بیماری فیموزیس چیست؟

فیموزیس عارضه‌ای نسبتاً شایع در میان پسران می‌باشد، که گاها از آن به‌عنوان یک اختلال جدی یاد می‌شود. فیموزیس درواقع به حالتی گفته می‌شود، که پوست آلت تناسلی بیش‌ازاندازه سفت باشد. درنتیجه به همین دلیل پوست این ناحیه قادر به حرکت‌به‌عقب نخواهد بود، و کاملاً ثابت در جای خود باقی می‌ماند‌. این مشکل معمولاً در کودکانی که ختنه نشده‌اند رخ می‌دهد.

وقتی نوزادان پسر متولد می‌شوند، در ناحیه نوک آلت تناسلی آن‌ها‌ تکه پوستی اضافه وجود دارد. حال اگر نوزادان ختنه نشوند این تکه پوست کاملاً سفت شده، و دیگر به عقب حرکت نمی‌کند. درنتیجه نوک و کلاهک آلت تناسلی درون این پوست باقی‌مانده و کاملاً پوشیده می‌شود‌.

این مشکل در حدود ۵۰درصد از نوزادان پسر دیده می‌شود‌. حال معمولاً پس از گذر از سن سه‌سالگی این مشکل به‌صورت خودبه‌خود رفع می‌شود. چراکه پس از گذشت این مدت‌زمان، پوست آلت شل‌تر شده و کاملاً روان حرکت می‌کند. اما اگر پس از سه‌سالگی بیماری فیموزیس مانع از حرکت پوست آلت شود، مراجعه به پزشک بسیار ضرورت خواهد داشت‌.

چراکه این عارضه می‌تواند در سال‌های آینده باعث بروز مشکلات فراوانی شود. در درجه‌ اول فیموزیس ممکن است درد شدیدی ایجاد کند، و در این صورت دفع ادرار برای کودکان دشوار خواهد شد. علاوه بر این چون پوست اضافه نوک آلت به آن می‌چسبد و به عقب حرکتی ندارد، امکان تمیز نمودن آلت نیز وجود ندارد.

درنتیجه همین مسئله به‌مرورزمان سبب بروز عفونت ادراری خواهد شد، و این‌گونه سلامت دستگاه تناسلی به خطر می‌افتد‌. اما عوارض بیماری فیموزیس به همین موارد ختم نمی‌شود. فیموزیس می‌تواند مانع از خروج ادرار شود. چراکه مجرای ادراری را در حالتی نامناسب قرار داده، و ممکن است ادرار راه خروج نداشته باشد.

فیموزیس برخلاف تصور عموم تنها مختص نوزادان و کودکان نیست. بلکه ممکن است در سنین بالای ۱۸سال و حتی در مردان نیز بروز پیدا کند‌.

تأثیرات مثبت ختنه بر سلامتی نوزادان

مهم‌ترین علائم ابتلا به بیماری فیموزیس

ابتلا به فیموزیس همواره با علائم فراوانی همراه خواهد بود. به همین دلیل در همان روزهای ابتدایی، به‌راحتی قابل‌تشخیص خواهد بود. اما علائم آن ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. در ادامه شایع‌ترین علائم و نشانه‌های ظهور این بیماری را نام‌برده‌ایم:

درد شدید

اولین علامت بروز این عارضه درد شدید و یا گاها احساس سوزش خواهد بود. فیموزیس می‌تواند موجب التهاب یا حتی عفونت دستگاه تناسلی شود. به همین دلیل در هنگام ادرار سوزش فراوانی احساس می‌شود. علاوه بر این‌ اگر در هنگام ابتلا به بیماری فیموزیس سعی شود که پوست آلت به عقب برود، قطعاً درد شدیدتر خواهد شد.

خارش و‌ بوی بد

خارش و بوی بد از دیگر نشانه‌های ظهور این بیماری می‌باشند. دلیل بوی بد و‌ خارش تجمع میکروب‌ها در ناحیه پوست اضافه آلت می‌باشد. بو معمولاً با شستشو نیز برطرف نمی‌شود.

تغییر در رنگ پوست

وقتی آلت دچار التهاب شود و یا عفونت در پوست آن نفوذ پیدا کند، قطعاً رنگ پوست تغییر خواهد کرد. رنگ پوست در این حالت ممکن است قرمز یا تیره شود، که‌ کاملاً طبیعی است. بیماری فیموزیس معمولاً موجب کبودی نوک آلت نیز خواهد شد.

تجمع مایع غلیظ

دیگر علامت ابتلای افراد به فیموزیس تجمع مایعات غلیظ از نوک آلت تناسلی می‌باشد. این مورد زمانی دیده می‌شود، که فیموزیس در حالت حاد رخ‌داده و ناحیه آلت دچار عفونت‌ شدید شده باشد. در این حالت خروج مایعات کاملاً طبیعی است.

تورم

فیموزیس می‌تواند تورم شدیدی نیز ایجاد کند‌. چراکه سفت بودن  پوست آلت می‌تواند واکنش التهابی بدن را در پی داشته باشد. در اثر التهاب مایعات زیرپوست آلت تناسلی تجمع نموده، و همین موجب بروز تورم می‌شود.

درمان بیماری فیموزیس به روش‌های نوین

درمان عارضه فیموزیس بسیار حائز اهمیت است. اگر فرزند شما به این ناهنجاری دچار شده و در هنگام دفع ادرار با مشکل مواجه می‌شود، مراجعه فوری به پزشک بسیار ضرورت دارد. چراکه ممکن است بیماری رفته‌رفته حادتر شود، و مشکلات جدی‌تری ایجاد نماید. اما خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و استفاده از روش‌های نوین، این بیماری در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل‌درمان خواهد بود.

در ادامه روش‌های درمان فیموزیس را نام‌برده‌ایم:

مصرف داروهای ضد عفونت

فیموزیس در اکثر موارد به‌صورت ارثی و مادرزادی رخ می‌دهد. اما‌ گاهی علت ابتلا به بیماری فیموزیس عفونت است. به همین دلیل گاها پزشکان برای بهبود آن برخی داروهای ضد عفونت همچون آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز خواهند کرد. این داروها می‌توانند با از بین بردن عفونت، فیموزیس را در مدت‌زمانی کوتاه بهبود بخشند.

استفاده از پمادهای موضعی

دیگر روش درمان این بیماری کشیدن پوست آلت به عقب می‌باشد، که باید روزانه چندین مرتبه تکرار شود. برای اینکه عقب کشیدن پوست آسان‌تر شود، می‌توان از برخی پمادهای موضعی استفاده نمود. این پمادها موجب روان شدن پوست آلت شده و این‌گونه عقب بردن آن آسان‌تر می‌شود.

ختنه نوزاد و مراقبت های لازم بعد از ختنه

جراحی ختنه

آخرین روشی که پزشکان برای درمان بیماری فیموزیس توصیه می‌کنند، جراحی است. جراحی معمولاً در صورت بروز فیموزیس حاد انجام می‌شود. در این جراحی از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود، تا بیمار دردی را احساس نکند.

سپس پزشک پوست اضافه نوک آلت را برداشته، و فرم آن را کاملاً اصلاح می‌کند. درنتیجه جراحی به پایان رسیده و بیمار پس از یک‌ روز مرخص می‌شود. این جراحی نسبتاً تهاجمی بوده، و کودک پس از انجام آن باید تحت مراقبت‌های ویژه‌ای قرار گیرد، تا بهبودی سریع‌تر حاصل گردد.