آلرژی به شیر خشک در نوزادان

آلرژی به شیرخشک در نوزادان

همیشه اولین و بهترین توصیه برای تغذیه کودک استفاده از شیر مادر است. شیر مادر با مواد مفیدی که دارد می‌تواند کودک را از انواع عفونت‌ها و خطرات احتمالی حفظ کند. اما در این میان شرایطی به‌وجود می‌آید که امکان استفاده از شیر مادر وجود ندارد و باید به کودک غذاهایی مثل شیرخشک داد. گاهاً این کار هم با مشکلاتی همراه است که به آن‌ها خواهیم پرداخت. دلایل مختلفی وجود دارد که بسیاری از مادران توان شیردادن به کودک را ندارند. عواملی چون شاغل‌بودن، نافرمی نوک سینه و عوامل پزشکی سبب می‌شود که مادر از شیرخشک برای تغذیه نوزاد استفاده کنند. اما در این میان کودکانی هستند که نسبت به مصرف شیرخشک واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهند.

آلرژی به شیرخشک نشانه‌هایی مثل استفراغ، خارج‌کردن آب دهن، دل درد، گریه و بی‌قراری‌های مکرر، کاهش وزن، خس‌خس و گرفتگی سینه، مشکل تنفسی، بروز اسهال و مدفوع خونی از خود بروز می‌دهد. اگر این علائم را به‌خوبی بشناسید و سریع به پزشک مراجعه کنید با مدیریت رژیم غذای کودک و برنامه‌ریزی پزشک متخصص مشکل برطرف خواهد شد.

آلرژی به شیرخشک

از موارد شایع آلرژی به شیرخشک حساسیت آن‌ها به پروتئین گاو است که در شیرخشک‌ها وجود دارد. سیستم بدنی و ایمنی این نوزادان به پروتئین موجود واکنش دفاعی و منفی نشان می‌دهد و علائمی را در نوزاد سبب می‌شود که آزار‌دهنده هستند و سبب ناراحتی‌هایی در کودک می‌گردد.

این آلرژی در هر نوزاد متفاوت است و در برخی خفیف است و در بعضی هم حالت شدید و تهاجمی دارد.

نشانه‌های آلرژی نوزاد به شیرخشک

نشانه‌هایی در زمان آلرژی به شیرخشک و حساسیت نوزاد وجود دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

• استفراغ مکرر نوزاد

اگر کودک به مقدار زیاد و به دفعات مکرر استفراغ کرد و یا همزمان بزاق دهان هم از دهن وی خارج می‌شد به احتمال فراوان حساسیت به شیرخشک دارد و باید بررسی گردد.

• تغییرات در پوست نوزاد

آلرژی به شیرخشک می‌تواند با علائم پوستی بروز کند و در این کودکان می‌شود التهابات پوستی، کهیر، اگزما، خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن را مشاهده کرد. در این مواقع تورم‌هایی نیز در صورت کودک ممکن است رخ دهد و تنفس نوزاد را هم تحت‌تأثیر قرار دهد.

• قرمزی و حساسیت ناحیه مقعد نوزاد

از نشانه‌های دیگر آلرژی به شیرخشک، قرمزشدن ناحیه مقعد کودک است. اگر در پوست این ناحیه شاهد قرمزی دایره‌ای شکل شدید به احتمال فراوان نوزاد شما به شیرخشک آلرژی دارد.

• مدفوع غیرطبیعی

نشانه‌هایی در سیستم گوارش و دفع مدفوع حاصل می‌شود که سبب می‌گردد مدفوع سفت یا خیلی شل شود. در مدفوع نوزاد نیز ممکن است خون دیده شود که از نشانه‌های آلرژی به شیرخشک است.

•  کاهش وزن کودک

ازآنجاکه علائم این حساسیت با اسهال و استفراغ همراه است این امر سبب کم‌شدن وزن نوزاد خواهد شد. همچنین، بی‌اشتهایی و عدم تمایل به تغذیه هم از عوامل کاهش وزن نوزاد است.

•  ایجاد مشکل در هضم غذای نوزاد

اگر کودک دچار بی‌قراری است و دائم بعد از خوردن شیر به خود می‌پیچد این مشکل به دلیل بروز مشکلات در هضم غذای اوست و نشان از این دارد که آلرژی به شیرخشک دارد و در هضم آن دچار مشکل شده است. در صورت بروز مشکل نامبرده در خواب نوزاد نیز اختلال ایجاد می‌گردد.

درمان آلرژی به شیرخشک

در صورت بروز حساسیت به شیرخشک چه کاری باید انجام داد؟

در صورت بروز آلرژی به شیرخشک در اولین فرصت باید به پزشک متخصص مراجعه شود. با انجام آزمایشات پوستی، خون و مدفوع مشکل به‌دقت بررسی می‌شود و برنامه غذایی مناسب با فرزند شما ارائه خواهد شد. اگر این واکنش‌ها شدید باشد آمپول اپی نفرین می‌تواند تزریق شود.

درمان حساسیت نوزاد به شیرخشک به چه صورت است؟

اولین کاری که برای درمان آلرژی به شیرخشک انجام می‌شود قطع مصرف شیرخشک است و با نظر پزشک شیرخشک خاصی تجویز می‌گردد که علائم مشکل‌ساز برای کودک را ازبین می‌برد. نباید نگران بود شیرخشک مناسب این شرایط در بازار وجود دارد.

چه شیرخشک‌هایی ضدآلرژی هستند؟

اگر کودک آلرژی به شیرخشک‌های مرسوم در بازار داشته باشد پزشک در بیشتر موارد شیرخشک هیدرولیزشده را برای نوزاد توصیه می‌کند. ذرات پروتئین موجود در این شیر‌ها شکسته یا تجزیه شده است و علائم آلرژی‌زای دیگر در کودک به‌وجود نمی‌آید. در این شرایط بروز آلرژی به پروتئین شیر گاوی ازبین می‌رود و بدن دیگر واکنش منفی به این ماده غذایی نخواهد داشت.

همچنین، شیرخشک‌های تهیه‌شده از سویا برای کودکانی که به پروتئین‌های شیر حیوانی آلرژی دارند مفید است، اما دیده شده است برخی از کودکان به شیر سویا نیز آلرژی دارند. در این زمان است که تنها راه مطمئن استفاده از شیرخشک‌های هیدرولیزشده است.

بهتر است در صورت مشاهده علائم آلرژی به شیرخشک در کودک، قبل از جایگزینی غذای او با شیرخشک دیگر، حتماً با پزشک او مشورت کنید. با مراجعه به دکتر آویشن محمدی فوق تخصص نوزادان در تهران و مشاوره با وی بهترین راهکار‌ها را در پرورش کودک خود دریافت کنید. ما در تمامی مراحل در کنار شما خواهیم بود.