کولیک شیرخواران چیست؟

کولیک شیرخواران چیست؟
کولیک شیرخواران چیست؟

کولیک شیرخواران چیست؟

واقعیت این است که تمامی نوزادان گریه می‌کنند، و این امری کاملاً طبیعی در آن‌ها تلقی می‌شود. گریه نوزاد درواقع بهترین راه برقراری ارتباط او‌ با والدین می‌باشد. چراکه از این طریق نوزاد می‌تواند‌ شمارا متوجه نیازهایش کند.

برای مثال کودکی که گرسنه است یا از بیماری خاصی رنج می‌برد، این موارد را با گریه کردن نشان می‌دهد. حال گاهی دیده می‌شود که نوزاد هیچ نیازی ندارد، و بدون هیچ دلیلی در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت گریه می‌کند.

در این حالت می‌توان گفت نوزاد شما وارد دوره کولیک شیرخواران شده است. کولیک درواقع به معنای گریه بی‌دلیل نوزاد می‌باشد. در این عارضه نوزاد باوجوداینکه هیچ نیاز خاصی ندارد، ساعت‌ها گریه می‌کند. حال‌ کولیک ‌بر اساس معیار خاصی سنجیده می‌شود.

مطابق نظر  پزشکان اگر نوزادی به مدت ۳ساعت در روز، سه روز در هفته و در حداقل سه هفته، گریه‌های ادامه‌دار داشته باشد به کولیک دچار گردیده است. وقتی کودکان به دوره کولیک وارد می‌شوند، به‌قدری گریه‌های شدید خواهند داشت که صورتشان کاملاً قرمز شده، و صدای گریه آن‌ها کاملاً مشابه جیغ زدن خواهد بود.

حال ناراحت‌کننده‌ترین قسمت ماجرا این است که والدین تمام سعی خود را می‌کنند، تا نوزاد راکمی آرام کنند‌. درحالی‌که هیچ کاری در این حالت نمی‌تواند گریه‌های نوزاد را تسکین دهد، و این می‌تواند موجب نگرانی والدین‌ شود. اما خبر خوب این است که کولیک شیرخواران مدت‌زمان زیادی طول نخواهد کشید‌.

کولیک معمولاً در سنین دو الی سه هفتگی نوزاد شروع می‌شود، و پس از گذر از ده هفتگی رفته‌رفته از بین خواهد رفت. گاهی نیز کولیک به‌صورت ناگهانی و بسیار سریع‌تر از این بازه زمانی برطرف می‌شود. اما ‌تنها چیزی که می‌تواند در این دوره استرس‌آور به والدین کمک کند، کسب اطلاعات و شکیبایی آن‌ها خواهد بود.

مهم‌ترین علائم بروز کولیک شیرخواران

کولیک در نوزادان می‌تواند با علائم و نشانه‌های فراوانی همراه باشد. به همین دلیل والدین می‌تواند ورود فرزند خود به دوره کولیک را به‌راحتی تشخیص دهند. این علائم‌ عبارت‌اند از:

گریه‌های بدون‌ توجیه

اولین‌ علامت بروز کولیک گریه نوزاد بدون توجیه است. یعنی کودک گرسنه نیست، پوشک‌ تمیزی دارد و حتی به کوچک‌ترین بیماری یا عارضه‌ای نیز دچار نیست. بااین‌حال مرتباً گریه می‌کند.

اختلال در خواب

دیگر نشانه بروز کولیک شیرخواران اختلال در خواب آن‌ها می‌باشد. معمولاً نوزادان معمولی در طول روز ساعت‌ها در حال خواب خواهند بود. اما این مسئله در خصوص نوزادانی که به کولیک دچار هستند کاملاً فرق می‌کند. این نوزادان چنددقیقه‌ای چرت می‌زنند، اما ناگهان با جیغ و فریاد از خواب بیدار می‌شوند. چراکه کولی موجب بروز اختلال در خواب آن‌ها می‌شود.

تکان دادن دست و پا

یکی دیگر از علائم مهم بروز کولیک در نوزادان و شیرخواران، تکان دادن دست‌وپاها می‌باشد. نوزاد مرتباً دستان خود را مشت می‌کند و پاهایش را به سمت شکم فرومی‌برد.

حبس تنفس

کولیک شیرخواران نحوه تنفس آن‌ها را نیز تغییر می‌دهد. چراکه در این حالت معمولاً نوزاد ممکن است مرتباً نفس خود را حبس کند.

تغییر حالت چشم‌ها

در صورت بروز کولیک چشمان نوزادان معمولاً تغییرات عجیبی خواهند داشت. نوزاد ممکن است چشمان خود را بیش‌ازحد باز کند، یا بلعکس چشم‌هایش را کاملاً ببندد.

دلایل کولیک شیرخواران از دیدگاه محققین

بسیاری از افراد تصور می‌کنند، کولیک به علت عدم رسیدگی به نوزاد و نگهداری ناصحیح از او‌ رخ می‌دهد. گروهی دیگر نیز این مشکل را ژنتیکی دانسته، و بر این باورند که کولیک در نوزادانی رخ می‌دهد، که سابقه خانوادگی این مشکل رادارند.‌ اما محققین و پزشکان دیدگاه کاملاً متفاوت‌تری به این مسئله‌دارند.‌

درواقع پزشکان بر این عقیده‌اند که کولیک شیرخواران به دلایل کاملاً نامشخص رخ‌داده، و علت آن‌ را می‌توان یک راز نهفته دانست. به همین علت هیچ‌کس و هیچ عاملی در پیدایش این مشکل مؤثر نبوده، و کاملاً  بدون دلیل توجیه‌پذیر رخ می‌دهد. حال بااین‌وجود برخی عوامل وجود دارند، که به‌صورت تئوری و‌ نظریه به‌عنوان‌ دلیل بروز این مشکل شناخته‌شده‌اند. این عوامل را در زیر نام‌برده‌ایم:

سیستم هضم نا‌بالغ

اولین علت بروز کولیک در شیرخواران، سیستم هضم نابالغ آن‌ها می‌باشد. هضم نمودن غذا برای سیستم گوارشی نوزادان تازه متولدشده، که گاها حتی تکامل نیز نیافته است، کاری فوق‌العاده دشوار خواهد بود.‌ در این صورت آن‌ها قادر به دفع سریع غذا نیستند، و ممکن است دل‌دردهای بسیار شدید را تجربه کنند. در این صورت احتمال بروز کولیک‌ در آن‌ها وجود دارد.

حساسیت غذایی‌

دیگر علت احتمالی بروز کولیک شیرخواران، حساسیت غذایی آن‌ها می‌باشد. اگر نوزاد از شیر گاو تغذیه کند، ممکن است بدون او به برخی پروتئین و املاح مدنی در شیر واکنش نشان دهد. این مسئله در نوزادانی که شیر خشک‌ مصرف می‌کنند نیز دیده می‌شود.‌ حتی اگر نوزاد از شیر مادر نیز استفاده کند، بازهم ممکن است بدن او به این مسئله واکنش نشان داده و دچار حساسیت غذایی‌ شود.

شیر مادر بهترین غذای نوزادان

ریفلاکس معده نوزادان

ریفلاکس معده نوزادان به‌این‌علت رخ می‌دهد که، هنوز مری آن‌ها تکامل کافی نیافته است. در این حالت اسید معده به درون‌ گلو بازمی‌گردد، و همین موجب ناراحتی و درد نوزاد خواهد شد‌. به همین دلیل کولیک شیرخواران احتمالاً می‌تواند در اثر ریفلاکس معده نیز بروز پیدا کند.

قرار گرفتن در معرض دود دخانیات

اگر نوزادان مرتباً در معرض دود سیگار و دخانیات قرار گیرد، ممکن است دچار کولیک شوند. چراکه دود دخانیات تأثیرات بسیار مخربی بر روی سلامتی نوزادان خواهد داشت.

هفت مورد از مشکلات نوزادان که طبیعی هستند

زمان مراجعه به پزشک برای درمان کولیک شیرخواران

وقتی نوزاد دچار گریه‌های بی‌امان می‌شود و تلاش‌های پدر و مادر برای آرام کردن او بی‌نتیجه است، معمولاً والدین علاوه بر خستگی احساس گناه و ناکارآمدی نیز داشته و‌ آرامش را از خود سلب می‌کنند.‌

اما در این حالت می‌بایست آرامش خود را حفظ نموده، و رفع این مشکل را به پزشکان بسپارید. طور کلی هر زمان که نوزاد دلبند شما دچار کولیک شود، مراجعه به پزشک ضرورت خواهد داشت‌. چراکه پزشک‌ باید سلامت نوزاد را بررسی کند، تا در صورت وجود مشکلات دیگر به‌جز کولیک، بتواند آن‌ها را در کوتاه‌مدت تشخیص دهد.

حال اگر پس از معاینه پزشک‌ به شما اعلام کند که فرزندتان دچار کولیک‌ شده است، به شما راه‌حل‌هایی را برای آرام نمودن او‌ توصیه نموده و‌ حتی ممکن است برخی قطره‌های آرام‌بخش را نیز برای نوزاد تجویز نماید. حالا اگر پس از گذشت ده هفته، همچنان کولیک شیرخواران ادامه‌دار باشد، بازهم مراجعه مجدد به پزشک‌ کاملاً الزامی خواهد بود.