسی کند. یک پرده گوش طبیعی به‌طورمعمول آسان‌تر از یک پرده گوشی که مایعات در پشت آن جمع شده‌اند به سمت عقب و جلو حرکت می‌کند.

تمپانومتری ، یک آزمایش تشخیصی دیگر هست که پزشک امکان دارد در صورت عدم‌تشخیصش، از آن بهره‌گیری و استفاده کند. تمپانومتر یک پلاگین کوچک است که درواقع دارای یک میکروفون و بلندگو کوچک هست. این دستگاه با تغییر دادن فشار هوا در داخل کانال گوش قادر است میزان انعطاف‌پذیری پرده گوش را در فشارهای متفاوت اندازه‌گیری کند.

چه عاملی باعث بروز عفونت گوش می‌شود؟

درباره اینکه که علت عفونت گوش در کودک چیست باید بگوییم که دلایل مختلفی برای عفونت گوش در کودکان دوساله و یا بزرگ‌تر وجود دارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، عفونت گوش به‌طورمعمول در اثر باکتری ایجاد می‌شود و بیشتر بعدازآنکه کودک دچار گلودرد و سرماخوردگی  و یا عفونت تنفسی شد، شروع می‌شود.

اگر که عفونت تنفسی فوقانی باکتریایی باشد، همین باکتری‌ها امکان دارد در گوش میانی پخش بشوند. اگر که عفونت تنفسی فوقانی در اثر وجود ویروس باشند و همچنین سرماخوردگی‌های ویروسی ایجاد بشوند، امکان دارد باکتری‌ها به محیط متأثر از ویروس‌ها کشیده بشوند و به‌عنوان یک عفونت ثانویه به گوش میانی انتقال یابند. به خاطر عفونت، مایعات در پشت پرده گوش جمع می‌گردند.

بیماری‌های مادرزادی در کودکان

عفونت گوش در کودکان چه مدت طول می‌کشد؟

واقعیت این هست که ما نمی‌توانیم بازه‌ زمانی دقیقی را برای درمان عفونت گوش بیان کنیم. زیرا که علت ایجادکننده، شدت عفونت گوش در کودکان و همچنین وضعیت و شرایط سیستم ایمنی بدن کودکان باهم فرق دارند. عفونت گوش در مراحل اولیه بیماری که نشانه‌ها خفیف هستند به‌زودی درمان می‌گردد و درواقع درمان خانگی عفونت گوش در کودکان جهت از بین بردن علائم مؤثر هست.

اگر که از روش‌های درمان خانگی برای عفونت گوش استفاده کردید و بهره بردید علائم درد و التهاب، وزوز گوش و یا حتی سرگیجه بهبود پیدا نکرد و یا اینکه تشدید شد، لازم هست که هر چه سریع‌تر به دکتر عفونت گوش مراجعه نمایید.

سخن آخر

همان‌طور که مطالعه کردید ما در این متن درباره عفونت گوش در کودکان، علائم عفونت گوش، تشخیص پزشک درباره عفونت گوش میانی، عوامل تأثیرگذار بر آن،  مدت‌زمان آن و همچنین راه‌های درمان آن برای شما عزیزان توضیحاتی را ارائه دادیم .امیدواریم بعد از خواندن متن بالا پاسخ پرسش‌های خود را گرفته و به‌خوبی از این مطالب بهره‌مند شده باشید. ممنون از همراهی شما عزیزان!