چسبندگی و تو رفتگی آلت بعد از ختنه و روش های درمان آن ها

مهم‌ترین دلایل چسبندگی و تورفتگی آلت بعد از ختنه

همان‌طور که می‌دانید امروزه جراحی ختنه نیز، باوجود تمامی فاکتورهای مثبتی که دارد، می‌تواند برخی عوارض را نیز به همراه داشته باشد. عوارض این جراحی موارد متعددی بوده، و گاها می‌توانند خطراتی را برای نوزاد به همراه داشته باشند. یکی از شایع‌ترین مشکلات بعد از انجام ختنه، تورفتگی و چسبندگی آلت می‌باشد.

این دو مشکل کاملاً از یکدیگر مجزا بوده، و به دلایل مختلف رخ می‌دهند. تورفتگی آلت به علت جداسازی پوست اضافه نوک آن رخ می‌دهد. در این حالت آلت به سمت داخل رفته و معمولاً به‌خوبی دیده نمی‌شود. این مشکل دو علت مهم دارد.

در درجه اول علت بروز این مشکل می‌تواند انجام ختنه تحت نظر افراد غیرمتخصص و بی‌تجربه باشد. چراکه اگر پزشک عملیات جداسازی پوست اضافه را به‌درستی انجام نداده باشد احتمال تورفتگی آلت بسیار زیاد است. علت دوم این مشکل نیز اضافه‌وزن نوزاد می‌باشد.

اگر نوزاد وزن زیادی داشته باشد، قطعاً چربی اضافه زیر شکم او موجب تورفتگی آلت و نهفته شدن آن می‌شود. چسبندگی و تورفتگی آلت در بسیاری از موارد‌ مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند. اما‌ گاها ممکن‌ است‌ برخی عوارض را نیز به همراه داشته باشند.

چسبندگی آلت نیز به حالتی گفته می‌شود که در آن، پوست تنه آلت به نوک آن چسبیده، و این ناحیه را کاملاً پوشش می‌دهد. در این صورت باوجود انجام جراحی ختنه، به نظر می‌رسد که هنوز نوک آلت دارای گوشت اضافه است. حال چسبندگی آلت معمولاً هیچ ربطی به روش انجام ختنه ندارد.

آیا عمل ختنه درد دارد؟ برای خواندن ادامه ی مطلب کلیک کنید

بلکه علت بروز این اتفاق معمولاً سهل‌انگاری در انجام برخی مراقبت‌ها از نوزاد می‌باشد. معمولاً شیار میان تنه و نوک آلت همیشه مایعات چسبنده و سفیدرنگی را ترشح می‌کند‌.‌ اگر این مایعات هرروز تمیز نشوند، معمولاً موجب چسبندگی نوک آلت خواهند شد.

به همین علت بعد از ختنه بهتر است هرروز این مایعات از سطح پوست آلت پاک شوند، تا چنین مشکلی رخ ندهد. چسبندگی و تورفتگی آلت معمولاً چند روز پس‌ازآنجام ختنه اتفاق می‌افتند.

عوارض چسبندگی و تورفتگی آلت چیست؟

تورفتگی و چسبندگی آلت شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد. اما اگر بعد از مدتی برطرف نشوند، می‌توانند زمینه‌ساز بروز مشکلات زیادی در نوزادان شوند‌. البته در اکثر موارد این‌گونه  چسبندگی و تورفتگی آلت، بعد از بالغ‌تر شدن و رسیدم به سن یک‌سالگی برطرف خواهند شد.‌

اما گاها نیز این دو مشکل می‌توانند عوارض زیر را به همراه داشته باشند:

• عفونت ادراری

اولین عارضه ناشی از چسبندگی و تورفتگی آلت، عفونت ادراری می‌باشد. وقتی آلت دچار تورفتگی شود حالت نهفته پیدا خواهد کرد. در این صورت معمولاً تمیز کردن ناحیه تناسلی می‌تواند بسیار دشوار باشد. به همین دلیل این ناحیه به محل رشد باکتری و میکروب‌ها تبدیل گردیده، و همین مسئله می‌تواند زمینه‌ساز بروز عفونت ادراری در نوزادان شود. به همین دلیل معمولاً توصیه می‌شود اگر آلت بیش‌ازاندازه حالت نهفته پیدا کند، والدین باید سریع‌تر برای درمان اقدام‌ کنند تا از بروز مشکلات این‌چنینی جلوگیری شود.

• عدم توانایی هدایت جریان ادرار

یکی دیگر از مهم‌ترین عوارض چسبندگی و تورفتگی آلت بعد از عمل ختنه، عدم توانایی هدایت جریان ادرار می‌باشد‌. اگر آلت چسبنده بوده و حالت تورفتگی داشته باشد، نوزاد نمی‌تواند ادرار خود را به‌راحتی از بدن دفع کند. چراکه در این صورت آلت حالت کج به خود گرفته و خروج ادرار از طریق مجاری ادراری معمولاً دشوارتر می‌شود. در این حالت حتی ممکن است نوزاد قادر به دفع کامل ادرار نباشد، و این مورد می‌تواند موجب بروز مشکلات حادتری شود.

با مشکلات ادرار بعد از ختنه چه باید کرد؟برای خواندن این مقاله اینجا را کلیک کنید

• درد و سوزش

از شایع‌ترین عوارض چسبندگی و تورفتگی آلت می‌توان به درد و سوزش  پوست و‌ مجاری ادراری اشاره کرد. به همین دلیل نوزاد مرتباً گریه کرده و درد او حتی گاها‌ با مصرف قطره‌های مسکن نیز بهبود نمی‌یابد.

• زخم شدن پوست آلت

زخم شدن پوست آلت نیز ازجمله مشکلاتی است، که معمولاً پس از ختنه و در اثر چسبندگی و تورفتگی آن ایجاد می‌شود. معمولاً چسبناک شدن پوست آلت، می‌تواند به‌مرور موجب زخم شدن این قسمت شود.

روش‌های درمان چسبندگی و تورفتگی آلت بعد از ختنه

چنانچه بعد از ختنه هر یک ‌از دو مشکل چسبندگی و تو‌رفتگی آلت برای نوزاد شما اتفاق افتاد، می‌بایست فوراً به پزشک مراجعه نمایید. پزشک‌ با معاینه فیزیکی می‌تواند بروز این‌گونه عوارض بعد از ختنه را به‌راحتی تشخیص دهد. بعد از تشخیص قطعی پزشک درمان باید فوراً آغاز گردد. برای درمان چسبندگی و تورفتگی آلت بعد از ختنه، از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

• قطع رباط آلت

رباط کوچکی در ناحیه تناسلی نوزادان وجود دارد، که آلت را به استخوان شرمگاهی متصل می‌سازد. گاها با  قطع این رباط طی یک عمل جراحی، آلت از حالت نهفتگی خارج خواهد شد.

• لیپوساکشن

شاید کمی عجیب و دور از انتظار به نظر برسد، اما لیپوساکشن نیز ازجمله روش‌های درمان این مشکلات بعد از ختنه می‌باشد. اگر علت چسبندگی و تورفتگی آلت وجود چربی اضافه زیر شکم باشد، پزشک به روش لیپوساکشن چربی این قسمت را تخلیه خواهد کرد، تا مشکل برطرف شود. لیپوساکشن شاید در ابتدا برای نوزادان خطرناک به نظر برسد، اما معمولاً مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

• دارودرمانی

دارودرمانی زمانی توصیه می‌شود، که تورفتگی و چسبندگی آلت موجب بروز عفونت گردیده باشد. در این صورت پزشک‌ با تجویز برخی داروهای آنتی‌بیوتیک سعی می‌کند عفونت این ناحیه را برطرف سازد. این داروها عفونت را در مدت‌زمان کوتاهی خشک‌ نموده، و از سرایت آن به دیگر بخش‌های بدن کاملاً جلوگیری می‌نمایند.

• کاهش وزن

گرچه کاهش وزن روشی قطعی برای نهفتگی و‌ تو‌رفتگی آلت بعد از ختنه نیست، اما می‌تواند تا حد زیادی این‌گونه مشکلات را برطرف سازد. به همین دلیل معمولاً پزشکان  توصیه می‌کنند با دریافت مشاوره تغذیه‌ای، برای کاهش وزن نوزاد اقدام شود. اگر نوزاد به وزن ایده آل خود دست یابد، چربی زیر شکم او از بین رفته، و چسبندگی و تو‌رفتگی آلت نیز ممکن است بهبود یابند.

• جراحی ترمیمی

یکی دیگر از روش‌هایی که به کمک آن می‌توان این‌گونه مشکلات بعد از ختنه را برطرف نمود، جراحی ترمیمی می‌باشد. البته جراحی تنها در رفع چسبندگی آلت مؤثر است. در این روش پزشک‌ ابتدا ناحیه تناسلی نوزاد را بی‌حس خواهد نمود. پس از بی‌حسی برش‌هایی در  قسمت آلت ایجاد می‌کند، تا چسبندگی‌های ایجادشده را برطرف کند. در این صورت آلت حالت آزادتری داشته، و پوست چسبناک کاملاً جداسازی می‌شود. این جراحی معمولاً دوره نقاهت طولانی داشته، و‌ پس‌ازآن نیز نوزاد باید تحت انجام برخی مراقبت‌های ضروری و مهم قرار گیرد.

دستورات قبل و بعد از عمل جراحی ختنه نوزاد برای خواندن این مقاله کلیک کنید