علت پایین نیامدن زردی نوزاد چیست؟

علت پایین نیامدن زردی نوزاد چیست

مهم‌ترین علل و دلایل پایین نیامدن زردی نوزادان

زردی عارضه‌ای نسبتاً خطرناک‌ بوده که بیش از نیمی از نوزادان تازه متولدشده به آن‌ مبتلا می‌شوند. این عارضه دلایل متعددی داشته، و  اگر در نوع حاد رخ دهد می‌تواند موجب بروز آسیب‌های جدی در بدن نوزادان شود.

حال زردی که درگذشته بانام یرقان نیز شناخته می‌شد،  معمولاً بعد از گذشت یک الی دو هفته به‌طور کامل و به‌صورت خودبه‌خود درمان می‌شود. اما اگر درجه زردی همچنان بعد از گذشت دو هفته پایین نیامده و کاهش نیابد، می‌تواند موجب بروز آسیب‌های مغزی به نوزاد شود.

به همین دلیل با پایین نیامدن زردی نوزاد بعد از گذشت ۱۵روز، معمولاً خانواده و والدین بسیار نگران و مضطرب خواهند شد. اما به‌جای  استرس و نگرانی‌های بیهوده، بهتر است درصورتی‌که درجه زردی کاهش نیافته و این عارضه در طولانی‌مدت بهبود نیابد، والدین فوراً به پزشک مراجعه نمایند. چراکه معمولاً  طولانی شدن این بیماری می‌تواند  عوارضی جبران‌ناپذیر را به همراه داشته باشد.

حال  علت پایین نیامدن درجه زردی نوزادان چیست؟ این مسئله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، و علل آن در هر نوزادی بسته به شرایط جسمانی‌اش متفاوت خواهد بود‌.

همه چیز درباره زردی نوزاد

اما اصلی‌ترین دلایل طولانی شدن مدت‌زمان این بیماری و پایین نیامدن درجه زردی

• کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید  یکی از اصلی‌ترین دلایلی است، که می‌تواند موجب طولانی‌تر شدن روند درمان زردی و جلوگیری از کاهش درجه آن در بدن نوزادان شود. همان‌طور که می‌دانید تیروئید غده کوچکی است که در ناحیه گلو قرار داشته و وظیفه سوخت‌وساز بدن را بر عهده دارد. حال عملکرد نسبتاً کم و نادرست این غده نیز، باعث پایین نیامدن زردی نوزاد خواهد شد‌.

چراکه غده تیروئید وظیفه ترشح و تولید غده رشد در بدن را بر عهده دارد. حال اگر تیروئید عملکرد خوبی نداشته باشد، به علت عدم تولید به‌اندازه هورمون رشد، معمولاً  کبد نیز نمی‌تواند رشد کافی داشته باشد. درنتیجه کبد در صورت کم‌کاری تیروئید قادر به دفع بیلی‌روبین از بدن‌ نبوده و‌ همین مسئله موجب طولانی‌تر شدن تایم این بیماری می‌شود.

• تغذیه از شیر مادر

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما  مصرف شیر مادر توسط نوزاد نیز، می‌تواند موجب کاهش نیافتن درجه زردی در بدن او شود. معمولاً پزشکان همواره توصیه می‌کنند که برای درمان زردی، مادر تعداد دفعات شیردهی را افزایش دهد. اما گاهی این مورد نتیجه عکس داده، و باعث پایین نیامدن زردی نوزاد می‌شود. چراکه شیر مادر حاوی برخی هورمون‌های خاص بوده، و می‌تواند از بهبود زردی نیز جلوگیری کند.

در این صورت پزشکان توصیه می‌کنند که تغذیه نوزاد از شیر مادر تا مدت‌زمانی مشخص متوقف شود. در مقابل بهتر است در این تایم نوزاد از شیر خشک‌ استفاده ‌ کند. پس از درمان کامل زردی نوزاد بازهم می‌تواند از شیر مادر تغذیه کند، و انجام این کار پس از بهبودی کامل او موجب بروز مجدد زردی نخواهد شد.

• عفونت ادراری نوزاد

دیگر دلیل پایین نیامدن زردی نوزاد عفونت ادراری می‌باشد. برخی از نوزادان به علت‌های مختلفی دچار عفونت ادراری می‌شوند.  درصد نوزادان پسر که به این عارضه مبتلا می‌شوند نیز، معمولاً بیشتر از نوزادان دختر خواهد بود.

حال اگر نوزادی به عفونت ادراری مبتلا شود، معمولاً دفع بیلی‌روبین از بدن‌ او دشوارتر خواهد شد. درنتیجه ابتدا باید عفونت مجاری ادراری درمان شود، تا درجه زردی نیز کاهش یابد.

• اختلالات خونی

اختلالات خونی در برخی موارد نادر ممکن است از بدو تولد با نوزاد همراه باشند. همان‌طور که می‌دانید بیلی‌روبین در سطح خون تجمع می‌کند. حال اگر  نوزاد به برخی اختلالات خونی دچار باشد، امکان دفع بیلی‌روبین از خون و کنترل درجه زردی وجود نخواهد داشت‌.

• اختلالات کبدی

وجود مشکل در ساختار کبد نیز، می‌تواند از دلایل پایین نیامدن زردی نوزاد باشد.  کبد وظیفه دفع بیلی‌روبین از بدن‌ را دارد، و به همین دلیل سلامت کامل ساختار آن جهت درمان زردی بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل اگر اختلالات در ساختار کبد ایجاد شود، قطعاً درجه زردی حتی بعد از گذشت ۱۵الی ۲۰روز نیز کاهش نمی‌یابد.

درمان زردی نوزاد در منزل

چگونه درمان زردی نوزاد را تشخیص دهیم؟

در بالا گفتیم که کاهش نیافتن درجه زردی، دلایل متعددی دارد. حال اگر به هر یک از دلایل گفته‌شده در بالا، زردی نوزاد شما پس از ۱۵روز بهبود نیافت، باید تاوَن برای درمان اقدام‌ کنید. در این خصوص نیز اصلاً نگرانی نداشته باشید، چراکه امروزه با  توجه به پیشرفت علوم پزشکی، پزشکان با روش‌های مختلفی زردی را به‌طور کامل بهبود می‌بخشند.

سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

درنتیجه شاهد بهبودی فرزند دلبند خود بوده، و دیگر نگران پایین نیامدن زردی نوزاد نخواهید بود. حال از کجا بدانیم زردی نوزاد بهبودیافته است؟ این سؤال پرتکراری است که معمولاً والدین برای اطمینان از سلامت نوزاد خود آن را مطرح می‌کنند. اما روش تشخیص بهبودی زردی نوزاد  کار دشواری نیست‌. تشخیص این مسئله به روش‌های زیر امکان‌پذیر خواهد بود:

• پزشک سطح بیلی‌روبین را اندازه‌گیری کرده و درصورتی‌که درجه آن‌ کاهش‌یافته باشد، نشانه بهبودی نوزاد شما خواهد بود.
  • پس از چند روز اگر زردی پوست و سفیدی داخل چشم‌های نوزادتان از بین رفته باشد، به معنی درمان زردی خواهد بود.
  • با درمان این عارضه دیگر شاهد گریه و بی‌قراری نوزاد نخواهید بود.
  • در صورت پایین نیامدن زردی نوزاد معمولاً او میل زیادی به شیر خوردن ندارد. اما بعد از درمان قطعاً تغذیه بهتری خواهد داشت، و همین مورد نیز علامت بهبودی او می‌باشد.
  • رنگ ادرار و مدفوع نوزاد پس از بهبودی به حالت عادی خود بازمی‌گردد.