همه چیز درباره زردی نوزاد

زردی نوزاد
زردی نوزاد

درمان قطعی زردی نوزاد به روش‌های خانگی

زردی یا یرقان نوزادان یکی از مشکلات شایعی است که‌ معمولاً از بدو تولد در نوزادان مشاهده می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، حدود ۶۰ درصد از نوزادانی که متولد می‌شوند به زردی مبتلا می‌باشند. به همین دلیل می‌توان گفت از هر دو کودک یک نفر آن‌ها به زردی مبتلا بوده و همین موجب شده که یرقان یک مشکل بسیار شایع میان نوزادان به حساب بیاید.

یرقان زمانی در بدن نوزاد بروز پیدا می‌کند که کبد او قادر به دفع بیلی روبین نباشد. بیل روبین ماده‌ای زرد رنگ بوده که پس از تخریب گلبول‌های قرمز خون در بدن ترشح می‌شود. ترشح بیش از حد این ماده و عدم دفع به موقع آن، می‌تواند پوست نوزاد را زرد کند. این عارضه را می‌توان هم در منزل و هم در مراکز درمانی به آسانی درمان نمود.

اگر زردی در نوع خفیف رخ داده و درجه آن کمتر از ۱۲ باشد، می‌توانید به آسانی به روش‌های خانگی نیز آن را به‌طور کامل بهبود بخشید؛ اما برای درمان زردی نوزاد به شکل حاد با درجه بالای ۱۲ می‌بایست حتماً به مراکز درمانی مراجعه نمایید. پس اگر زردی نوزاد شما از نوع خفیف می‌باشد، توصیه می‌کنیم ابتدا از روش‌های مؤثر خانگی برای درمان این عارضه استفاده کنید تا‌ نتایج مطلوب حاصل شود.

در زیر به معرفی چند روش مؤثر خانگی برای درمان زردی نوزادان پرداخته‌ایم:

  • تغذیه مادر

همان‌طور که می‌دانید چون نوزادان معمولاً از شیر مادر تغذیه می‌کنند، می‌بایست مادر نیز تغذیه مناسبی داشته تا شیر او نیز دارای کیفیت بالاتری باشد. هرچقدر نوزاد از شیر با کیفیت‌تری استفاده کند، سریع‌تر درمان می‌شود؛ اما درمان زردی نوزاد با این روش، مشروط به بالا بودن کیفیت شیر مادر می‌باشد.‌

مادر می‌بایست در وعده‌های غذایی خود از مصرف پیاز خام، غذاهای سرخ شده و‌ تند، غذاهای کنسرو شده خودداری کند. در مقابل می‌بایست در برنامه غذایی خود از مواردی مثل ماهی، گوشت قرمز، لبنیات، جگر بیشتر استفاده کند. چرا که این‌گونه معمولاً بدن او شیر بیشتری تولید کرده و نوزاد می‌تواند تغذیه بهتری داشته باشد.

  • مصرف شیرخشت

یکی دیگر از روش‌های مؤثر در درمان زردی نوزاد مصرف شیرخشت می‌باشد. شیر خشت نوعی گیاه دارویی بوده که حاوی مقادیر زیادی ماده مانیتول است. این گیاه در درمان زردی بسیار مؤثر بوده و فواید فراوانی برای نوزاد دارد. شما می‌توانید این دارو را به شکل قطره خوراکی از داروخانه‌ها، یا به شکل صمغ از عطاری‌ها خریداری نمایید.

اگر این گیاه به شکل قطره خوراکی مصرف شود، در خصوص نحوه استفاده از آن باید با پزشکان مشورت نمایید؛ اما اگر به‌صورت صمغ آن را خریداری کرده‌اید، می‌بایست یک‌ چهارم قاشق چایخوری از آن را در یک قاشق غذاخوری آب جوشیده ترکیب نمایید. سپس این ترکیب را به نوزاد بدهید. مادر نیز می‌تواند برای درمان زردی نوزاد شیرخشت مصرف کند و سپس به کودک خود شیر بدهد.

این روش نیز تأثیر زیادی خواهد داشت. البته برخی از پزشکان بر این‌ باورند که گیاه شیرخشت نمی‌تواند فایده‌ای در درمان زردی داشته باشد؛ اما تجربیات نشان می‌دهد این‌ گیاه دارویی در درمان این عارضه به شدت مؤثر بوده و بسیاری از نوزادانی که این گیاه را مصرف کرده‌اند تا حد زیادی بهبود یافته‌اند.

  • افزایش مصرف شیر

برای درمان زردی نوزاد مادر می‌بایست هر یک ساعت یک‌ مرتبه به او شیر بدهد. همان‌طور که می‌دانید بیلی روبین ماده‌ای ثابت در بدن‌ نوزاد خواهد بود. به همین دلیل هرچه نوزاد بیشتر شیر بخورد بیشتر تخلیه ادرار خواهد داشت و همین موجب دفع بیلی روبین از بدن او خواهد شد. به همین دلیل مادر باید غذاهای شیر افزا مصرف کند تا بتواند بیشتر به فرزند خود شیر بدهد‌.

  • حمام با عرق کاسنی

دیگر روش درمان زردی نوزاد در خانه حمام او با عرق کاسنی می‌باشد. کودک وقتی به زردی مبتلا می‌شود، معمولاً درجه حرارت بدن او بالا رفته و ممکن است حالت گرگرفتگی را تجربه کند. حال عرق کاسنی چون ماهیت سردی دارد، می‌تواند به کاهش درجه حرارت بدن نوزاد و درمان زردی او بسیار کمک‌ کند. به همین دلیل سعی کنید در روز حدود بیست دقیقه کودک خود را با استفاده از عرق کاسنی حمام نمایید.

علائم و نشانه‌های زردی نوزاد چیست؟

زردی یا یرقان نوزاد معمولاً نشانه‌ها و علائم فراوانی خواهد داشت. مخصوصا وقتی این عارضه در نوع حاد رخ می‌دهد، با علائمی که به همراه داشته، فورا متوجه بروز آن در بدن فرزند خود خواهید شد. در صورت مشاهده علائم این بیماری مراجعه به پزشک ضرورت دارد.

در زیر مهم‌ترین علائم و نشانه‌های زردی نوزاد را شرح داده‌ایم:

  • تب

تب یکی از اصلی‌ترین علائم بروز زدی در نوزادان می‌باشد. معمولاً تب نوزادی که به زردی حاد مبتلا شده باشد، به بالای ۳ درجه می‌رسد و درجه حرارت بدن او بسیار افزایش می‌یابد.

  • گریه با صدای بلند

معمولاً نوزاد پس از ابتلا به زردی نمی‌تواند تغذیه مناسبی داشته باشد و همین موجب می‌شود که همواره ضعیف و بی‌حال به نظر برسد. همچنین ممکن است به علت تب بالا در بدن خود درد یا سوزش شدیدی را نیز احساس کند. به همین علت بیماران مبتلا به زردی معمولاً با صدای بلند گریه می‌کنند و این مورد می‌تواند یکی از مهم‌ترین نشانه‌های زردی نوزاد باشد.

  • زردی چشم و پوست

دیگر علامت تجمع بیلی روبین در بدن نوزاد و مبتلا شدن او‌ به یرقان، زرد شدن پوست و قسمت سفیدی چشم می‌باشد. هرچقدر که این عارضه در نوع شدیدتری رخ دهد، معمولاً درجه زردی پوست بالاتر خواهد بود.‌

جهت بررسی بیشتر در خصوص درمان زردی مقاله “سریع‌ترین راه‌های درمان زردی نوزاد” را مطالعه کنید.

نحوه و چگونگی تشخیص زردی نوزادان

تشخیص زردی در نوزادان عموماً کار دشواری نخواهد بود. چرا که این عارضه معمولاً با علائمی که دارد به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. برای مثال زرد شدن پوست نوزاد، اولین علامتی است که ابتلای او به زردی را کاملاً تائید می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خطرات زردی در نوزادان کلیک کنید.

اما برای تشخیص دقیق‌تر ممکن است پزشکان از روش‌های زیر نیز استفاده کنند:

  • آزمایش خون‌

گاها پزشک برای تشخیص این عارضه انجام آزمایش خون را برای نوزاد تجویز خواهد کرد. در این آزمایش تخریب و تغییرات گلبول‌های قرمز و سطح بیلی روبین تولید شده در بدن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • معاینه فیزیکی

این روش نیز تشخیص زردی نوزاد برای پزشکان را تسهیل می‌نماید‌. در معاینه فیزیکی پزشک فشار بسیار کمی به پوست پیشانی یا بینی نوزاد وارد می‌کند و فورا دست خود را برمی‌دارد. سپس به جایی که فشار آمده است نگاه نموده و‌ اگر پوست این قسمت زرد شود نشانه ابتلای نوزاد به زردی خواهد بود.

  • تست پوستی

تست پوستی به پزشک کمک می‌کند تا سطح بیلی روبین در بدن نوزاد را سنجش نمایید. با انجام این تست که به واسطه یک سرنگ کوچک انجام می‌گیرد، می‌توان افزایش ترشح بیلی روبین و عدم دفع آن از بدن نوزاد را کاملاً تشخیص داد.

چنانچه نوزاد شما پس از تولد دچار زردی شده است پیشنهاد می‌کنیم با بهترین دکتر فوق تخصص نوزادان یعنی دکتر آویشن محمدی مشورت نموده تا پس از ویزیت بهترین روش درمان انتخاب گردد.