روتا ویروس چیست؟ علائم روتاویروس و درمان آن

روتا ویروس چیست و چه علائم و درمانی دارد؛ جای نگرانی هست؟

روتاویروس یک عفونت ویروسی با سرایت بالا می‌باشد، که از علائم بیماری روتاویروس می‌توان به اسهال، استفراغ، دل درد و تب اشاره کرد. اغلب نوزادان و کودکان خردسال به این بیماری مبتلا می‌شوند. در ادامه این مطلب به بررسی نوع ویروس، دوره کمون، علائم بیماری روتاویروس در کودکان و بزرگسالان، راه‌های پیشگیری، راه‌های درمان خانگی و پزشکی، راه‌های انتقال این بیماری می‌پردازیم.

ژنوم روتاویروس از چه نوعی می‌باشد؟

روتاویروس از نوع RNA ویروس‌ها و از خانواده Reoviridae می‌باشد. گروه A  از این نوع ویروس باعث بروز علائم بیماری روتاویروس در کودکان و گروه B از این نوع ویروس باعث بروز علائم در بزرگسالان می‌شود.

دوره کمون(نهفتگی) روتاویروس

دوره کمون ( نهفتگی) به مدت زمان ورود عامل بیماری‌زا به بدن، که در این بیماری، عامل بیماری‌زا ویروس می‌باشد، تا  زمان بروز علائم بیماری روتا ویروس گفته می‌شود.

رده سنی در افراد مبتلا به روتاویروس

احتمال ابتلا به این بیماری و بروز علائم بیماری روتاویروس به طور معمول در نوزادان و کودکان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بیشتر می‌باشد. احتمال ابتلا به روتاویروس و بروز علائم بیماری روتاویروس در بزرگسالان کمتر می‌باشد.

علائم بیماری روتاویروس در کودکان

در کودکان علائم بیماری روتاویروس با شدت بیشتری بروز می‌دهد. به طور کلی از علائم بیماری روتاویروس در کودکان می‌توان به اسهال شدید و آبکی،  استفراغ، تب شدید و طولانی مدت، کاهش اشتها، درد شکم، دهیدراته( کم آب) شدن بدن که باعث خشکی دهان و لب، کاهش تعداد دفعات ادرار کردن، سرگیجه و خواب آلودگی می‌شود، را نام برد.

علائم بیماری روتاویروس در بزرگسالان

در بزرگسالان نیز از علائم بیماری روتاویروس می‌توان به استفراغ، تب بالا،  خستگی شدید، تحریک پذیری کم و درد شکم را نام برد. بروز علائم بیماری روتاویروس در بزرگسالان به صورت خفیف می‌باشد. برخی از بزرگسالان نیز ممکن است در صورت ابتلا، علائم بیماری روتاویروس را تجربه نکنند.

راه پیشگیری از روتاویروس

دریافت واکسن روتاویروس می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک کند. رعایت اصول بهداشتی مانند شستن دست‌ها بعد از دستشویی و قبل از غذا و ضدعفونی کردن سطوح و اجسام نیز می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به این ویروس کمک کند. در صورتی که افراد (کودکان و بزرگسالان) به این بیماری مبتلا هستند بهتر است از حضور در جمع خودداری کنند.

راه‌های انتقال روتاویروس

راه‌های انتقال این ویروس می‌تواند روش‌های مختلفی باشد از جمله راه‌های انتقال می‌توان به خوردن غذای آلوده، لمس سطوح یا اشیاء آلوده به ویروس و سپس گذاشتن انگشت آلوده در دهان و انتقال ویروس از مدفوع آلوده به محیط و انتقال به بدن افراد را نام برد.

شیوع بیماری در چه فصولی بیشتر می‌باشد؟

در همه فصل‌ها احتمال ابتلا به بیماری و بروز علائم بیماری روتاویروس می‌باشد، اما احتمال ابتلا به این بیماری در فصول پاییز و زمستان بیشتر است.

ابتلای مجدد به روتاویروس

احتمال ابتلای مجدد به روتاوییروس وجود دارد. در افراد واکسینه شده نیز احتمال ابتلای افراد وجود دارد.

راه‌های درمان روتاویروس

از آنجا که عامل انتقال در بیماری روتاویروس عفونتی از نوع ویروسی می‌باشد،  آنتی‌بیوتیک‌ها بر روی آن موثر نیستند. درمان‌هایی که برای افراد مبتلا انجام می‌شود در جهت کاهش علائم بیماری روتاویروس می‌باشند.

درمان خانگی روتاویروس

از روش‌های خانگی برای کاهش و بهبود علائم بیماری رو تا ویروس می‌توان به استفاده فراوان از مایعات برای جلوگیری از کم آبی بدن، داشتن تغذیه سالم و سبک، رعایت بهداشت شخصی و داشتن استراحت کافی را نام برد. از دیگر روش‌های درمان خانگی می‌توان به استفاده از قرص‌های ORS که حاوی مایعات، نمک و قند است و در جلوگیری از کم آبی بدن موثر می‌باشد،  را نام برد.

درمان پزشکی روتاویروس

درمانی برای روتاویروس وجود ندارد، اما در صورت کاهش شدید آب در بدن ممکن است نیاز باشد که فرد مبتلا بستری و برای جلوگیری از کم آبی بدن مایعات و الکترولیت‌ها به صورت وریدی به فرد مبتلا تزریق شود.

روتاویروس چه عضوی از بدن را آلوده می‌کند؟

روتاویروس بر روی سیستم گوارشی و اغلب مجرای روده در افراد را آلوده می‌کند.

مدت زمان بیماری

از زمان بروز علائم بیماری روتاویروس، حدوداً بین ۳ تا ۸ روز بعد  بیمار بهبود می‌یابد.

تشخیص روتاویروس

اولین علائم بیماری روتاویروس به تب و استفراغ و در روزهای بعد به شکم درد و اسهال آبکی می‌توان اشاره کرد. از دیگر راه‌ها برای تشخیص عفونت روتاویروس انجام آزمایش خون و  کشت مدفوع می‌باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که فرد مبتلا کودک باشد و علائمی مانند: استفراغ به دفعات، اسهال بیش ازبیست و چهار ساعت، مدفوع حاوی خون یا چرک و یا سیاه رنگ، علائم کمبود آب، تب ۳۸.۹ درجه سانتی‌گراد و یا بالاتر و در صورتی که فرد مبتلا بزرگسال باشد و علائمی مانند: اسهال بیش از دو روز، استفراغ یا مدفوع حاوی خون، تب بالاتر از ۳۹.۴ درجه سانتی گراد و یا بالاتر داشته باشند، باید به پزشک مراجعه کرد.

ابتلا به روتاویروس جای نگرانی دارد؟

روتاویروس می‌تواند نوعی عفونت مضر باشد. از علائم بیماری روتاویروس اسهال و استفراغ می‌باشد، که در صورت تداوم این علائم بدن مایعات فراوانی را از دست می‌دهد. این بیماری، بیماری کشنده و خطرناکی نمی‌باشد اما در صورت عدم توجه به ادامه‌دار بودن علائم و کم آبی بدن ممکن است عوارض جبران ناپذیری را بر جای بگذارد و موجب فوت فرد مبتلا شود.

واکسن روتاویروس

واکسن روتاویروس اولین بار در سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه شد. این واکسن برای کودکان می‌باشد و برای بزرگسالان تایید نشده است. دارای دو نسخه واکسن از نوع خوراکی می‌باشند. نسخهRotarix واکسن روتاویروس در دو و چهار ماهگی تجویز می‌شود، در حالی که نسخه Rota Teq  در دو، چهار و شش ماهگی تجویز می‌شود. این واکسن بی‌خطر می‌باشد. در اینجا باید بگوییم از  اهمیت واکسن برای کودکان خود غافل نشوید.

تاثیر واکسن بر عفونت روتاویروس

تحقیقاتی که بر روی واکسن روتاویروس انجام شده، نشان می‌دهد که این واکسن تا ۷۴ درصد از همه عفونت‌های روتاویروس و ۹۵ درصد از عفونت‌های شدید روتاویروس جلوگیری می‌کند.

عوارض واکسن روتاویروس

واکسن روتاویروس نیز مانند بقیه واکسن‌ها پس از دریافت ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. عوارض جانبی واکسن روتاویروس شامل: تب خفیف، استفراغ و اسهال می‌باشد.

ممنوعیت واکسن روتاویروس

قبل از دریافت دوز واکسن روتاویروس حتماً در مورد داروهای مصرفی و مشکلات سلامتی فرزند خود با پزشک مشورت کنید. در صورت بروز واکنش شدید آلرژیک هنگام دریافت دوز اول نباید دوزهای بعدی دریافت شود.

سخنی با والدین

در صورتی که علائم بیماری رتاویروس که شامل: تب، اسهال، بی‌حالی، استفراغ و خستگی را  در کودک خود مشاهده کردید، از فرستادن کودک خود به مهد کودک و مدرسه خودداری کنید، تا از بیمار کردن کودکان دیگر جلوگیری شود.در طول مدت زمان بیماری سعی کنید به مقدار مصرف مایعات کودک توجه کنید. همچنین می‌توانید به درمان تب کودک در خانه بپردازید. در صورت ادامه دار بودن علائم بیماری روتاویروس حتما به پزشک مراجعه کنید.

کلام پایانی

روتاویروس نوعی عفونت ویروسی می‌باشد که اغلب  کودکان زیر ۵ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. علائم بیماری روتاویروس شامل: تب، اسهال و استفراغ می‌باشد. مهمترین موضوع در مبتلا نشدن به بیماری روتاویروس، رعایت بهداشت فردی می‌باشد. برای بهبود علائم بیماری روتاویروس مصرف مایعات فراوان و استراحت موثر می‌باشد. در صورت ادامه دار بودن علائم حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.