درمان گرانولومای نافی

Treatment of umbilical granuloma

پیش از پرداختن به چگونگی درمان گرانولومای نافی بهتر است در رابطه با چگونگی ابتلا و علایم بروز آن توضیحاتی مطرح شود. همان طور که می­‌دانید جنین از طریق بند ناف با مادر در ارتباط است و از این طریق تغذیه می­‌شود. پس از زایمان و متولد شدن نوزاد بند ناف جدا می­‌شود و مابقی بند ناف که در ابتدا سفید است، به مرور زمان تیره شده و پس از حدود یک تا دو هفته خشک می­‌شود و می­فتد. در این یک هفته نیاز است که محل مورد نظر از رطوبت دور مانده و تمیز و خشک نگه داشته شود، اما در برخی موارد میکرو ارگانیزم‌­ها مانع طی شدن این روال طبیعی شده و سبب بروز گرانولومای نافی می‌­شوند.

گرانولوم نافی چیست؟

گاهی بعد از خشک شدن و افتادن بند ناف، بافت قرمز رنگی در این قسمت تشکیل می‌­شود که به آن گرانولومای نافی می­‌گویند. این گرانولوم که کوچک و نرم است و از هر 500 نوزاد یک نفر به آن مبتلا می­‌شود، در بعضی موارد خودش از بین می‌­رود ولی گاهی ممکن است ترشحات بد بو و رنگی از آن خارج شود که نیاز به درمان دارد. گرانولوم معمولا برای نوزاد آزاردهنده و دردآور نیست ولی برای جلوگیری از بروز عفونت در این قسمت بهتر است مراقبت­‌های درمانی لازم صورت گیرد و به پزشک متخصص اطفال مراجعه شود تا نوزاد به طور کامل بهبود یابد.

علل گرانولومای نافی

دلیل قطعی در ایجاد گرانولومای نافی بیان نشده است اما آنچه به طور مشترک به آن اشاره شده، کیفیت نگهداری و مراقبت از نوزاد و واکنش نوزاد به جدا شدن بند ناف در پیش روی و یا بهبود گرانولومای نافی مرتبط می­‌دانند. پس از بریدن بند ناف، خشک و تمیز نگه داشتن محل مورد برای جلوگیری از آلوده شدن و عفونت و ایجاد گرانولومای نافی ضروری است چرا که گرانولومای نافی بر اثر رطوبت اضافی شکل می­‌گیرد.

گرانولومای نافی در بزرگسالان نیز ممکن است ایجاد شود مثلا گرانولوم در بعضی افرادی که پیرسینگ ناف انجام می­‌دهند بروز می‌کند. بنابراین اگر در قسمت ناف درد احساس شود و یا چرک از ناف خارج شود باید به پزشک مراجعه کرده و آنتی‌بیوتیک مصرف کرد البته در مواردی این درد و تورم می‌تواند نشانه انواع فتق ناف نیز باشد.

شکل و علائم گرانولومای نافی

گرانولومای نافی معمولا به شکل بافتی صورتی یا قرمز و مرطوب در قسمت ناف کودک است که عفونت و چرک رنگی همراه با بوی بدی از آن خارج می­‌شود و سبب تحریک‌­پذیری و التهاب پوست در این ناحیه می­‌گردد. در صورتی که گرانولومای نافی به موقع تحت درمان قرار نگیرد می­‌تواند باعث تب شدید، خونریزی و التهاب شدید در اطراف ناف شود.

راه پیشگیری از گرانولومای نافی

راهی جهت پیشگیری گرانولومای نافی وجود ندارد و دلیل اصلی این بیماری به طور قطعی تشخیص داده نشده است و دلایل ژنتیکی یا زیست محیطی خاصی برای آن ذکر نشده است که با انجام آن مانع از بروز بیماری گردید؛ اما آن چه در همه مطالعات به آن اشاره شده و در این رابطه می‌تواند کمک کننده باشد، این است که محل مورد نظر خشک و تمیز نگه داشته شود.

حتما در هنگامی که به محل دست می‌زنید بهداشت را رعایت فرمایید و دست‌های خود را بشویید. همچنین تا حد امکان به محل ضایعه دست نزنید. در صورت استحمام نوزاد یا این ناحیه شست‌وشو داده نشود و آب روی شکم نوزاد ریخته نشود و یا در صورتی که آب به این ناحیه رسید به طور کامل خشک گردد.

هر چه قسمت ناف در معرض هوا قرار گیرد پروسه خشک شدن و بهبود تسریع می‌شود؛ بنابراین این ناحیه با لباس یا پوشک پوشیده نشود. در صورت برخورد لبه بالایی پوشک با بند ناف قسمت مربوطه پوشک را به داخل تا بزنید تا از برخورد با این قسمت جلوگیری شود. برای خشک ماندن ناف از اسفنج مرطوب جهت تمیز نگه داشتن نوزاد استفاده شود و در صورت نیاز به شست‌وشو فقط از آب استفاده شود و پس از آن، محل با استفاده از پارچه تمیز خشک گردد. ضمنا بستن پروگزیمال بند ناف در مقایسه با روش معمولی می­‌تواند خطر ابتلا به گرانولومای نافی را تا حدودی کاهش دهد.

درمان گرانولومای نافی

یکی از ساده‌­ترین و متداول‌­ترین راه­‌های درمان گرانولومای نافی نمک درمانی است. این روش یک روش درمانی بی‌عارضه است. در این روش که با راهنمایی پزشک انجام می‌­شود، می‌­بایست اطراف ناف را فشار دهید تا توده گرانولوم به خوبی مشخص شود و مقداری کمی نمک که مقدار آن به توصیه پزشک مشخص می­‌شود بر روی توده بمالید، سپس ناحیه مورد نظر با یک گاز پوشانیده و اجازه دهید سی دقیقه بماند. پس از سی دقیقه، محل را به وسیله گاز تمیز و مرطوبی تمیز نمایید و صبر کنید تا کاملا خشک شود. ضمنا این عمل رو طی سه روز و هر روز سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که با این درمان بهبودی حاصل نشد حتما با پزشک مشورت نمایید.

معمولا پزشک برای خشک کردن گرانولومای نافی از مقداری محلول نیترات نقره استفاده می­‌کند، پزشک با استفاده از این روش گرانولوم را می‌سوزاند و چون این بافت هیچ رشته عصبی ندارد این روش درد و ناراحتی را برای کودک به همراه ندارد. در صورتی که این روش موثر واقع نشد پزشک برای منجمد کردن توده از نیتروژن مایع استفاده می­‌کند، که این کار سبب ریزش توده می‌شود و می­‌بایست حتما تحت نظر پزشک انجام شود. راه درمان دیگری که به کار گرفته می­‌شود استفاده از نخ بخیه است که به این وسیله انتهای گرانولوم بسته می­‌شود تا جریان خون به آن نرسد و به این ترتیب فرآیند خشک شدن و افتادن آن سریع­تر اتفاق بیفتد.

علائم گرانولومای نافی

در صورتی که اطراف گرانولومای نافی در عرض یک هفته تا ده روز برطرف نشد و ناف آلوده و ملتهب و دچار قرمزی است، از قسمت ناف او ترشحات بد بو خارج می­‌شود، کودک دچار بی­‌قراری و تب بالای 38 درجه سانتی‌گراد می­‌باشد، نوزاد درد یا حساسیت در اطراف ناف دارد حتما به متخصص اطفال مراجعه کرده و از او مشورت بگیرید چرا که مراجعه به موقع به پزشک می‌تواند در تسریع معالجه و بهبود نوزاد موثر باشد.

در اکثر موارد یکی از روش‌های ذکر شده در بالا می‌تواند سبب درمان بیمار شود اما در برخی موارد پزشک از عمل جراحی برای برداشتن بافت استفاده می­‌کند که این روش به ندرت و زمانی که گرانولوم عفونی باشد به کار می­‌رود.

جمع بندی

با توجه به آن چه گفته شد گرانولومای نافی بافتی قرمز و مرطوب است که ممکن است پس خشک و کنده شده بند ناف در محل ناف ایجاد شود از این بافت مخاط زرد یا شفاف بدبویی نیز خارج می‌شود. این عارضه برای نوزاد خطرناک نیست و با خشک نگه داشتن آن تا حد زیادی می­‌توان به بهبود آن کمک کرد و از بروز عفونت در آن قسمت جلوگیری کرد اما دلیل مراجعه به پزشک جلوگیری از پیش روی بیماری و بروز عفونت می‌باشد.

پس از مشورت با پزشک اقدامات پزشکی موثر مانند نمک درمانی، استفاده از نیترات نقره و نیتروژن مایع آغاز می­‌شود و در موارد نادری پزشک از جراحی استفاده می­‌نماید. در این میان والدین نیز باید نسبت به خشک و تمیز نگه داشتن محل اهتمام بورزند و از فرو بردن ناف در آب جلوگیری کرده و به این ترتیب مانع از پیش روی بیماری شوند و بدین وسیله روند بهبود را سرعت بخشند.