آبله‌ مرغان در کودکان

آبله‌مرغان در کودکان

درواقع بیماری آبله‌مرغان در کودکان یک نوع بیماری مسری است که توسط ویروسی به اسم واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. علائم آشکار و روشنی که از این عارضه پوستی در بدن افراد به وجود می‌آید، می‌تواند شامل خارش پوست و همراه با تاول‌های قرمز باشد. در طول چند روز تاول‌ها در پوست پیدا می‌شوند.

علائم در طی ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از تماس و یا ارتباط با فردی که به این ویروس آلوده است، پیدا خواهد شد. بیشتر افراد در طول دو هفته بهبود می‌یابند. در ادامه این مقاله ما می‌خواهیم اطلاعاتی در درباره آبله‌مرغان در کودکان و راهکارهای درمان آن برای شما بیان کنیم.

چه عواملی باعث ایجاد آبله‌مرغان می‌شود؟

در این قسمت ما می‌خواهیم توضیح دهیم که چه عواملی باعث ایجاد آبله‌مرغان در کودکان می‌شوند. همان جور که برایتان توضیح دادیم، آبله‌مرغان به‌وسیله ویروسی به اسم واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می‌شود. به‌علاوه این ویروس امکان دارد در سنین کم و یا کودکی ایجاد بشود. احتمال ایجاد آن در سنین بزرگ‌سالی به‌صورت زونا وجود خواهد داشت.

در ادامه زندگی اشخاصی که یک‌بار به این بیماری مبتلا شده‌اند، این ویروس به‌کل خاموش باقی‌مانده و در سنین بالا به‌ شکل زونا  به‌صورت مجدد فعال می‌گردد. احتمال ایجاد زونا در سنین بزرگ‌سالی کودکانی که در برابر ویروس آبله‌مرغان واکسینه می‌گردند، خیلی کمتر است.

اهمیت واکسن برای کودکان

آیا بیماری آبله‌مرغان در کودکان واقعاً واگیردار است؟

آبله‌مرغان در کودکان به‌طور شدیدی واگیردار است و از دو روز قبل از شروع شدن ضایعات پوستی و تا زمانی که همه تاول‌ها خشک بشوند احتمال انتقال و سرایت بیماری وجود دارد.

هر کودکی که یک نفر از اعضای خانواده‌اش دچار بیماری آبله‌مرغان دچار شده باشد به‌احتمال بسیار زیاد مبتلا خواهد شد (البته اگر تا آن موقع مبتلا نشده باشد)و علائم آن پس از گذشت ۲ هفته از ابتلای نفر اول ظاهر می‌شود. همچنین شخص مبتلابه زونا قادر است باعث انتقال یافتن آبله‌مرغان (ولی نه زونا) به اشخاص دیگری که مبتلابه آبله‌مرغان نشده‌اند شود.

شیوه‌های انتقال آبله

همان‌طوری که گفته شد ویروس واریسلا زوستر (VZV)  به‌آسانی از اشخاص مبتلابه آبله‌مرغان به اشخاصی که هرگز به این بیماری مبتلا نشده و یا هرگز واکسینه نشده‌اند، سرایت پیدا می‌کند.

طبق گفته پزشکان اگر شخصی به این عفونت مبتلا بشود، تا 90 درصد افرادی که نزدیک به آن شخص هستند هم به این بیماری مبتلا می‌گردند. پس‌سرعت و قدرت انتقال بیماری آبله‌مرغان خیلی بالاست. این ویروس بیشتر از طریق تماس نزدیک با شخصی که به بیماری آبله‌مرغان مبتلاست، منتقل می‌گردد.

یک شخص مبتلابه بیماری آبله‌مرغان از یک تا دو روز پیش از شروع جوش‌ها و تا وقتی‌که همه جوش‌ها و ضایعات ناشی از آبله‌مرغان بر روی بدن او پوسته‌پوسته بشوند، درواقع مسری در نظر گرفته می‌شود.

همچنین اشخاص واکسینه شده که به بیماری آبله‌مرغان خفیف مبتلا می‌گردند، امکان دارد دچار ضایعات پوستی بشوند که البته مثل جوش‌های آبله‌مرغان نیستند و این جوش‌ها پوسته‌پوسته نمی‌گردند. این اشخاص هم تا وقتی‌که 24 ساعت ضایعات تازه‌ای روی بدنشان ظاهر نگردد، مسری به شمار می‌آیند.

شخص مبتلابه آبله‌مرغان قادر است ویروس را از شیوه‌های زیر منتشر کند:

• به‌وسیله قطرات موجود در هوا و با سرفه یا عطسه
  • در مخاط، بزاق و یا مایعی که از تاول‌ها نشت کرده است
  • آبله‌مرغان از حدود دو روز قبل از شروع بثورات و تا زمانی که همه تاول‌ها پوسته شوند، مسری هست. درواقع شخص مبتلابه زونا هم می‌تواند آبله‌مرغان را به افرادی که به آبله‌مرغان مبتلا نشده‌اند و یا واکسنش را نزده‌اند، سرایت بکند.
  • ازآنجاکه آبله‌مرغان خیلی مسری است، کودکی که به آن مبتلاست، باید تا وقتی‌که بثورات از بین رفته است و همه تاول‌ها خشک شوند در خانه‌اش بماند و استراحت کند. این پروسه به‌طورمعمول در حدود یک هفته طول می‌کشد. اگر که درباره آمادگی فرزندتان جهت بازگشت به مدرسه مطمئن نیستید، حتماً از پزشک خود دراین‌باره سؤال بپرسید.

درمان آبله‌مرغان چگونه است؟

در مورد درمان آبله‌مرغان در کودکان با در نظر گرفتن این نکته که منشأ این بیماری ویروسی است، پس بنابراین آنتی‌بیوتیک‌ها  روی آن اثری نمی‌گذارند ؛ ولی در شرایطی که باکتری‌ها به محل زخم حمله کنند به آنتی‌بیوتیک نیاز پیدا خواهیم کرد. این حالت درواقع زمانی اتفاق می‌افتد که بچه‌ها روی زخم و یا جوش‌ها را می‌خارانند و به کندن آن‌ها اقدام می‌کنند. البته بسته به عواملی مانند:

وضعیت سلامتی کودک و سن او

گسترده شدن عفونت

زمان‌بندی برای درمان

درواقع میزان تحمل آن کودک نسبت به مصرف بعضی داروها و یا شیوه‌های درمانی، می‌شود داروی درمانی ضدویروسی مناسب را تجویز کرد. به‌طورمعمول پزشکان داروهایی مانند استامینوفن برای درمان تب بالا و همچنین آنتی‌بیوتیک را برای رفع کردن عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌کنند. همچنین پزشکان نوشیدن زیاد مایعات، استراحت و حمام با آب سرد را هم توصیه و پیشنهاد می‌کنند.

خوشبختانه از حدود سی سال قبل که واکسن بیماری آبله‌مرغان ساخته شد، شیوع این بیماری مسری در همه سنین و به‌خصوص در کودکانی با رنج سنی 1 تا 4 سال هستند کاهش زیادی پیداکرده است. دو دوز از واکسن ضد آبله‌مرغان جهت درمان کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان پیشنهاد می‌شود.

تشنج نوزاد چیست؟

چه زمانی باید جهت درمان آبله‌مرغان در کودکان به متخصص مراجعه کنیم؟

وقتی‌که متوجه راش‌ها و علائم خفیفی درباره آبله‌مرغان در کودکان خود شوید، امکان دارد که بخواهید به متخصص اطفال مراجعه نمایید. درصورتی‌که متوجه بروز دادن هرکدام از علائمی که در زیرند در کودکتان شدید، حتماً پزشک را مطلع کنید:

1. تب 38.9 درجه سانتی گراد و یا بالاتر از آن
  2. ایجاد راش در چشم‌ها
  3. خواب‌آلودگی شدید و یا عدم توانایی در بیدار شدن
  4. سفت شدن گردن
  5. سرفه کردن شدید
  6. استفراغ کردن
  7. تند شدن ضربان قلب
  8. داشتن مشکل در تنفس
  9. احساس لرزش در ماهیچه‌ها

چه اشخاصی بیشتر از بقیه در معرض عوارض آبله‌مرغان هستند؟

برخی از اشخاص که بیشتر درخطر عوارض بیماری آبله‌مرغان در کودکان هستند:

•  نوزادانی از مادران مبتلابه بیماری آبله‌مرغان متولدشده‌اند
  •  کودکانی در حال درمان توسط داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی هستند
  • اشخاصی که مشکلاتی در سیستم ایمنی دارند
  • بیمارانی که مبتلابه سرطان خون هستند
  • زنانی باردار هستند

این اشخاص جهت کاهش دادن شدت بیماری قادرند داروی واریسلازوستر ایمونوگلوبولین (VZIg)  را دریافت کنند.

سخن آخر

همان‌طور که مطالعه کردید ما در این متن درباره آبله‌مرغان در کودکان، عملی که باعث بروز این بیماری می‌شوند، علائم و راهکارهای درمان آن برای شما عزیزان توضیحاتی ارائه دادیم. امیدواریم که از خواندن این مطالب بهره کافی را برده باشید و اینکه همیشه در سلامت کامل باشید.