آپاندیس در کودکان

آپاندیس در کودکان
آپاندیس در کودکان

آپاندیس در کودکان

بروز آپاندیس در کودکان نادر، اما ممکن است. تشخیص آن برای والدین دشوار است، اما در این مقاله با آن بیشتر آشنا شده و از خطرات احتمالی و علائم ظاهری بیشتر آگاه خواهید شد.

آپاندیسیت التهاب و عفونت آپاندیس بوده که اندامی کوچک، توخالی و انگشت‌مانند بوده و در ابتدای روده بزرگ قرار گرفته است. آپاندیسیت از شایع‌ترین عمل‌های جراحی اورژانسی در ناحیه شکم است و بیشتر در سنین 10 تا 30 سالگی رخ می‌دهد. با این که اسم جراحی به‌میان می‌آید، اما عملی راحت بوده و برداشتن این عضو هیچ عوارض ناخوشایند و مشکلی برای زندگی آینده و سلامت کودک نخواهد داشت. درست است که عملی ساده است، اما باید به‌موقع تشخیص داده شود و از گسترش آن جلوگیری شود.

التهاب مورد نظر ممکن است زمانی رخ دهد که به دلیل فشرده و مسدود شدن مجرای آپاندیس توسط تکه‌ای مدفوع سفت یا گره لنفاوی بزرگ، باکتری‌ها در این ناحیه گیر بیفتند. زمانی که آپاندیس در کودکان عفونی گردد باید برداشته شود تا از پارگی آن و گسترش عفونت در ناحیه شکم جلوگیری شود.

علائم آپاندیسیت در کودکان

علائم آپاندیس در کودکان با درد شکمی، تب و استفراغ آغاز می‌شود و در پاره‌ای از موارد می‌تواند سبب اسهال شود. شکم کودکان احتمال دارد باد کند و به لمس حساس گردد و با حرکت درد به ناحیه پا ممکن است از شدت درد برروی سمت راست بدن و پا خم شود. به نشانه‌های کودک خود دقت کنید.

کودکان بزرگ‌تر می‌توانند این درد را توصیف کرده و به پزشک کمک کنند اما کودکان نمی‌توانند به‌درستی تشخیص دهند که علت ناراحتی دقیق در چه ناحیه‌ای است و کمک زیادی به والدین نخواهند کرد و معاینه پزشک می‌تواند این مشکل را شناسایی کند.

عوامل خطر‌ساز در آپاندیسیت

بر طبق آمار‌های به‌دست‌آمده در سال‌های اخیر موارد بروز آپاندیس در کودکان کمتر شده و رو به کاهش است. به‌گفته کارشناسان شاید دلیل این امر وجود مقدار بیشتر فیبر در رژیم غذایی افراد باشد که می‌تواند موجب جلوگیری از انسداد در این ناحیه گردد.

به‌طور کلی افرادی که سابقه خانوادگی بروز آپاندیسیت دارند بیشتر در معرض خطر بوده و مردان نسبت به زنان بیشتر دچار این عارضه می‌شوند. اگر کودک مبتلا به فیبروز سیستیک باشد احتمال بروز آپاندیسیت در وی بیشتر است.

جراحی آپاندیس کودک

تشخیص آپاندیسیت در کودکان

در ابتدای شروع درد بهتر است او را به پزشک یا مرکز اورژانس ببرید. باید حتماً اقدامات لازم صورت پذیرد و از رهاکردن آن جلوگیری شود؛ زیرا این عفونت می‌تواند سبب پاره‌شدن این عضو و پخش عفونت در حفره شکم شود که امری خطرناک است.

در این زمان و در فاصله تشخیص و اقدام مقتضی به کودک ملین ندهید و یا او را به دلیل درد شکمی تنقیه ننمایید. انجام این کار‌ها موجب می‌شود که آپاندیس در کودکان دچار ترکیدگی گردد. تنها باید او را آرام نگه دارید تا به بیمارستان برسید و پس از تشخیص درست اقدامات لازم صورت پذیرد.

در تشخیص این عارضه ممکن است از اشعه‌ایکس استفاده گردد و یا انجام سونوگرافی و سیتی اسکن می‌تواند تصویر بهتری از شکم کودک ارائه دهد تا دلیل مشخص گردد، چون ممکن است این درد دلایل دیگری نیز داشته باشد.

پزشک ممکن است برای تشخیص وجود و یا عدم وجود عفونت آزمایش خون هم تجویز کند و همچنین برای اطمینان از عدم عفونت مجاری ادراری آزمایش ادرار هم تجویز کند. بعد از تصمیم‌گیری نهایی با یک پزشک جراح مشورت نموده تا در مورد جراحی تصمیم‌گیری شود؛ زیرا اگر عارضه آپاندیسیت باشد چاره‌ای جز در‌آوردن آن وجود نخواهد داشت.

پارگی آپاندیس کودک

اگر عفونت باکتریایی به‌وجود‌آمده شدت یابد ممکن است پارگی آپاندیس در کودکان رخ دهد و عفونت موجود به داخل حفره شکم راه پیدا کند و در صورت بروز همچین اتفاقی کودک باید در بیمارستان بستری شود و با تجویز آنتی‌بیوتیک به‌صورت وریدی از طریق جریان خون، از پیشروی عفونت جلوگیری سریع به‌عمل آید. اما با‌این‌حال باز هم انجام عمل جراحی برای فرزند شما لازم است.

جراحی آپاندیس کودک

شاید برایتان سؤال باشد که جراحی آپاندیس در کودکان به چه شکل انجام می‌شود؟ در انجام این عمل کودک تحت بیهوشی کامل و عمومی قرار می‌گیرد و پزشک برشی بر دیواره شکم ایجاد می‌کند و بعد از آن آپاندیس را از روده بزرگ جدا می‌کند. در این زمان عفونت و مایعی که در آنجا تجمع کرده است تخلیه می‌شود.

بعضی از جراحان این عمل را با ابزاری به اسم لاپاراسکوپ انجام می‌دهند. این دستگاه دوربین کوچکی در انتهای یک پروب است که این امکان را برای پزشک مهیا می‌کند تا بدون ایجاد یک برش بزرگ، عمل را با دیدن اعضای داخلی انجام دهد و نتیجه را مشاهده کند.

پس از انجام عمل آپاندیس در کودکان پزشک به کودک آنتی‌بیوتیک می‌دهد تا از عفونی‌شدن محل برش و عمل جلوگیری به‌عمل آید. بعد از انجام عمل کودک 1 الی 3 روز در بیمارستان بستری و سپس مرخص خواهد شد. اگر عمل به‌خوبی انجام شود به‌راحتی کودک مرخص می‌گردد و بعد از مدتی استراحت می‌تواند به فعالیت‌های روزانه بازگردد. بهتر است مراقبت‌های بعد عمل و عدم فعالیت در روزهای اولیه به کودک گوشزد گردد.

این مشکل ممکن است برای هر فرد و کودکی به‌وجود آید و اگر به‌موقع پیگیری شود هیچ خطری نداشته و به‌راحتی درمان می‌گردد.

برای اینکه کودکی سالم داشت باشید با مشاوره‌های دکتر آویشن محمدی فوق تخصص نوزادان در تهران و ویزیت دوره‌ای می‌توانید از صحت کودک خود در تمامی مراحل زندگی مطمئن گردید و در صورت بروز بیماری در سریع‌ترین زمان بهبودی را به کودک خود بازگردانید.