درمان قطعی تشنج در کودکان

تشنج ناشی از شلیک ناهماهنگ الکتریکی در مغز است. می‌تواند باعث تغییر در رفتار، حرکات، احساسات و یا تغییر سطح هوشیاری شود. داشتن دو یا چند تشنج به فاصله حداقل ۲۴ ساعت که علت مشخصی نداشته باشد، صرع محسوب می‌شود.

تشنج چیست و چگونه در کودکان رخ می­‌دهد؟

تشنج، نوعی مشکل عصبی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های مغز در کودک، در اثر فعالیت بیش از حد، سیگنال­‌های عادی مغز را موقتاً دچار اختلال کند و باعث صدماتی در عملکرد مغز می­‌شود و بر روی رفتار، حرکت و فکر فرد اثر می­‌گذارد.

معمولاً تشنج منجر به حرکات ناخوشایند در سطح بدن می­‌شود که به طور معمول بین 1 تا 2 دقیقه به طول می­‌انجامد و به طور معمول در مدت چند دقیقه خودبه‌خود متوقف می­‌شود و به‌ندرت تهدیدکننده است. انواع مختلفی از تشنج وجود دارد و علائم و شدت آن‌ها طیفی است.

تشنج ممکن است پس از سکته مغزی یا ضربه به سر اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است ناشی از عفونتی مانند مننژیت یا بیماری دیگری باشد. بااین‌حال، بسیاری از اوقات علت آن ناشناخته است. اکثر اختلالات تشنجی را می‌توان با مصرف دارو کنترل کرد که در ادامه روش‌های درمان را بیان خواهیم کرد. معمولاً درمان قطعی تشنج در کودکان از طریق علت بروز بیماری انجام می­‌شود.

اولین تشنج در کودکان

مغز به‌عنوان مرکز فرماندهی در بدن انسان علاوه بر تحریک غدد مختلف، روی بسیاری از اعمال بدن کنترل دارد. مغز، کنترل اعمال زیر را بر­عهده دارد:

• محاسبات اعمال پیچیده
  • تفکر و گویش
  • حافظه و یادگیری
  • عواطف و احساسات

تمام این اعمال توسط امواج الکتریکی مختلفی که در بخش­‌های خاصی از مغز جریان دارد، کنترل می‌شود.

به دلیل آنکه مغز کودکان، تکامل کافی پیدا نکرده است و زمان نیاز دارد تا به تکامل برسد میزان تشنج در دوران کودکی بیشتر از بزرگسالی است و تقریباً تا ۶ درصد کودکان به تشنج ابتلا پیدا می­‌کنند. می­‌توان گفت تشنج در کودکان براثر عوامل خارجی است که بر مغز تأثیر می‌گذارند. عواملی مانند کمبود کلسیم، گلوکز خون، تب و مانند آن می‌توانند روی مغز اثرات مخربی را به جا بگذارد.

در واقع تشنج نوعی اختلال حمله‌ای و غیر­عادی است که در کودکان اتفاق می­‌افتد. کودکی که دچار تشنج می­‌شود می­‌تواند تشنجی بدون تب یا همراه با تب داشته باشد که باتوجه‌به پیشرفت­‌های زیاد علم پزشکی در زمینه تشنج در کودکان، روش­‌ها و رویکردهای مختلفی در درمان قطعی تشنج در کودکان و کنترل این بیماری وجود دارد.

علت تشنج در کودکان

باتوجه‌به اینکه کدام قسمت از مغز کودک درگیر فعالیت­‌های غیرعادی شده باشد، تشنج به گونه­‌های مختلفی ممکن است بروز پیدا کند. بیماری­‌ها و آسیب­دیدگی­‌های مختلفی از جمله موارد زیر می­‌تواند علت تشنج در کودک باشد.

• آسیب واردشدن به سر
  • آسیب‌دیدگی کودک در حین تولد
  • عارضه­‌های مادرزادی
  • تب یا عفونت
  • تومورهای مغزی
  • بیمار بودن مادر در دوران بارداری
  • اختلالات متابولیک موقت، از جمله افت قند خون
  • مصرف الکل یا مواد مخدر
  • مصرف مادر از داروهای خاص در دوران بارداری
  • بیماری­‌های ژنتیکی که می‌­تواند ناشی از یک جابه‌جایی در ژن باشد مثل بیماری­‌های توارثی متابولیسمی البته علت دقیق تشنج در بیشتر موارد مشخص نیست.

علائم تشنج در کودکان

طیف گسترده‌­ای از علائم بستگی به نوع تشنج در کودکان دارد. تشخیص‌دادن تشنج­‌هایی که با نشانه­‌هایی از جمله لرز یا بیهوش شدن موقتی همراه باشد، آسان‌تر است. اما برخی تشنج­‌ها به‌قدری خفیف­‌اند که ممکن است اطرافیان متوجه تشنج‌کردن کودک نشوند.

مهم­ترین نشانه­­‌های تشنج در زیر بیان شده است:

• خیره‌شدن کودک
  • لرزیدن بدن
  • سفت‌شدن بدن فرد
  • بیهوش شدن فرد
  • مشکلات تنفسی فرد
  • بی‌اختیاری در ادرار و مدفوع
  • افتادن ناگهانی و بی‌دلیل
  • واکنش نشان‌ندادن به صداها و کلمات
  • گیج و منگ بودن
  • تکان‌دادن سر
  • خیره‌شدن به یک نقطه خاص
  • تغییرات در گفتار، دیدار یا هر دو

تشنج الزاماً به مغز آسیب وارد نمی­‌کند، اگرچه بعضی تشنج‌ها موجب آسیب مغزی می­‌شود. عوارض جانبی تشنج، مثل تغییرات چشمگیر رفتاری و شخصیتی احتمال دارد حتی وقتی کودک دچار تشنج نیست، نیز باقی بماند. تشنج گاهی عارضه­‌های عصبی شدید و مشکلات یادگیری و رفتاری را به همره دارد که باید درمان قطعی تشنج در کودکان را جدی بگیرید.

تشخیص تشنج کودک

به‌منظور دستیابی به تشخیص درست در کودکان نیاز است که علائم تشنج کودکان را بادقت تحت‌نظر گرفت تا بتوان درمان قطعی تشنج در کودکان را شروع کرد.

پزشکان در ابتدا تلاش می­‌کنند که بین تشنج و مشکلات دیگر کودک مانند سکته مغزی، غش‌کردن و اختلال­‌های حرکتی که به تشنج شباهت دارند، تمایز قائل شوند. اگر پزشک تشخیص بدهد که واقعاً کودک تشنج می­‌کند، بعد از آن باید تعیین شود اختلال در کدام بخش از مغز باعث تشنج شده است و باید مشخص شود این تشنج علامت ابتلا به صرع را نشان می‌دهد یا اختلال دیگری است. متخصصین اطفال آزمایش‌­های متعددی را برای ارزیابی تشنج انجام می­‌دهند که نمونه‌هایی از آن­‌ها در زیر بیان شده است:

آزمایش خون

آزمایش خون برای بررسی میزان قند خون، شمارش سلول­‌های خونی، الکترولیت­‌ها و عملکرد کلیه و کبد انجام می­‌گیرد.

نوار مغزی الکتروانسفالوگرافی (EEG)

فعالیت الکتریکی مغز در کودک را با استفاده از یک سری سیم­‌های ظریفی که به سر کودک متصل می­‌کنند، ثبت می‌­شود. نوار مغز بسیار حساس است و حتی تشنج­‌های کوچکی که بدون علائم جسمی هستند را ثبت می­‌کند.

تصویر­برداری از مغز

آزمایش­‌های تصویر­برداری از جمله  ام‌آرآی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی)، اسکن توموگرافی رایانه­‌ای (CT یا CAT) و اسکن PET برای بررسی وجود تومور، بافت همبند جای زخم یا ناهنجاری­‌های مغزی عامل تشنج انجام می­‌گیرد.

انواع راه‌­های درمان قطعی تشنج در کودکان

خوشبختانه امروزه باتوجه‌به پیشرفت­‌های زیاد علم پزشکی، روش­‌های مختلفی برای درمان قطعی تشنج در کودکان ابداع شده است که مهم‌ترین روش‌­های درمانی در زیر به آن اشاره شده است:

دارو برای درمان تشنج در کودکان

در حقیقت مصرف دارو بهترین و پرکاربردترین نوع درمان تشنج در کودکان است. داروهای مختلفی برای درمان تشنج در کودکان به کار برده می­‌شود. پزشک داروی مناسب را باتوجه‌به نوع تشنج انتخاب می‌کند. داروهایی که در خانه استفاده می­‌شود، به طور معمول خوراکی و به‌صورت کپسول، قرص و یا شربت ارائه می­‌شود. باید دقت داشت که کودک دارو را طبق دستور پزشک خود مصرف کند.

اگر درمان دارویی در کنترل تشنج بی‌نتیجه باشد، پزشک درمان­‌های دیگری را توصیه می‌کند؛ مانند

رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک، وعده­­­­‌های غذایی کودک باید سرشار از چربی و با کربوهیدرات کم باشد. هدف اساسی این رژیم تولید منبع انرژی موردنیاز مغز و قلب یعنی کتون­‌ها است. ناگفته نماند که این روش برای تمام کودکان مؤثر نیست.

جراحی

جراحی روش درمانی دیگری است که برای درمان تشنج شدید کودکان انجام می­‌شود. هدف از جراحی، برداشتن قسمتی از مغز است که تشنج در آن رخ می­‌دهد. جراحی فقط وقتی انجام می­‌گیرد که تشنج در کودک بسیار شدید باشد و از جهت دیگر، برداشتن بخشی از مغز کودک بر روی حافظه و بینایی کودک اثری مخرب نگذارد. اگر چه این روش، برای همه کودکانی که مبتلا به تشنج هستند پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا عوارض و خطراتی را به دنبال دارد.

کلام پایانی

سلامت کودک یکی از دغدغه­‌های اصلی والدین است. تشنج بیماری است که ممکن است نگرانی جدی برای خانواده به وجود آورد. درمان قطعی تشنج در کودکان با دارو و بعضی دستگاه­‌های محرک، امکان‌پذیر است. برای دریافت روش‌­های صحیح درمانی کودک خود، حتماً به پزشک معالج مراجعه کنید.