علائم هشدار بیماری کلیه در کودکان

بیماری مزمن و حاد کلیه می­‌تواند کودکان را در هر سنی تحت‌تأثیر قرار دهد. دانستن علائم هشدار­دهنده بیماری‌های کلیوی برای تشخیص و درمان هرچه سریع‌تر بسیار حائز اهمیت است.

علائم کلیوی هشداردهنده در کودکان شامل چه مواردی است؟

دانستن علائم و نشانه‌­های مشکلات کلیه و مجاری ادراری در کودکان می­‌تواند ازعواقب احتمالی وخیم­‌تر کلیوی جلوگیری کند که در زیر نکاتی را مطرح کردیم:

1. نحوه ادرارکردن و تغییر رنگ ادرار کودک

والدین می­‌بایست حتماً جریان ادراری کودک بخصوص شیر­خواران را کنترل کنند. ادراری که قطره‌قطره یا بسیار باریک باشد علامتی است حاکی از وجود مشکل در مجاری ادراری کودک. همچنین، تخلیه ادرار نباید با تأخیر یا زور زدن کودک همراه باشد که در صورت داشتن علائمی که ذکر شد نشانهٔ عفونت ادراری، مثانه عصبی، برگشت ادرار و یا انسداد است. رنگ ادرار طبیعی از زرد روشن تا زرد تیره متغیر است. لازم به ذکر است تغییر رنگ ادرار می‌­تواند بر اثر استفاده از مواد غذایی از جمله لبو و اسفناج یا مصرف برخی داروها مانند آهن باشد. اما تغییر رنگ ادرار کودک به رنگ چای، به طور معمول نشانه وجود خون در ادرار است و در این شرایط می­‌بایست در اسرع‌وقت به پزشک معالج مراجعه شود. اولین ادرار کودک در صبح باید به رنگ زرد باشد، درواقع ادراری که همیشه زرد روشن است و در مواقع کم­‌آبی هم تیره نشود، علامت بیماری کلیوی را دارد.

1. بوی تند ادرار کودک

بوی تند در ادرار امکان دارد در اثر استفاده از بعضی غذاها و یا داروهایی خاص باشد، لازم به ذکر است در صورت وجود بوی تند در ادرار باید آزمایش‌های موردنیاز برای رد احتمال‌ داشتن عفونت ادراری انجام گیرد.

1. تکرر در ادرار

تکرر در ادرار یکی دیگر از علائم هشدار بیماری کلیه در کودکان است که نشانه عفونت ادراری است و لازم است آزمایش کشت ادرار انجام گیرد. از دیگر سو، تکرر ادرار به علل دیگر مانند وجود سنگ، مثانه عصبی یا دیابت ایجاد می­‌شود.

1. حجم زیاد ادرار

حجم زیاد ادرار همیشه علامت عملکرد مناسب در کلیه­‌ها نیست. در اغلب بیماری­‌های جدی کلیه به دلیل عدم قدرت تغلیظ ادرار، حجم ادرار زیاد می‌شود؛ ولی نارسایی کلیه رخ‌داده است. اگر کودک تمایل به پر نوشی و پر ادراری دارد، وجود دیابت قندی باید چک شود. در آخر اگر رنگ ادرار کودک اصلاً زرد تیره نمی‌­شود و حجم ادرار بالا است، می‌­بایست در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه شود.

1. نگه‌داشتن طولانی ادرار

اگر کودک دفع ادرار کمی دارد؛ مثلاً کمتر از 3 بار در 24 ساعت شبانه‌روز دفع دارد، غیرطبیعی است و احتمال دارد کودک به عفونت ادراری یا مثانه عصبی دچار شود.

1. نداشتن کنترل در ادرار و شب‌ادراری

قادر نبودن کودک برای جلوگیری ریزش ادرار تا رسیدن به دستشویی و خیس بودن دائمی لباس زیر کودک از علائم عفونت ادراری و مثانه عصبی است .باوجوداینکه شب­ ادراری در کودکان معمولاً به‌مرورزمان برطرف می­‌شود و به ندرت منجر به مشکل جدی می‌شود؛ اما اگر شب­ ادراری ثانویه به وجود آید؛ یعنی بدین صورت که بعد از چند ماه خشک‌بودن مشاهده شود و یا در صورت ادامه‌یافتن شب ­ادراری تا سنین بالاتر، نیاز به بررسی بیشتر دارد که در زیر بدان می‌­پردازیم.

علائم غیر کلیوی در بیماری کلیه:

به‌علاوه موارد بالا که پیش­تر ذکر شد گاهی اوقات بیماری کلیه به‌صورت علائم غیر کلیوی نیز ظاهر می‌­شود:

1. تب بدون علامت و منشأ خاص

در کودکانی که تب در آن­‌ها بیشتر از 3 روز طول بکشد و علائم عفونت یا سرماخوردگی دیگری وجود نداشته باشد نسبت به انجام آزمایش ادرار اقدام کنید.

1. نداشتن وزن مناسب و اختلال در رشد کودک

1. دردهای شکمی شدید

اگر کودک دردهای شکمی آزار­دهنده و شدید دارد اقدام به انجام سونوگرافی کلیه و مثانه شود که این دردهای شکمی می­‌تواند ناشی از وجود سنگ ادرار یا انسداد مسیر ادراری باشد.

1. تورم شکمی و ورم

تورم شکم می­‌تواند نشانه بیماری­­‌های کلیوی باشد. التهاب و ورم کلیه بر اثر انسداد، وجود کیست‌های کلیوی و تومورهای کلیه می‌­توانند موجب تورم پهلوها یا زیر ناف کودک شوند. ورم می‌­تواند ناشی از بیماری­‌های گوارشی، کبدی و قلبی هم ایجاد شود. اما اگر علت ورم بیماری کلیوی باشد، اصولاً یک آزمایش ساده ادرار موضوع را مشخص می­‌کند.

1. سردرد یا تشنج

بالارفتن فشارخون یکی از علائم بیماری­‌های کلیوی است. فشارخون ممکن است بدون علامت باشد پس لازم است فشارخون کودکان بالای سه سال حتماً یک‌بار در سال در مرکز درمانی اندازه­‌گیری شود و همین‌طور در کودکان زیر سه سال نیز در صورت وجود بیماری زمینه‌­ای، اندازه­‌گیری فشارخون را به‌صورت دوره­‌ای جدی بگیرید. کودکانی که دچار اضافه‌وزن هستند بایستی به طور مرتب چک شوند. همین موضوع درمورد کودکانی که در گروه‌­های پرخطر قرار دارند از جمله کودکانی که مشکلات کلیوی دارند، نارس متولد شده باشند یا داروهای خاصی استفاده می­‌کنند که احتمال بالارفتن فشارخون را موجب می‌­شود، صدق می‌­کند.

1. گرفتگی و دردهای عضلانی

یکی دیگر از علائم هشدار بیماری کلیه در کودکان است که در بیماری­‌های لوله­‌های کلیوی، دفع کلیوی املاح خون افزایش می­‌یابد و چنین علامتی ظاهر می­‌شود.لازم به ذکر است که والدین در صورت وجود علائم ادراری و علائم هشدار دیگر در کودک خود که در مطالب فوق به آن اشاره شد را جدی بگیرند که ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی­‌تری در کودک شود و بیماری­‌های مزمن در کلیه را شامل می­‌شود که با پیگیری زودهنگام می­‌توان از مشکلاتی جدی مانند نارسایی کلیه جلوگیری کرد.

بیماری مزمن کلیه در چه شرایطی رخ می­‌دهد؟

بیماری مزمن کلیه زمانی اتفاق می­‌افتد که کلیه­‌ها به طور دائمی در اثر یک بیماری یا شرایط دچار آسیب

شده باشند و عملکرد کلیه به‌تدریج دچار اختلال شده باشد که می­‌تواند به هر علتی از جمله دیابت،

عفونت­‌های مکرر، فشار­خون بالا و یا انسداد مجاری اداری رخ دهد. اکثر بیمارانی که مبتلا به این بیماری هستند در ابتدا علائمی ندارند. علائم هشدار­دهنده بیماری مزمن کلیه شامل موارد زیر است:

• تورم در اطراف چشم‌­ها، پاها یا مچ‌­ها
  • تکرر ادرار و شب‌ادراری طولانی‌مدت
  • کاهش دفع ادرار
  • تهوع مزمن و ازدست‌دادن اشتها
  • رشد کم یا ضعیف در مقایسه با همسالان کودک
  • سردردهای شدید مکرر ناشی از فشارخون بالا
  • کم‌خونی
  • تنگی نفس و درد قفسه سینه
  • شکستگی استخوان و دردهای استخوانی
  • خارش مداوم

در موارد شدیدتر این بیماری باعث به کما رفتن و در مواردی مرگ هم می­‌شود.

علل بیماری مزمن کلیه کودکان

مشکلات کلیوی در کودکان می­‌تواند از اختلالات برگشت‌پذیر بدون اثرات طولانی‌مدت تا بیماری­‌های

مزمن و نارسایی کلیه متغیر باشد. شایع­ترین علت CKD در کودکان یک نا­بهنجاری مادرزادی است،

یعنی کودک با نقص ساختاری در کلیه­‌ها یا سیستم ادراری متولد شده است.

علل دیگر می­‌تواند شامل نارس بودن، التهاب، عفونت، بیماری­‌های ارثی، گلومرولونفریت (التهاب

واحدهای فیلتر کننده)، ریفلاکس مجرای ادراری (ادرار از مثانه به کلیه­‌ها برمی­گردد)، سندروم اورمیک

همولیتیک (یک بیماری نادر که پس از عفونت باکتریایی رخ می‌­دهد)، تروما و بیماری­‌های سیستمیک

است. همچنین فشارخون بالا و دیابت نیز می­‌توانند از عوامل باشند. والدین باید به علائم هشدار بیماری

کلیه در کودکان را در همان نوزادی و دوران کودکی توجه داشته باشند تا نسبت به درمان به‌موقع

بیماری اقدام کنند.

جمع‌بندی

کلیه­‌های سالم از میلیون­‌ها واحد تسویه‌کننده ریز به نام نفرون تشکیل شده است و دقیقاً در زیر قفسه سینه

در دو طرف ستون فقرات بدن قرار دارند. وظیفه آن­‌ها تمیزکردن خون، حفظ تعادل آب و نمک و کمک

به تنظیم گلبول‌­های قرمز و فشارخون است. مایع و مواد زائد اضافی که کلیه­‌ها از خون خارج می­‌کنند

به مثانه انتقال می­‌یابند و سپس به‌صورت ادرار از بدن فرد خارج می­‌شوند.

حال اگر هر کدام از این عملکرد­ها دچار اختلال شود، موجب بروز بیماری­‌هایی در کودکان می­‌شود که

این بیماری­­­­­­­­­­­‌ها خود را به شکل علائم هشدار بیماری کلیه در کودکان نشان می­‌دهد. در صورت تشخیص

به‌موقع بیماران کلیوی می­‌توانیم آن­‌ها را در درمان و کنترل این بیماری کمک کنیم پس خانواده‌­ها باید

نسبت به علائم بیماری در کودکان خود هوشیار باشند و به پزشک کودکان مراجعه کنند.