فتق نوزاد و ارتباط آن با ختنه

فتق نوزاد و ارتباط آن با ختنه
فتق نوزاد و ارتباط آن با ختنه

فتق نوزاد و ارتباط آن با ختنه

هیدروسل یا فتق یکی از بیماری‌های شایع در نوزادان پسر می‌باشد. هنگامی که یک کیسه پر از مایع دور بیضه را احاطه کند، اصطلاحا فرد به هیدروسل یا فتق مبتلا شده است که همین مایع باعث ورم کیسه‌ی بیضه می‌شود. یکی از بیماری‌هایی که در نوزادان پسر بیشتر دیده می‌شود، هیدروسل یا فتق است که معمولا در سال اول زندگی از بین می‌رود و در بیشتر موارد هیچ دردی نداشته و بدون نیاز به درمان خاصی از بین می‌رود.

همچنین، ممکن است به علت التهاب یا وارد شدن ضربه به کیسه‌ی بیضه، در بزرگسالان یا پسر بچه‌ها هیدروسل یا فتق مشاهده شود. باید توجه داشته باشید که در اکثر موارد فرد به علت فتق متحمل درد نمی‌شود یا حتی نیازی به درمان آن وجود ندارد. این در حالی است که لازم است در صورت مشاهده‌ی فتق در نوزادان، والدین مراتب را با متخصص اطفال در میان بگذارند تا مشکلات احتمالی بررسی شود و در صورت نیاز مورد معالجه قرار گیرد.

حال که اطلاعاتی در مورد هیدروسل یا فتق کسب کرده و تعریف واضحی از فتق به دست آوردیم، به بررسی مفصل این بیماری می‌پردازیم و فتق نوزاد و ارتباط آن با ختنه را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس با ما همراه شوید.

موارد نگران کننده‌ی ورم بیضه

هیدروسل ممکن است به صورت ناگهانی یا بر اثر ضربه‌ی نسبتا شدید به بیضه به وجود آید. در صورتی که کودک به طور ناگهانی دچار درد شدید یا تورم شود، یا بر اثر ضربه‌ی نسبتا شدید به بیضه دردی در قسمت بیضه احساس کند یا تورم محسوسی مشاهده شود لازم است تا به پزشک مراجعه کنید تا به دقت مورد معاینه و بررسی قرار گیرد.این علائم زمانی نگران کننده است که در عرض چند ساعت مشاهده شوند‌.

همچنین، ممکن است بر اثر انسداد جریان خون در یک بیضه‌ی پیچ خورده که اصطلاحا تورشن بیضه نام دارد بیضه متورم شده یا دردی در آن احساس شود. در صورت مشاهده‌ی پیچ خوردگی بیضه، لازم است تا در عرض چند ساعت اقداماتی برای درمان انجام دهید تا بتوانید بیضه را حفظ کنید. در واقع، این مورد اورژانسی بوده و باید در اسرع وقت مورد معالجه قرار گیرد.

متخصص دستگاه ادراری یا اختلالات جنسی مردان که اصطلاحاً اورولوژیست نام دارد، بهترین مورد برای درمان پیچ خوردگی بیضه است. بنابراین، لازم است تا هنگام بروز چنین مشکلی، به متخصص دستگاه ادراری یا اورولوژیست مراجعه کنید.

عوامل بروز فتق در نوزادان پسر

طبیعتا برای بروز هر چیزی عواملی دخیل است‌. برخی عوامل باعث بروز فتق در نوزادان پسر می‌شود که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. یکی از عوامل بروز فتق نارس بودن کودک در هنگام تولد است. کودکانی که قبل از اتمام دوره‌ی ۹ ماهه‌ی جنینی متولد می‌شوند، بعدها به فتق مبتلا می‌شوند.

عامل دیگر در بروز فتق، بیضه‌ی نزول نکرده است. در بدو تولد تمام نوزادان توسط متخصص باتجربه معاینه و بررسی می‌شوند. در یک نوزاد نرمال باید بیضه‌ها در حد نرمال نزول کرده باشند و در صورتی که این اتفاق نیافتد، باعث بروز فتق می‌شود. مورد بعدی سابقه‌ی ارثی و خانوادگی فتق است.

در بیشتر نوزادانی که در یکی از اعضای خانواده سابقه‌ی فتق وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به فتق بسیار بالا است. فیبروز سیستیک یکی دیگر از عوامل بروز فتق در نوزادان است. فیبروز سیستیک یکی از بیماری‌های ارثی است که هنگامی که مخاط غلیظ و چسبناک تجمع یابد، بروز می‌کند.

فیبروز سیستیک می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بسیاری از اندام‌های بدن شود. یکی دیگر از عوامل بروز فتق در نوزادان پسر دیسپلازی مفصل ران می‌باشد. دیسپلازی یک بیماری مادرزادی است که باعث بروز اختلال در مفصل ران می‌شود. افرادی که به بیماری مادرزادی دیسپلازی مفصل ران مبتلا هستند، سر استخوان ران به شکل غیر معمولی در کنار استخوان لگن قرار می‌گیرد.

دیسپلازی مفصل ران اصطلاحا دررفتگی مادر زادی مفصل ران یا اختلال تکاملی مفصل ران گفته می‌شود. وجود ناهنجاری در مجاری ادرار کودک یکی دیگر از عوامل بروز فتق در کودکان می‌باشد. در واقع، در صورتی که مجاری ادراری کودک به طور طبیعی تشکیل نشود، منجر به بروز فتق می‌شود که نیاز به بررسی و معاینه‌ی دقیق توسط پزشک متخصص دارد.

عوارض فتق

بیماری‌ها باعث بروز مشکلاتی در زمان حال یا در آینده خواهند شد. فتق یکی از بیماری‌هایی است که در کودکان جنس مذکر مشاهده می‌شود و در صورتی که والدین متوجه وجود ورم یا درد در بیضه‌ی کودک خود شوند، لازم است تا به متخصص اطفال مراجعه کنند تا کودک معاینه شده، مشکلات احتمالی بررسی شود و در صورت نیاز مورد معالجه قرار گیرد.

در واقع، فتق عوارضی را به دنبال دارد که لازم است درمان شود یا توسط جراحی رفع شود. در کودکانی که مبتلا به فتق هستند، قسمتی از روده در عضلات شکم گیر می‌کند. همین مورد باعث می‌شود آسیب‌های جدی و دائمی به روده وارد شود. چرا که فتق باعث می‌شود جریان خون در این ناحیه با مشکل مواجه شود و در واقع، جریان خون در این قسمت کافی نمی‌باشد و حتی ممکن است گاهی قطع شود.

هر کودکی ممکن است مبتلا به فتق شود. اما توصیه‌ی متخصصان این است که برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به روده‌ی کودک، والدین هنگام مشاهده‌ی فتق در اسرع وقت به متخصص مراجعه کرده و در صدد درمان این مشکل برآیند.

 راه‌های درمانی فتق

ممکن است هنگام مشاهده‌ی فتق یا هیدروسل دچار اضطراب شوید، خبر خوش این است که هیچ کدام از انواع هیدروسل خطر ناک نبوده و جای نگرانی وجود ندارد. به طور کلی، هیدروسل‌های ساده خود به خود از بین می‌روند و در بیشتر موارد نیاز به درمان ندارند‌. در برخی موارد، لازم است تا هیدروسل با جراحی از بین برود.

در واقع، هیدروسل‌های غیر مرتبطی که با گذشت یک سال از تولد نوزاد از بین نروند، نیاز به جراحی دارند. لازم است تا والدین هنگام مشاهده‌ی هیدروسل به پزشک مراجعه کنند و با توجه به تشخیص پزشک معالج درمان و حتی جراحی شوند.

درمان فتق در کودکان

فتق نوزاد و ارتباط آن با ختنه چیست؟

بیشتر والدین به دنبال جواب این سوال می‌گردند که فتق نوزاد و ارتباط آن با ختنه چیست؟ به طور کلی، بیشتر متخصصان اطفال یا ختنه، بر این باورند که قبل از ختنه لازم است تا هیدروسل برطرف شود. معمولا توصیه‌ی متخصصان این است که برای درمان در حدود یک سالگی به پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله قصد داریم فتق را بررسی کرده و به موضوع فتق نوزاد و ارتباط آن با ختنه بپردازیم. یکی از بیماری‌هایی که بیشتر نوزادان پسر مبتلا می‌شوند، هیدروسل یا فتق می‌باشد. فتق به این صورت به وجود می‌آید که یک کیسه پر از مایع، در اطراف بیضه به وجود می‌آید و باعث تورم کیسه‌ی بیضه می‌شود. در صورتی که به طور ناگهانی در بیضه‌ی کودک تورم یا درد به وجود آید یا یک ضربه‌ی نسبتا شدید باعث متورم شدن ایجاد درد در بیضه شود، لازم است در اسرع وقت به متخصص اطفال مراجعه کنید تا به دقت معاینه شود و مشکلات احتمالی بررسی شود.

همچنین، در بیشتر موارد فرد دارای فتق می‌باشد اما هیچ دردی نداشته نیازی به درمان وجود ندارد. عوامل بروز فتق عبارتند از نارس بودن کودک در هنگام تولد، بیضه‌ی نزول نکرده، سابقه‌ی ارثی و خانوادگی فتق، فیبروز سیستیک، دیسپلازی مفصل ران، وجود ناهنجاری در مجاری ادرار کودک.

از عوارض وجود فتق می‌توان به این مورد اشاره کرد که فتق باعث می‌شود بخشی از روده در عضلات شکم گیر کند و همین مورد باعث می‌شود آسیب جدی به روده وارد شود. در مبحث فتق نوزاد و ارتباط آن با ختنه می‌توان به این نکته اشاره کرد که کودکانی که مبتلا به فتق می‌باشند بهتر است قبل از ختنه درمان شوند. همچنین، بهتر است برای درمان فتق در حدود یک سالگی به پزشک مراجعه شود تا بهترین نتیجه کسب شود.