درمان آلرژی ‌های غذایی در کودکان و نوزادان

درمان آلرژی های غذایی در کودکان و نوزادان

آلرژی در کودکان و نوزادان

آلرژی در نوزادان و کودکان می‌تواند خود را به صورت‌های مختلف نشان دهد. گاهی به‌صورت داخلی است و علائم عمومی مثل کسالت را به همراه دارد و در برخی موارد علائم خارجی دارد. علائم خارجی آلرژی مانند خارش، اگزما و … خود را بروز می‌دهد. به‌طور کلی، آلرژی کودکان و نوزادان با علائم پوستی، تنفسی و گوارشی شناسایی می‌گردد.

با تشخیص مقدار و نوع آلرژی، پزشک روش‌های متفاوتی را برای رفع آن پیشنهاد می‌کند.

تشخیص آلرژی غذایی در کودکان

در ابتدا علائم مورد بررسی قرار می‌گیرد. پزشک با بررسی عوامل زیر بهتر می‌تواند راه‌حل درست را برای درمان آلرژی در نوزادان و کودکان پیش‌روی شما قرار دهد.

• علائم و نوع تغذیه‌ای که کودک شما دارد.
  • مقدار تعداد دفعاتی که واکنش‌های آلرژیک در کودک به‌وجود می‌آید.
  • چه مقدار طول می‌کشد تا بعد از مصرف غذایی خاص، آلرژی علائم خود را بروز دهد.
  • آیا سابقه خانوادگی از بیماری‌های آلرژیک وجود دارد؟

برای بررسی دقیق‌تر پزشک متخصص با تجویز آزمایش می‌تواند به‌طور کامل پی به علت و بروز این پدیده ببرد.

آزمایش‌های تشخیصی برای آلرژی در کودکان و نوزادان

• آزمایش پوست: عصاره مایع غذا، توسط ایجاد شیاری روی پوست ساعد یا پشت کودک قرار داده می‌شود و بعد از انجام آن مدت 15 دقیقه فرصت داده می‌شود تا علائم در نواحی مورد نظر ایجاد شود. اگر لکه‌های قرمزرنگ مشاهده شد نشان از مثبت‌بودن آزمایش دارد و کودک شما به آن غذا از خود واکنش نشان داده است.
  • آزمایش خون: برای تشخیص وجود یا عدم وجود آنتی‌بادی در خون بیمار در زمان مصرف یک ماده خاص، با این روش می‌شود آن را تشخیص داد.

اگر انجام آزمایش نتایج واضحی را به‌ثبت نرساند پزشک برای اینکه نتیجه قطعی دریافت کند مبادرت به چالش غذایی می‌کند. در این روش مقداری غذای حساسیت‌زا به کودک داده می‌شود و علائم آن در بدن به‌دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

درمان آلرژی غذایی در کودکان و نوزادان

درمان آلرژی غذایی در نوزادان و کودکان

اگر پس از آزمایش و بررسی‌های پزشک، ماده غذایی آلرژیک شناسایی شد، برنامه‌ای غذایی و درمانی به کودک ارائه خواهد شد که در ابتدا دوری از یک ماده حساسیت‌زا و عدم استفاده از غذاهایی است که این ماده در آن وجود دارد. باید دقت کنید که مواد غذایی مصرفی یکی از هشت آلرژن حساسیت‌زا را در خود نداشته باشد.

شاید بپرسید 8 ماده حساسیت‌زا کدام‌ها هستند؟

شیر، ماهی، صدف، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی، برخی از آجیل‌های درختی، گندم و سویا از موادی هستند که علائم حساسیت‌زا به‌وجود می‌آورند.

به‌‌طور کلی هیچ درمان قطعی برای عارضه حساسیت و آلرژی در نوزادان و کودکان وجود ندارد، اما برخی از داروها وجود دارد که می‌تواند بعضی از علائم موجود را التیام و یا شدت آن را کاهش دهند. به‌عنوان مثال، آنتی‌هیستامین‌ها برای درمان آب‌ریزش بینی‌، درمان کهیرها و دل دردهای آلرژیک می‌تواند استفاده شود.

تجویز اپی‌نفرین برای کودک

برخی از کودکان به‌صورت حاد نسبت به مواد آلرژی‌زا واکنش نشان می‌دهند. در این مواقع پزشک توصیه می‌کند که به‌طور دائم و همیشگی قلم اپی‌نفرین همواره همراه کودک باشد.

اپی‌نفرین برای مواقع اورژانسی بروز حساسیت‌ها و علائم بعدی آن، کاربرد دارد. راحت و قابل حمل بوده و توسط پزشک روش استفاده از آن آموزش داده خواهد شد. اگر کودک در سن کمی باشد این آموزش به والدین داده می‌شود در غیر این صورت خود کودک هم می‌تواند به‌راحتی از آن استفاده کند و علائم و عوارض ناشی از آلرژی را تسکین دهد. در‌صورتی‌که این داروی اورژانسی به کودک توصیه شود باید دقت شود که همواره باید همراه او و یا والدین باشد.

مواردی مثل کوفتگی، احساس گلودرد و گرفتگی آن، علائم تورم در داخل دهان، ایجاد مشکلات تنفسی، وجود همزمان چند علائم در بدن (پوست، قلب، ریه) به‌صورت حساسیت‌، به‌وجود‌آمدن چند علائم و ترکیب آن‌ها با یکدیگر و … می‌تواند استفاده از اپی نفرین را ناگزیر کند.

دقت داشته باشید در‌صورتی‌که برای حساسیت‌های آلرژیک اپی‌نفرین توصیه شده است به‌هیچ‌وجه آن را با آنتی‌هیستامین جایگزین نکنید. آنتی‌هیستامین برای آلرژی ‌های ضعیف کاربرد دارد و در مواقع ضروری و در دسترس نبودن موارد دیگر می‌تواند ابزاری کمکی باشد، اما به‌عنوان جایگزین نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.

با مدیریت صحیح و کنترل مواد غذایی، می‌توان به‌راحتی شرایط را در این مواقع در دست داشت و مانند افراد عادی جامعه به‌راحتی زندگی کرد و به فعالیت‌های روزانه پرداخت.

با اطلاع‌رسانی به مربیان و معلمان که با فرزند در تماس هستند، می‌شود در هر شرایطی وضعیت به‌وجود‌آمده را به بهترین نحو مدیریت کرد.

علائم حاد

این نکته را مد نظر داشته باشید که ممکن است کودک بعد از خوردن غذایی جدید دچار حساسیت شود . اگر علائم زیر را مشاهده کردید سریعاً با پزشک مشورت یا به وی مراجعه کنید:

• حساسیت پوستی
  • ایجاد کهیر در بدن
  • مشکل گوارشی مثل اسهال، یبوست و تهوع
  • شنیده‌شدن صدای خس خس در سینه کودک
  • به‌وجود‌آمدن مشکلات تنفسی
  • متورم‌شدن صورت، زبان و لب‌ها

شما با هم‌فکری و مشاوره پزشک متخصص می‌توانید به بهترین نحو با این مشکل روبه‌رو شده و درست‌ترین تصمیمات را در شرایط خاص اتخاذ کنید. دکتر آویشن محمدی فوق تخصص نوزادان در تهران همواره در کنار شما خواهد بود تا فرزند دلبندتان بدون داشتن بیماری زندگی شیرین‌تری را داشته باشد.