بیماری‌ های کلیوی در نوزادان و کودکان

بیماری های کلیوی در نوزادان

بیماری‌ های کلیوی در نوزادان

بیماری‌ های کلیوی در نوزادان می‌تواند بر اثر عوامل متفاوتی باشد و به شکل‌های گوناگون از خود علائم بروز دهد. در اینجا نشانه‌هایی را به شما می‌گوییم که با مشاهده آن باید به این علائم توجه بیشتری کنید و از خطرات احتمالی در بیماری کلیوی در نوزادان با مراجعه به پزشک جلوگیری کنید.

توجه به نوع ادرارکردن نوزاد

پدر و مادر باید به جریان ادرار کودک توجه کنند. برای این منظور لازم است که کودک باز گذاشته شده و به نحوه ادرارکردن او نگاه کرد. اگر ادرار قطره‌ای باشد و یا باریک و کم صورت بگیرد، مشکلی در مجاری ادرار کودک وجود دارد. همچنین، ادرار به‌صورت سخت همراه با زورزدن و قطع و وصل می‌تواند نشانه‌ای از برگشت ادرار، عفونت و یا انسداد مسیر باشد.

تغییر رنگ ادرار

در حالت طبیعی رنگ ادرار کودک از زرد روشن تا تیره می‌تواند متغیر باشد. البته مصرف موادی مثل لبو، اسفناج و… که مواد رنگ‌زا در آن قرار دارد، می‌تواند بر رنگ ادرار تأثیر بگذارد. اما هرگاه بدون هیچ عاملی رنگ‌زا، ادرار کودک به سمت پررنگ‌شدن و چیزی شبیه به رنگ چای گرایید این نشانه خوبی نبوده و از وجود خون در ادرار خبر می‌دهد. در این شرایط کودک را سریع به پزشک معالج برسانید.

بوی بد و تند ادرار کودک

وجود این علائم می‌تواند اخطاری مبنی بر عفونت ادراری باشد.

تکرر ادرار

همیشه تکرر ادرار از نشانه‌های متداول و عفونت ادراری است. البته مواردی مثل هیجانات عصبی، استرس، دیابت و یا سنگ‌مثانه هم می‌تواند عامل به‌وجود‌آمدن این پدیده باشد.

حجم زیاد ادرار کودک

در خیلی از موارد زیادبودن حجم ادرار کودک نشانه‌ای از درست ‌کار‌ کردن کلیه‌ها نیست. در مواردی نارسایی کلیه‌ها باعث می‌شود که ادرار تغلیظ نشده و حجم بالایی از مایعات دفع گردد. البته بیماری دیابت بی‌مزه می‌تواند باعث زیاد نوشیدن آب و پر ادراری شود. در‌صورتی‌که کودک دچار پر‌ادراری است و رنگ آن زرد تیره نیست باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

نگهداری ادرار

زمانی که کودک مبادرت به نگه‌داشتن ادرار می‌کند و در ۲۴ ساعت روز کمتر از سه بار مبادرت به دفع ادرار می‌نماید، این امر غیر‌طبیعی بوده و می‌تواند زمینه‌ساز بروز عفونت ادراری و مثانه عصبی شود. پس دقت کنید که کودک شما در زمان بیداری و در بازه زمانی هر سه ساعت ادرار کند.

عدم کنترل ادرار

دیده شده است که کودک در نگهداری ادرار ناتوان بوده و تا رسیدن به دستشویی ممکن است لباس خود را خیس کند. این امر می‌تواند به دلیل مثانه عصبی یا عفونت ادراری کودک باشد.

شب ادراری

به‌صورت موقت بوده و بالا‌رفتن سن می‌تواند آن را برطرف کند. اگر شب ادراری به‌گونه‌ای باشد که بعد از مدتی بستر کودک خشک بوده، مجدد ادرار دیده شود و یا تا سنین بالاتر همراه کودک باشد بررسی‌های دقیق و آسیب‌شناسی آن امری ضروری است.

اما در خیلی از موارد بیماری‌ های کلیوی در نوزادان با علائم کلیه همراه نیست و نشانه‌های دیگری نیز بروز می‌کند که با بررسی آن می‌توان به مشکلات در ناحیه کلیه پی برد.

در زیر علائمی را اشاره خواهیم کرد که آن‌ها می‌تواند نشانه‌هایی ثانویه از بیماری‌ های کلیوی در نوزادان باشد که به‌صورت مستقیم در ناحیه کلیه و مجاری ادراری  خود را نشان نمی دهد.

علائم شناسایی بیماری های کلیه در نوزادان و کودکان

نشانه‌های ثانویه برای تشخیص بیماری‌ های کلیوی

بروز تب در کودک بدون دلیل مشخص و واضح

اگر کودک دچار تب شد و این عارضه بیش از سه روز طول کشید در‌حالی‌که نشانه‌هایی از سرماخوردگی و یا عفونت دیگر در او نباشد، نیاز به آزمایش و بررسی دارد تا دلیل آن به‌درستی مشخص شود.

عدم وزن‌گیری و اختلالات رشدی کودک

در صورت بروز این علایم باید به پزشک مراجعه کرد. این امر می‌تواند دلیلی بر مشکلات ثانویه در کلیه‌های کودک باشد. پایش دوره می تواند در تشخیص این موضوع کمک شایانی نماید.

دردهای مزمن در ناحیه شکم

در صورت بروز دردهای مزمن در ناحیه شکم باید به پزشک مراجعه شود تا با انجام سونوگرافی کلیه و مثانه دلیل این عارضه مشخص شود. در این موارد ممکن است وجود سنگ یا انسداد مسیر ادراری سبب بروز این علائم در کودک باشد. درد در این ناحیه را باید همیشه جدی گرفت.

تورم در ناحیه شکم

از عواملی که باعث تورم در ناحیه شکم می‌گردد بیماری‌ های کلیوی می‌باشد. کلیه می‌تواند بر اثر عواملی مثل انسداد، کیست‌های کلیوی و تومورهای کلیه و مثانه، بزرگ شده و ایجاد تورم در ناحیه زیر ناف و پهلو‌ها کند.

ورم

ورم در ناحیه‌های مختلف می‌تواند به دلیل بیماری‌ های گوارشی، کبدی و قلبی نیز باشد.  اما وقتی که عاملی از موارد گفته‌شده نباشد به احتمال فراوان این مشکل از ناحیه کلیه بوده که با آزمایش ساده ادرار، مشخص خواهد شد.

سردرد و یا تشنج

از عواملی که باعث بروز این پدیده می‌گردد افزایش فشارخون در کودکان است. افزایش فشارخون در این سنین می‌تواند از علائم اصلی در زمینه بیماری‌ های کلیوی باشد. علائم غیر‌اختصاصی مانند بی‌قراری‌کردن، تشنج و یا سردرد هم بروز می‌کند که در این موارد همیشه توصیه می‌گردد بعد از سه‌سالگی حداقل سالی یک‌بار فشار کودک تست شود تا مشخص  گردد که کودک افزایش فشار دارد یا خیر. در صورت بالا‌بودن فشار حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

دردهای عضلانی و گرفتگی‌ها

بر اثر بیماری‌ هایی که لوله‌های کلیه تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد دفع کلیوی املاح موجود در خون افزایش می‌یابد. این عامل سبب می‌شود که بدن فرد با فقدان املاح و موادی دیگر مواجه شده و در نتیجه دچار گرفتگی‌ها و دردهای عضلانی شود.

به‌طور کلی، توصیه می‌شود که والدین به تمامی نشانه‌ها و علائم کودک دقت کافی داشته باشند. به‌وجودآمدن مشکل در این عضو حساس بدن می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشد. تشخیص سریع و شروع درمان می‌تواند سلامتی را به کودک شما بازگرداند. با مشورت و ویزیت کودک توسط پزشک متخصص با آگاهی از سلامت فرزند خود، آینده‌ای بهتر را برای او رقم بزنید. دکتر آویشن محمدی فوق تخصص نوزادان در تهران در کنار شماست تا کودکانی سالم و شاداب داشته باشید.