مهم‌ترین علائم و نشانه‌های بیماری قلبی در نوزادان

مهم‌ترین علائم و نشانه‌های بیماری قلبی نوزاد

مهم‌ترین علائم و نشانه‌های بیماری قلبی در نوزادان

همان‌طور که می‌دانید بارداری یکی از پراسترس‌ترین دوره‌های زندگی مادران است. در زمان بارداری مهم‌ترین دغدغه مادران، سالم به دنیا آمدن جنین خواهد بود. اما نگرانی‌های والدین حتی پس از تولد نوزاد نیز به پایان نمی‌رسد. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند موجب نگرانی در پدر و مادر شود، بیماری‌های مختلف نوزاد پس از تولد است. حال بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین عارضه‌هایی هستند، که پس از تولد در نوزادان دیده می‌شوند. طبق تحقیقات بروز عارضه‌های قلبی، جز مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در نوزادان تازه متولدشده محسوب می‌شود.

بیماری قلبی نوزاد انواع مختلفی داشته، و می‌توانند در حالت حاد یا خفیف رخ دهند. حال از کجا بدانیم نوزاد مشکل قلبی دارد؟ این اولین سؤالی است که ذهن والدین را به خود مشغول خواهد ساخت‌. تشخیص این مسئله کار دشواری نیست. معمولاً مشکلات قلبی در نوزادان، همواره با علائم و نشانه‌های خاصی همراه هستند‌. به همین دلیل با مشاهده این علائم، مشکلات قلبی در همان روزهای اولیه پس از تولد قابل‌تشخیص خواهند بود. اما گاهی ممکن است بیماری قلبی هیچ علامتی در نوزاد نداشته باشد، و روزبه‌روز پیشرفت کند. در این صورت احتمال مرگ ناگهانی نوزاد وجود دارد.

بیماری‌ های کلیوی در نوزادان و کودکان

حال در ادامه به بررسی شایع‌ترین علائم و نشانه‌های، بیماری قلبی نوزاد پرداخته‌ایم:

خفگی و سرفه‌های مزمن

یکی از شایع‌ترین علائم بیماری‌های قلبی در نوزادان، خفگی و سرفه‌های مزمن هست. البته این علامت‌ تنها در حالتی که بیماری قلبی پیشرفت کرده باشد، رخ می‌دهد. گاهی ممکن است رگ‌های خونی قلب، نای یا مری نوزاد را احاطه کرده، و دور آن پیچ بخورند. در این صورت چون راه تنفس نوزاد مسدود می‌شود، ممکن است دچار خفگی شود. البته در برخی موارد دیده می‌شود که نوزاد به علت پریدن شیر در گلو، دچار سرفه و خفگی می‌شود. اما نوع خفگی در این‌گونه مواقع، با زمان‌هایی که نوزاد مشکل قلبی دارد متفاوت است.

مشکل در تنفس

یکی دیگر از علائم نشان‌دهنده بیماری قلبی نوزاد مشکل در تنفس می‌باشد‌. نوزادان در این حالت ممکن است همواره دچار تنگی نفس شده، و حتی کمبود اکسیژن شدید را تجربه کنند. در این حالت احتمال دارد نوزاد در یک شرایط اورژانسی قرارگرفته باشد. به همین دلیل در صورت مشاهده این علامت، مراجعه فوری به پزشک بسیار ضرورت دارد.

عدم وزن گیری نوزاد

بیماری‌های قلبی می‌توانند سبب بروز برخی مشکلات تغذیه‌ای نیز شوند. برخی از عارضه‌های قلبی می‌توانند باعث شوند که نبض قلب، بیش‌ازحد طبیعی بزند. در این‌ صورت بدن نوزاد برای اینکه قلب بتواند فعالیت مکرر داشته باشد، کالری بسیار بیشتری خواهد سوزاند. همچنین چون قلب مرتباً در حال تپیدن است، ممکن است نوزاد وزن مناسبی نیز نداشته باشد.

کبودشدن پوست

بیماری قلبی نوزاد می‌تواند با کبودشدن پوست نیز همراه باشد. در بسیاری از مواقع دیده می‌شود که نوزادان مبتلابه بیماری قلبی، رنگ پوست نرمالی ندارند.‌ درواقع رنگ پوست آن‌ها کبود یا قرمز شده است، و حالت عادی نخواهد داشت.

کم‌اشتها شدن و ضعف مداوم

یکی دیگر از علامت‌های مشکلات قلبی در نوزادان تازه متولدشده، کم‌اشتها شدن آن‌ها است. در این حالت نوزاد هیچ علاقه‌ای به خوردن شیر مادر ندارد. درنتیجه چون‌ کالری موردنیاز را دریافت نمی‌کند، مرتباً دچار ضعف و بی‌حالی خواهد شد.

زیادشدن اشتها

گاهی بیماری قلبی نوزاد بلعکس علامت گفته‌شده در بالا، سبب زیادشدن اشتها می‌شود. در این صورت چون نوزاد کالری زیادی در طول روز می‌سوزاند، مرتباً اشتهای زیادی دارد. درنتیجه همین مسئله نیز گاها سبب افزایش وزن غیرطبیعی در نوزادان خواهد شد.

بیماری‌های مادرزادی در کودکان

بررسی علل و دلایل بیماری قلبی نوزاد

دلیل بروز بیماری قلبی می‌تواند در نوزادان متفاوت باشد. چراکه مشکلات قلب انواع متفاوتی داشته، و ممکن است علت بروز هر یک از آن‌ها نیز مختلف باشد. حال در ادامه مهم‌ترین علل و دلایل ابتلای نوزاد به مشکلات قلبی را، نام‌برده‌ایم:

• سابقه خانوادگی و ژنتیک

یکی از مهم‌ترین علت‌های ابتلای نوزادان به مشکلات قلبی، سابقه خانوادگی و ژنتیک است. بسیاری از نوزادان بیماری‌های قلبی را از خانواده و والدین خود به ارث می‌برند.

• عفونت در بدن‌ مادر

از دیگر علت‌های بیماری قلبی نوزاد عفونت در بدن مادر است.‌ اگر مادر به عفونت دچار شود، ممکن است قلب جنین دچار آسیب شود. به‌عنوان‌مثال اگر مادر دچار عفونت ویروسی سرخچه باشد، به‌احتمال‌زیاد نوزاد نیز به بیماری‌های قلبی مبتلا خواهد شد‌.

• استفاده از الکل

استفاده از الکل می‌تواند تأثیرات بسیار مخربی بر روی سلامت مادر و جنین داشته باشد، که یکی از آن بروز مشکلات قلبی در نوزاد است‌.

• استفاده از برخی داروها

گاهی علت بروز بیماری قلبی نوزاد، استفاده مادر از برخی داروهای خاص در زمان بارداری می‌باشد. به همین دلیل اگر در زمان بارداری هستید، برای جلوگیری از این عارضه در نوزاد، در خصوص مصرف داروهایتان حتماً با پزشک مشورت کنید. البته ابتلای نوزاد به مشکلات قلبی، معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد، که مادر به‌صورت خودسرانه و از برخی داروهای مخرب استفاده کرده باشد.

• سابقه سقط‌های مکرر

اگر افراد سابقه سقط‌جنین مکرر داشته باشند، احتمال اینکه جنین بعدی به مشکلات قلبی دچار شود، بسیار زیاد است.

• فشارخون بالا

فشارخون بالای مادر، می‌تواند از مهم‌ترین علت‌های بیماری قلبی نوزاد باشد. چراکه فشارخون بالا، قطعاً بر سلامت قلب جنین تأثیرات منفی خواهد داشت. همچنین در بسیاری از موارد بالا رفتن سطح قند خون مادر نیز، می‌تواند موجب ابتلای نوزاد به این قبیل بیماری‌ها شود.