زردی نوزاد چقدر طول می کشد؟

زردی نوزاد

زردی یا یرقان چیست؟

زردی یا یرقان نوزادان نوعی بیماری شایع است که سالانه میلیون‌ها نوزاد تازه متولد شده به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه معمولاً کم‌ خطر است؛ اما در برخی موارد می‌تواند موجب مرگ نوزاد یا بروز عوارض جبران ناپذیر در بدن او شود. به همین دلیل درمان این عارضه بسیار اهمیت داشته و والدین باید فورا برای بهبود یرقان‌ نوزاد خود به پزشک‌ مراجعه نمایند.

وقتی نوزاد به زردی مبتلا می‌شود، معمولاً سؤالات زیادی ذهن والدین را به خود مشغول می‌کنند که گاها نیز بی پاسخ باقی می‌مانند. یکی از این سؤالات این است که زردی و یرقان نوزاد چقدر طول می‌کشد؟ این سوال پاسخ واضح و بسیار روشنی دارد. در درجه اول یرقان و زردی گاها از بدو تولد با نوزاد همواره است. معمولاً در اکثر نوزادان این عارضه پس از سه الی چهار روزگی بروز پیدا می‌کند.

زردی نوزاد چقدر زمان میبرد تا خوب شود؟

به‌طور معمول زردی نوزاد حدود دو هفته طول می‌کشد و پس از این مدت زمان به‌طور کاملاً بهبود خواهد یافت. به همین علت می‌توان طول دوره ابتلا به این عارضه را دو هفته دانست. چون معمولاً بعد از گذشت‌ چهارده روز این بیماری به صورت خود به خود درمان خواهد شد.‌ اما در حالت کلی مدت زمان این بیماری کاملاً بستگی به علت بروز آن دارد.

به عنوان مثال اگر نوزاد نارس متولد شود یا گروه خونی او با مادر متفاوت باشد، به احتمال بسیار زیاد به زردی مبتلا خواهد شد. در این صورت زردی نوزاد معمولاً طی ۱۵ روز به‌طور کامل بهبود می‌یابد؛ اما گاهی دلیل ابتلای نوزاد به زردی، تغذیه از شیر مادر است. چون شیر مادر برای کودک‌ در روزهای ابتدایی تولد کم بوده و کافی نیست.

به همین دلیل او نمی‌تواند دفع ادرار و مدفوع زیادی داشته باشد و همین مسئله موجب تجمع بیلی روبین در بدن او خواهد شد. در این صورت طول دوره درمان افزایش یافته و ممکن است زردی نوزاد تا ۱۲ هفته نیز به طول بینجامد. پس دوره بهبودی این عارضه کاملاً بستگی به علت بروز آن در بدن‌ نوزاد خواهد داشت.

جهت بررسی بیشتر در خصوص درمان زردی مقاله “سریع‌ترین راه‌های درمان زردی نوزاد” را مطالعه کنید.

مهم‌ترین علائم و نشانه‌های زردی نوزادان

بروز زردی و یرقان در نوزادان معمولاً با علائم فراوانی همراه خواهد بود. به همین دلیل بی چون و چرا در همان روزهای ابتدایی نیز، مادر می‌تواند ابتلای فرزند خود به این عارضه را، به آسانی تشخیص دهد. در ادامه برخی علائم و نشانه‌های بروز یرقان و زردی در نوزادان را نام‌برده‌ایم:

• خواب آلود بودن

خواب آلود بودن بیش از حد نوزاد اولین علامت ابتلای او‌ به زردی می‌باشد. زردی نوزاد معمولاً موجب می‌شود که ساعات خواب او افزایش یابد و معمولاً علاقه‌ای به بیدار ماندن نخواهد داشت.

• بی اشتهایی

نوزادان تازه متولد به این علت که در مراحل ابتدایی رشد و تکامل قرار دارند، معمولاً اشتهای زیادی برای شیر خوردن دارند. حتی گاها شیر مادر نیز برای آن‌ها کافی نیست‌ و باید از شیر خشک به عنوان مکمل استفاده شود؛ اما اگر نوزاد به زردی مبتلا شود، معمولاً بسیار بی اشتها شده و علاقه چندانی به خوردن شیر نخواهد داشت. به همین علت معمولاً پس از گذشت مدتی، از لحاظ جسمانی نیز ضعیف شده و رشد مطلوب نخواهد داشت.

• ادرار زرد تیره

یکی دیگر از مهم‌ترین نشانه‌های زردی نوزادان ادرار با رنگ زرد تیره می‌باشد. رنگ ادرار نوزادان تازه متولد شده، می‌بایست حتماً بی رنگ باشد؛ اما اگر به زردی مبتلا شوند، چون از طریق ادرار بیلی روبین از بدن‌ آن‌ها دفع می‌شود، معمولاً رنگ ادرار آن‌ها به زرد تیره تغییر خواهد کرد.

• مدفوع کم رنگ

مدفوع نوزادان تازه متولد باید زرد یا نارنجی پر رنگ باشد. در صورتی که مدفوع آن‌ها بسیار کم رنگ باشد یا به رنگ سبز تیره درآید، نشانه ابتلای آن‌ها به زردی و یرقان خواهد بود.

• گریه‌های مداوم

زردی یا یرقان شاید درد شدیدی در بدن نوزاد ایجاد نکند؛ اما چون از نظر جسمانی او را ضعیف می‌کند، ممکن است نوزاد را بسیار بی‌قرار نموده و همواره گریه‌های مداوم خواهد داشت.

• عدم رشد کافی

معمولاً زردی نوزادان موجب کم اشتهایی آن‌ها شده و در تغذیه آن‌ها اخلال ایجاد می‌کند. به همین علت نوزادی که باید روز به روز رشد کند، همواره ضعیف‌تر می‌شود. همین مسئله موجب می‌شود که وزن او‌ افزایش نیافته و رشد کافی نیز نداشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه چه چیزهایی زردی نوزاد را تشدید می‌کند کلیک کنید.

از کجا بفهمیم زردی نوزاد درمان شده است؟

حتی اگر زردی و یرقان نوزادان به‌طور کامل نیز بهبود یابد بازهم قطعاً والدین اصرار دارند که از درمان کامل نوزاد خود اطمینان حاصل نمایند.‌ این نگرانی‌ها بسیار طبیعی است، چون این عارضه در برخی موارد می‌تواند برای نوزاد خطرناک‌ تلقی شود.‌ اما برای اینکه متوجه شوید یرقان نوزادتان‌ به‌طور کامل بهبود یافته است، راه‌های مختلفي وجود دارد.‌ یکی از این راه‌ها انجام تست بیلی روبین توسط پزشکان است.

در این تست پزشک طی یک آزمایش ساده، مقداری از خون نوزاد را برداشت نموده و سطح بیلی روبین در بدن او را تحت سنجش قرار خواهد داد. اگر سطح بیلی روبین به حد‌ نرمال و طبیعی رسیده باشد، به معنای این است که زردی نوزاد به‌طور کامل درمان شده است. همچنین والدین می‌توانند از طریق علائم نوزاد خود نیز این مسئله را متوجه شوند.

مثلاً رنگ مدفوع و ادرار نوزاد شما پس از درمان به حالت عادی بازمی‌گردد و دیگر شاهد بی‌قراری و گریه‌های مداوم او نخواهید بود. علاوه بر این اشتهای نوزاد نیز افزایش یافته و به سرعت رشد خواهد کرد. همچنین رنگ چشم و پوست نوزادی که به یرقان مبتلا می‌شود‌ معمولاً زرد خواهد بود. در حالی که پس از درمان زردی نوزاد، رنگ چشم و پوست او به حالت طبیعی قبل باز خواهد گشت.

چنانچه نوزاد شما پس از تولد دچار زردی شده است پیشنهاد می‌کنیم با بهترین دکتر فوق تخصص نوزادان یعنی دکتر آویشن محمدی مشورت نموده تا پس از ویزیت بهترین روش درمان انتخاب گردد.