اهمیت واکسن برای کودکان

برای اینکه اهمیت واکسن برای کودکان را دریابید، ابتدا باید بدانید که اصلاً عمل واکسیناسیون چیست. درواقع به شیوه‌ای ساده، امن و بسیار مؤثر جهت محافظت از اشخاص در برابر بیماری، پیش از مبتلا شدن به آن، واکسیناسیون گفته می‌شود. در این شیوه، از مکانیزم‌های دفاعی طبیعی بدن جهت ایجاد کردن مقاومت در برابر یک عفونت خاص و تقویت کردن سیستم ایمنی استفاده و بهره‌گیری می‌شود.

واکسن درواقع سیستم ایمنی را، درست مثل وقتی‌که بدن در معرض بیماری قرار می‌گیرد، به تولید کردن آنتی‌بادی وادار می‌کند. ولی ازآنجاکه واکسن فقط حاوی گونه‌های مرده و یا تضعیف‌شده میکروب‌هایی مثل باکتری و یا ویروس هست، سبب بروز بیماری نمی‌گردد و یا شخص را در معرض خطر عوارض آن قرار نمی‌دهد. بیشتر واکسن‌ها به بدن تزریق می‌گردند ولی برخی از واکسن‌ها از راه دهان و یا اسپری در بینی مورداستفاده و بهره‌گیری قرار می‌گیرند.

بررسی واکسن‌های مهم و ضروری نوزادان

درباره اهمیت واکسیناسیون

برای آشنایی بااهمیت واکسن برای کودکان این نکته را باید خاطرنشان کرد که واکسیناسیون شیوه‌ای ایمن و خیلی مؤثر جهت جلوگیری از بروز بیماری و نجات دادن جان انسان‌هاست که البته امروزه خیلی بیشتر از همیشه اهمیت دارد. این روزها انواع و اقسام واکسن‌ها حداقل در برابر ۲۰ بیماری مانند دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه، آنفولانزا و همچنین سرخک مصونیت ایجاد می‌کنند. مجموع همه این واکسن‌ها هرسال جان ۳ میلیون نفر از انسان‌ها را نجات می‌دهند.

ما با زدن واکسن نه‌فقط از خودمان و بلکه از اطرافیانمان هم محافظت می‌کنیم. به برخی از افراد، ازجمله کسانی که به‌شدت بیمار هستند، توصیه می‌گردد که از زدن بعضی واکسن‌ها بپرهیزند. پس بنابراین بقیه ما وظیفه‌داریم واکسن بزنیم و به کاهش شیوع بیماری نیز کمک کنیم.

اهمیت واکسن برای کودکان در طی دوران همه‌گیری ویروس کرونا خیلی آشکارشده است. درواقع همه‌گیری سبب شده است که تعداد کودکانی که واکسن‌های متداولی را دریافت می‌کنند کاهش پیدا کند و این مسئله باعث شود که نرخ بیماری و مرگ ناشی از بیماری‌های اجتناب‌پذیر افزایش یابد.

درواقع سازمان جهانی بهداشت به این نکته تأکید دارد که کشورها باید به‌رغم چالش‌های ناشی از ویروس کرونا، به واکسیناسیون ضروری و  ارائه خدمات بهداشتی ادامه دهند. درواقع ازاینجا می‌توانید اطلاعات خیلی بیشتری را درباره اهمیت واکسیناسیون کسب نمایید.

عملکرد واکسن چگونه است؟

واکسن درواقع با مکانیزم دفاعی طبیعی بدن در ایجاد کردن مصونیت همکاری کرده و خطر ابتلا شدن به بیماری را کاهش می‌دهد. سیستم ایمنی بعد از دریافت کردن واکسن واکنش نشان می‌دهد:

1. میکروب مزاحم، مثل ویروس و یا باکتری را به‌راحتی  تشخیص می‌دهد.
  2. می‌تواند آنتی‌بادی تولید کند. به پروتئینی که به‌صورت طبیعی به‌وسیله سیستم ایمنی تولید می‌گردد و با بیماری مقابله می‌کند، آنتی‌بادی گفته می‌شود.
  3. بیماری و شیوه مبارزه کردن با آن در سیستم ایمنی ثبت می‌گردد. به صورتی که اگر بعداً دوباره در معرض میکروب قرار گرفتید، درواقع سیستم ایمنی پیش‌ازاین که شما بیمار شوید، خیلی سریع آن را از بین می‌برد.
  4.  پس بنابراین، واکسن شیوه‌ای ایمن و خیلی هوشمندانه برای ایجاد کردن واکنش‌های ایمنی در بدن، بدون مبتلا شدن به بیماری هست.
  5.  سیستم ایمنی به صورتی طراحی‌شده است که عامل بیماری‌زا را به خاطر بیاورد. به‌محض این‌که شما در معرض یک و یا چند دوز از واکسن قرار بگیرید، به‌طورمعمول تا چند سال، چند دهه و یا حتی تا آخر عمرتان در برابر بیماری مصون باقی می‌مانید.

همین مسئله هم درواقع باعث کارآمد بودن واکسن می‌گردد. واکسن به‌جای درمان بیماری پس از ابتلا، از همان ابتدا مانع از بروز بیماری می‌گردد.

واکسن در برابر چه بیماری‌هایی باعث ایجاد مصونیت می‌گردد؟

اهمیت واکسن برای کودکان زمانی بیشتر آشکار می‌شود که بدانید انسان را در برابر چه بیماری‌هایی مقاوم می‌کند. انواع متفاوتی از بیماری‌ها هستند که با واکسن قابل‌پیشگیری‌اند. مانند: سرطان دهانه رحم، و با، دیفتری، هپاتیت، آنفولانزا، آنسفالیت ژاپنی، سرخک، مننژیت، اوریون، سیاه‌سرفه، ذات‌الریه، فلج اطفال، هاری، روتاویروس، سرخچه، کزاز، حصبه، آبله‌مرغان و تب زرد.

در حال حاضر واکسن‌های دیگری نیز مثل واکسن ابولا یا مالاریا در حال تولید هستند ولی هنوز به‌صورت گسترده و در کل دنیا قابل‌دسترسی نیستند. امکان دارد که در کشور شما به همه این واکسن‌ها احتیاج نباشد. برخی از واکسن‌ها فقط پیش از سفر، در مناطق خطرناک و یا به اشخاصی که در مشاغل خطرناک مشغول هستند زده می‌شود. برای این‌که شما بدانید دریافت کدام واکسن برای خودتان و خانواده‌تان ضروری است، باید حتماً با یک متخصص مشورت نمایید.

چه کسانی مجاز به زدن واکسن هستند؟

حالا که اهمیت واکسن برای کودکان را درک کردید پس باید بدانید که در چه شرایطی کودکتان مجاز به زدن واکسن است و به‌طور کل چه کسانی مجاز به زدن واکسن هستند.

به‌طور تقریبی همه افراد می‌توانند واکسن بزنند ولی بعضی از اشخاص به خاطر برخی از بیماری‌ها نباید بعضی واکسن‌های خاص را دریافت بکنند و یا باید پیش از تزریق کردن واکسن صبر کنند. ازجمله این بیماری‌ها می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

• بیماری‌های مزمن و یا روش‌های درمان مثل شیمی‌درمانی که قادرند بر روی سیستم ایمنی اثرگذارند.
  • آلرژی شدید و خیلی مرگبار به مواد اولیه واکسن که خیلی نادر هستند.
  • بیماری شدید و داشتن تب بسیار بالا در روز تزریق واکسن
  • این عوامل بیشتر برای هر واکسنی متغیر است. اگر که از زدن یک واکسن برای خودتان و یا فرزندتان مطمئن نیستید، با پزشک خود مشورت نمایید. او درواقع درگرفتن تصمیم آگاهانه درباره واکسیناسیون خود و یا فرزندان و کودکانتان به شما کمک می‌کند.

واکسن های دوره ای نوزادان

واکسن مناسب برای کودکان به چه صورت تأیید می‌گردد؟

برای واکسیناسیون عمومی در گرو‌ه‌‌های سنی خاص، مانند کودکان زیر ۱۶ سال، درواقع سه دسته معیار باید ارزیابی گردند: بی‌خطر بودن، مناسب بودن و اثر‌بخشی.

واکسن‌های کاندید، ازلحاظ اثر‌بخشی، پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری شدید و محافظت کردن از عوارض در گروه سنی موردنظر، مانند کودکان ۳ تا ۱۵ سال و یا ۱۲ تا ۱۵ سال، آزمایش و ارزیابی می‌گردند.

سازمان بهداشت جهانی و همچنین نهادهای نظارتی مانند سازمان غذا و داروی آمریکا، سازمان داروی اروپا و همچنین سازمان نظارت بر محصولات پزشکی بریتانیا، کارایی و بی‌خطر بودن واکسن را ارزیابی نموده و در صورت رضایت،

مجوز‌های موردنیاز از قبیل مجوز اضطراری را صادر می‌کنند.

سازمان بهداشت جهانی در حقیقت استفاده و بهره‌گیری از واکسن فایزر را جهت افرادی که در سنین ۱۲-۱۶ هستند مناسب دانسته ولی در حال حاضر و به خاطر کمبود واکسن در جهان و درصد پایین واکسیناسیون بزرگ‌سالان و همچنین سالخوردگان در خیلی از کشورها، آن را تنها  برای کودکان با بیماری‌های زمینه‌ای که مبتلا شدن به کرونا برای آن‌ها خطرناک هست، توصیه و پیشنهادمی‌کند.

آیا واکسیناسیون برای کودکان مفید هست؟

پیشگیری کردن از ابتلای کودکان که هرکدامشان قادرند ویروس را به چندین بزرگ‌سال و کودک دیگر هم منتقل کنند و همچنین اهمیت آموزش حضوری کودکان در مدرسه‌ها، در کنار نتایج کار آزمایی واکسن فایزر برای کودکان بالای ۱۲ سال و ادامه دادن  شیوع سویه‌های جدید و مدرن مثل دلتا، کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا را به این نتیجه رساند که کودکان بالای ۱۲ سال را با واکسنی به نام فایزر واکسینه نمایند.

در یک گزارش از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کشور آمریکا تأکید شده است که عوارضی مانند سندرم التهابی منتشر و همچنین میوکاردیت و  بستری در بخش مراقبت‌های ویژه به خاطر مبتلا شدن به کرونا خیلی شایع‌تر از این عوارض بعد از زدن واکسن آن هست.

درباره واکسیناسیون کودکان و همچنین نوجوانان با بیماری‌های زمینه‌ای، این تأکید بیشتر و مضاعف هست.

سخن آخر

همان‌طور که مطالعه کردید ما در این متن درباره اهمیت واکسن برای کودکان، عملکرد واکسن، بیماری‌هایی که به‌واسطه واکسن قابل‌درمان و پیشگیری هستند و همچنین شرایطی که موجب می‌شود اشخاص مجاز به زدن واکسن شوند برایتان توضیحاتی ارائه دادیم. امیدواریم که شما عزیزان از مطالعه این متن بهره کافی را برده باشید.